گروه جامعه: پنجشنبه اول خردادماه، جیرفت میزبان گروهی از کنشگران و فعالان اقتصادی کشور بود که به دعوت محسن جلالپور فعال فرهنگی و اقتصادی کرمان و رئیس اسبق اتاق ایران و کرمان به این منطقه سفر کرده بودند تا ضمن بررسی وضعیت تحصیلی کودکان در جنوب، در عمل مانع تداوم چرخه فقر و بازماندگی از تحصیل در این منطقه بشوند.
هیات رئیسه «موسسه نیکوکاری ابرار» که هسته اصلی چنین اقدامی بود، در این سفر، پس از بازدید از «پایانه صادراتی گلشنآرای ارم، بزرگترین و تنها پایانۀ صادراتی جنوب کشور» در همایش «موضوع بازماندگی از تحصیل در منطقۀ جنوب کرمان» حضور یافت، و در پایان تفاهمنامهای با «موسسه خیریه و عامالمنفعه دارالاکرام جیرفت» برای حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل در جنوب کرمان را امضاء کرد. همچنین در پایان این نشست پذیرش هزینه ۶۰۰ دانشآموز از سوی افراد و نهادهای حاضر بهطور اجمال اعلام گردید، و از خیرین علاقهمند خواسته شد ظرف روزهای آینده به این حرکت نیکوکارانه بپیوندند.
به گزارش خبرنگار استقامت، محسن جلالپور در این نشست گفت: «جنوب کرمان را به هند ایران میشناختیم، منطقهای که میتوانست غذای کشور ایران و همۀ کشورهای همسایه را تامین کند. این منطقه دارای چاه آرتزین (چاه جهنده) بود و بدون هیچ موتور پمپی از چاه آب بیرون میزد».
وی ادامه داد: «زمانی که کارشناسان اسرائیلی، خاک جیرفت را آزمایش کردند، گفتند که این خاک در دنیا بینظیر است».
رئیس اسبق اتاق ایران خاطرنشان کرد: «جیرفت، منطقهای بود که میتوانست جایی مملو از جمعیت، تولید، خدمت و فرآوری باشد اما امروز روزگاری دارد که ما باید دور هم جمع شویم و برای فرزندان این منطقه که بازمانده از تحصیل هستند فکری بیندیشیم».
وی بیان کرد: «اینکه چه اتفاقی افتاد و چرا شرایط منطقه به اینجا رسید، نه صحبت این مجال است و نه من شرایط آن را دارم که دربارۀ آن صحبت کنم. فقط میدانم ۲۰ سال است که سعی میکنم تا حداقل توانی را که دارم برای این منطقه و مردم آن به کار بگیرم».
جلالپور افزود: «از روزی که ما اتاق جیرفت را پایهگذاری کردیم، تا به امروز و قبل از آن، شاید دهها و حتی صدها بار این مسیر را طی کردم و هر بار افسوس خوردم و اشک در چشم من جمع شده است که ما چه جوابی به نسل آینده دربارۀ رفتاری که طی این سالها با سرزمینمان و داشتههایمان، داشتیم و داریم، خواهیم داشت».
بیش از ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل
وی گفت: «هر کس به توان خود در این منطقه فعالیت کرده اما آنچه حاصل شده، بیش از ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل و یا در معرض بازماندگی از تحصیل است و همین آمار کافیست که شما وضعیت منطقه را با آن ثروت و شرایط بسنجید».
این فعال فرهنگی و اقتصادی ادامه داد: «روزی که ما تصمیم گرفتیم برای جیرفت کار اساسی انجام دهیم حدود ۲۰ هزار بیکار و جویای کار در منطقۀ جنوب استان وجود داشت که به روایت شورای تامین استان، حاضر بودند با روزی ۵ هزار تومان کار قاچاق و خلاف انجام دهند».
وی یادآور شد: «در چنین شرایطی ما مامور شدیم که در منطقه ایجاد اشتغال کنیم و با بررسی که انجام شد، این اشتغال در سه بُعد معدن، گردشگری و کشاورزی امکانپذیر بود».
جلالپور خاطرنشان کرد: «۵ پروژۀ معدنی در منطقه راهاندازی شد که همۀ این موارد امروز در حال فعالیت است».
وی توضیح داد: «حوزۀ گردشگری به دلیل شرایط منطقه و ناامنیهایی که آن زمان بهوفور در منطقه وجود داشت و بهمرور کاهش یافت اما هنوز آثار آن گاهی دیده میشود، خیلی جای فعالیت نداشت. کنار صندل کمک کرد اما متاسفانه مدیریت ما بر کنار صندل، این نعمت را هم از منطقه گرفت».
جلالپور افزود: «در حوزۀ کشاورزی، آنچه که به آن رسیدیم ایجاد گلخانه بود. با توجه به شرایط آبی که در منطقه بود و اقلیمی که داشتیم احساس کردیم جنوب کرمان بهترین نقطه برای تولید محصولات گلخانهای است و اگر ما همت میکردیم، میتوانستیم حداقل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار را به زیر کشت گلخانه ببریم».
وی ادامه داد: «در همین راستا، فکر کردیم با الگویی که من از مرحوم همایون صنعتی داشتم، پایانه را ایجاد کنیم که مردم برای تولید محصولات گلخانهای تشویق شوند».
توسعۀ کشت گلخانهای در جیرفت
رئیس اسبق اتاق کرمان اضافه کرد: «سال ۱۳۹۰ کلنگ این پایانه، با پیشبینی ۱۲ میلیون دلار سرمایهگذاری زده شد و در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. میزان سرمایهگذاری همان ۱۲ میلیون دلار بود اما ۱۲ میلیون دلاری که سال ۹۰، ۱۲ میلیارد تومان میشد در سال ۱۴۰۱ ما با دلار ۵۸ هزار تومان این مجموعه را تمام کردیم».
وی گفت: «رنج بسیار در مسیر بود اما علاقه به توسعۀ منطقه، همۀ رنجها را هموار کرد».
جلالپور با اشاره به توسعۀ کشت گلخانهای در جیرفت، بیان کرد: «۸۰۰ هکتار گلخانه در سال ۹۰ به ۳۴۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۴ رسیده و احساس میکنم مزد خودمان را در این زندگی گرفتهایم».
وی با بیان اینکه امیدوارم میزان سطح زیر کشت گلخانهها در جیرفت به ۵۰۰۰ هکتار برسد، گفت: «اگر روزی این اتفاق بیفتد، جشن میگیریم و میگوییم که ما غبنی را که با تولید پسته در استانمان به جای گذاشتیم و بیش از ۸۰ میلیارد دلار آب را برای تولید ۵۰ میلیارد دلار پسته مصرف کردیم و توانستیم با بازار یک و نیم میلیارد دلاری که در دنیا برای محصولات کشاورزی ایجاد کرده بودیم، در محصولات گلخانهای، با یک بیست و پنجم آبی که در مصرف پسته و محصولات دیگر داریم، جبران کنیم».
چرخۀ فقر و بیسوادی در جنوب کرمان
جلالپور ادامه داد: «در موضوع تولید محصولات گلخانهای آنچه که اتفاق افتاده، امروز قابل قبول است اما در توسعۀ منطقه هنوز راه بسیار فراوانی پیش رو داریم».
وی افزود: «چرخۀ فقر و بیسوادی و چرخۀ عدم تحصیل و فقر، طی سالها اینجا دور خورده، فقر، بیسوادی و بیسوادی، فقر را افزایش داده است».
جلالپور خاطرنشان کرد: «از یک سال پیش، توسط برادرانمان در خیریه دارالاکرام منطقه، حداقل ۱۲ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی شد و مشخص شد که تا ۲۰ هزار، در معرض بازماندگی از تحصیل وجود دارد».
وی گفت: «در خیریه ابرار که سال ۱۳۹۰ در اتاق ایران توسط آقای دکتر نهاوندیان رقم خورد و هیئت رئیسه آن امروز در اینجا حضور دارند، این موضوع را جدی دنبال کردیم و امروز با کمک دارالاکرام قصد داریم با همت شما مردم منطقه که از این منطقه بهره بردید و آیندۀ شما در گرو توسعۀ این منطقه است به بخشی از این ۱۲ تا ۲۰ هزار، یک پوشش تحصیلی و بورسیه تحصیلی اعطا کنیم».
این فعال فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد: «حضورمان امروز صرفاً به جهت حل بزرگترین مشکل فعلی منطقه، یعنی بازماندگی از تحصیل است. چرخۀ فقر و بازماندگی از تحصیل چرخهایست که میتواند به نابودی منطقه و از دست رفتن همۀ مزیتهایی که میتوان از این منطقه و سرزمین که یک روز امید ایران برای تولید محصولات کشاورزی بود، ادامه بدهد و اگر ما از آن پیشگیری نکنیم، آیندهای سختتر در انتظارمان خواهد بود».
وی از مردم جیرفت و جنوب کرمان خواست تا نسبت به آنچه که در منطقه در حال رخ دادن است توجه داشته باشند و تاکید کرد: «اگر امروز ما، مردم منطقه، به فکر اینجا نباشیم فردا هم دیر است و هم غیرقابل انجام. این چرخه بایستی متوقف شود».
جلالپور با بیان اینکه خیریه دارالاکرام کار بزرگی را انجام داده است و حتماً ابرار، به عنوان خیریهای که پشتیبان جدی کارهای خیرخواهانه است، نیز از این کار حمایت خواهد کرد، گفت: «امیدواریم با حضور همه شما و پشتیبانی شما بتوانیم تعداد زیادی از این افراد بازمانده از تحصیل و یا در شرف بازماندگی از تحصیل را تحت بورسیه ببریم و این بازماندگی از تحصیل در منطقه، که در رتبههای اول کشور است را به حداقل برسانیم».
یک مرکز فرهنگی برای توسعۀ جنوب
وی همچنین در جمعبندی این نشست خاطرنشان کرد: «پایانه جیرفت تنها یک پایانه صادراتی نیست تقریبا تمام هفت شهرستان جنوبی استان کرمان و مردم آن با پایانه و کاری که طی این سالها انجام داده آشنا هستند».
جلالپور افزود: «فرماندار پیشین جیرفت و نماینده مجلس سال گذشته به ما گفتند که پایانه باعث شد هیچ محصول گلخانهای روی زمین نماند و خرید محصول توسط پایانه، فضای رقابتی سالمی را در جنوب کرمان ایجاد کرده است».
وی ادامه داد: «سه سال از شروع به کار پایانه میگذرد و در این سه سال، حسابهای پایانه با ضرر بسته شده است، اما پایانه نه قصد دارد که این ضررها را اعلام کند و نه قصد دارد که منت بگذارد، فقط میخواهد به مردم منطقه بگوید که پایانه یک مرکز فرهنگی و مرکزی برای توسعۀ جیرفت و هفت شهرستان جنوبی استان کرمان است».
جلالپور یادآور شد: «پایانه مرکزی است که میتواند فرهنگ تولید را در منطقه تغییر دهد و نوع تولید و کیفیت و کمیت آن را در منطقه مشخص کند».
وی اضافه کرد: «همچنین پایانه میتواند مرکزی برای انجام کارهای خیر و رفاهی باشد، اگر پایانه در منطقه رشد کند و شکل و فعالیت آن روز به روز بیشتر شود، حتماً در آینده در کنار پایانه، مراکز فرآوری فراوانی شکل خواهد گرفت».
وی خواستار پشتیبانی مردم منطقه از پایانه شد و گفت: «تا امروز پایانه به جز خدمت و توسعه برای منطقه، برای صاحبان، سرمایهگذاران و مدیرانش چیزی نداشته است و امیدوارم بتوانیم برای تعداد قابل توجهی از بازماندگان از تحصیل در این جلسه حامی جذب کنیم، ضمن اینکه در همین جلسه، برای حدود ۶۰۰ نفر پشتیبان و اسپانسر جذب شد».
پوشش۱۳۰۰ دانشآموزی دارالاکرام جیرفت
مدیرعامل موسسه خیریه عامالمنفعه دارالاکرام جیرفت نیز در این نشست با بیان اینکه حدود ۷ سال است که در جنوب کرمان دو شعبۀ جیرفت و رودبار جنوب را فعال کردیم، خاطرنشان کرد: «تاکنون حدود ۱۷۰۰ دانشآموز در خیریه جذب شدند که کار برخی به سرانجام رسیده و برخی به دلایل مختلف از سیستم خارج شدند و در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ دانشآموز تحت پوشش خیریه هستند».
سیدمصطفی میراحمدیزاده ادامه داد: «خیریه دارالاکرام هیچ فعالیت اقتصادی ندارد و بر اساس منشورش، فعالیت اقتصادی برای این خیریه ممنوع است زیرا این موضوع را منافی کار خیر میدانیم».
وی با اشاره به همراهی خیرین ملی و خارج از کشور و تعدادی از خیرین منطقه با خیریه، گفت: «مشکل بسیار بیشتر از این است و ما هم توان نداریم. از نظر لجستیک، کار خیر هزینه دارد و اگر بخواهیم کار ماندگار و موثر انجام دهیم باید هزینه کنیم و خوبی خیریه و NGO این است که بتواند با هزینۀ کم کار بزرگ انجام دهد».
میراحمدیزاده افزود: «موضوع دیگر، جامعۀ هدف است که آن هم هزینه دارد و باید به آن رسیدگی کرد».
وی در ادامه با اشاره به خطر ترک تحصیل دانشآموزان بهدلیل شرایط کشور و مسائل اقتصادی و فرهنگی، یادآور شد: «در نظامهای توسعهیافتۀ دنیا نیز همۀ بار آموزش به گردن دولت نیست و دانشگاهی مانند هاروارد یک مرکز وقفی است که از سوی کلیسا پشتیبانی میشود».
مدیرعامل خیریه دارالاکرام با بیان اینکه قبول داریم نظام آموزشی ما ضعف دارد، تاکید کرد: «نمیتوانیم به بهانۀ مسائل سیاسی، برنامهریزیهای اشتباه و ضعف مسائل آموزشی، عقبنشینی کنیم باید این باور ایجاد شود که دانشآموز باید ۱۲ سال تحصیل کند. زیرا هرچه فرد بیشتر درس میخواند و با معلم، مدرسه و دوستانش بیشتر ارتباط دارد، آسیبهای اجتماعی کمتر میشود».
وی گفت: «ما برای امنیت کشور و خودمان، باید این قدم را برداریم و همچنین باید باور داشته باشیم که در این حوزه، دین، مذهب، سیاست، رنگ، جنسیت و قومیت باید حذف شود زیرا این موضوع جزو حقوق اولیه هر فرد است».
میراحمدیزاده با اشاره به آمار بازماندگی از تحصیل در جنوب کرمان و حاشیۀ شهر کرمان بیان کرد: «آمار NGOها و آموزش و پرورش به دلیل تعریفها متفاوت با یکدیگر یکسان نیست، NGOها معتقدند ۷۰۰۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل در این مناطق وجود دارد اما آمار آموزش و پرورش ۲۰۰۰ نفر اعلام شده است».
وی افزود: «در جنوب کرمان حداقل ۲۰ هزار دانشآموز در معرض خطر ترک تحصیل هستند و اگر در کنار آنها قرار نگیریم، یا کیفیت آموزشی آنها به شدت پایین است و بهگونهای که بیسواد محسوب میشوند و یا اینکه ترک تحصیل میکنند».
مدیرعامل خیریه دارالاکرام تاکید کرد: «برای حل معضل آموزشی بازماندگی از تحصیل، عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش چاره جز آموزشهای استاندارد از راه دور نداریم که ما در کرمان این را تجربه کردیم».
وی با بیان اینکه مدرسهسازی شده اما مدرسه یاری نشده است، ادامه داد: «بهترین مدرسه در روستاهای استان ساخته شده اما دبیر ندارد و در حال نابود شدن است. ما نمیتوانیم برای هر روستا دبیر خاص هر درس را فراهم کند و لذا باید بخشی از ثروتمان و NGOها بخشی از فکرشان را برای آموزش از راه دور بگذارند که نیازمند اینترنت، تبلت دانشآموزی، آموزش از راه دور مناسب و گزارشگیری از این آموزشها است».
لازمۀ کار موفق اقتصادی خدمت به جامعه است
رئیس هیات مدیره جامعۀ نیکوکاری ابرار نیز در این نشست با بیان اینکه کار اقتصادی و کار خدمت اجتماعی را باید در کنار هم پیش بُرد، اظهار کرد: «امروز در محافل بینالمللی برای رتبهبندی شرکتها، فقط سودآوری ملاک نیست و این رتبهبندی بر اساس اینکه شرکت به محیط زیست و محیط اجتماعی چقدر خدمت کرده و همچنین بر اساس میزان رعایت ملاکهای دموکراسی در حکمرانی شرکتها، انجام میشود و شخصیت سازمانی شرکت نیز مورد توجه قرار میگیرد».
محمد نهاوندیان افزود: «شاید گاهی در بعضی اذهان کمک کردن و کار خیر، مانند هزینه تلقی شود در حالی که اگر خواهان رشد اقتصادی پایدار هستیم باید مفهوم خدمت اجتماعی را جزو رشد اقتصادی بنگاه تعریف کنیم».
وی یادآور شد: «اینکه اتاق بازرگانی به این فکر افتاد که یک جامعۀ نیکوکاری راهاندازی کند بر اساس این فلسفه بود».
نهاوندیان ادامه داد: «لازمۀ کار موفق اقتصادی این است که به فکر جامعه باشد و تصویری که جامعه از بخش خصوصی دارد باید یک بخش خصوصی جامعهخواه باشد نه خودخواه به معنای حقیر».
وی با اشاره به سابقۀ ابرار در بورسیههای تحصیلی، گفت: «ابرار تلاش میکند بین بخش خصوصی و حوزۀ کاری خیر در جامعه ارتباط ایجاد کند و خیریهها را در کنار هم قرار دهد».
نجات کودکان مناطق محروم با آموزش
غلامحسین شافعی، رئیس اسبق اتاق ایران نیز در این همایش طی سخنانی کوتاه با اشاره به تجربهاش در مدرسهسازی و فراهم کردن بورسیه تحصیلی برای دانشآموزان مناطق جنوبی خراسان، گفت: «بهترین کار برای مناطق محروم که نجاتبخش باشد، فراهم کردن زمینۀ آموزش است و اولویتی از این بالاتر وجود ندارد».
وی تاکید کرد: «در این مناطق الماسهای نتراشیدهای وجود دارد که کسی باید سراغ آنها برود، آنها را جلا دهد و صیقل کند و به جامعه تحویل دهد».
شافعی همچنین افزود: «باید این شعار تحقق پیدا کند که بهترین راه این است که مشکلات مردم به دست خود مردم حل شود».
باید به دنبال فلسفه حیات باشیم
یحیی آلاسحاق، وزیر بازرگانی دولت ششم و رئیس پیشین اتاق تهران نیز با بیان اینکه همۀ انبیا، اولیا و فیلسوفان و صاحب نظران نخبۀ جهان آمدهاند تا به یک سوال جواب بدهند، گفت: «سوال این است که فلسفۀ حیات چیست؟ ما برای چه زنده هستیم و برای چه تلاش میکنیم».
وی با اشاره به سفرش به یکی از کشورهای اروپایی برای شرکت در یک نشست و تابلویی که در آنجا نصب شده بود، افزود: «روی این تابلو نوشته شده بود ما از آن زمان رشد کردیم که من، تبدیل به ما شد». آلاسحاق خاطرنشان کرد: «باید به این سوال پاسخ دهیم که برای چه تلاش میکنیم و چه باید بشود».
بازمانده از تحصیل موتور تولید فقر است
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه بازمانده از تحصیل موتور تولید فقر است گفت: «اگر بخواهیم تعداد افراد فقیر بزرگسال کاهش پیدا کند اول باید تعداد افراد بازمانده از تحصیل کم شود. به هر میزان که بتوان افراد را در چرخۀ آموزش قرار داد چرخۀ باز تولید فقر دچار نقصان میشود».
محمدرضا فرحبخش با اشاره به اینکه در استان کرمان ۲۱ هزار دانشآموز ترکتحصیل در ردۀ سنی ۱۵ تا ۱۷ سال داریم، یادآور شد: «در حوزۀ آموزش و پرورش بازمانده از تحصیل خطرناکتر از ترک تحصیل است زیرا فردی که ترک تحصیل کرده، حداقل آموزشی را تا دورۀ متوسطه اول دیده اما بازمانده از تحصیل، دانشآموزی است در چرخۀ آموزش قرار نمیگیرد و اثرات آن وحشتناک است».
وی با بیان اینکه بزهکاری رابطۀ مستقیم با بازماندگی از تحصیل دارد، افزود: «بازماندگی از تحصیل همواره وجود داشته اما اگر از حالت تعادلی خارج شود خطرناک میشود که در کرمان این وضعیت از حالت تعادل خارج شده است».
فرحبخش همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه استان کرمان ۱۱ درصد خاک کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: «فاصلۀ شمالیترین و جنوبیترین مدرسه در استان ۱۱۰۰ کیلومتر است».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: «زمانی که یک ارگان را بهعنوان متولی آموزش و پرورش تعیین میکنیم شاید نتواند آنطور که باید و شاید، خدمات را ارائه دهد زیرا آموزش و پرورش کرمان ۴۶ هزار فرهنگی و ۶۸۰ هزار دانشآموز دارد».
وی با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل در استان کرمان خاطرنشان کرد: «تناسب این اعداد و ارقام نشان میدهد که ما با یک بخش وسیع و گسترده روبهرو هستیم و همه باید به کمک بیایند تا مشکلات این حوزه برطرف شود».
فرحبخش با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین چالش ما در حاشیۀ شهرهای بزرگ موضوع بازماندگان از تحصیل است، اضافه کرد: «نرخ سرانه فضای آموزشی در استان کرمان سه متر از استاندارد و یک متر از میانگین کشور کمتر است و در حال حاضر کلاسهایی با ۴۵ دانشآموز داریم در بعضی شهرها نیز مدارس دو شیفت برگزار میشود».
وی ادامه داد: «۶۰۰۰ دانشآموز اتباع در استان داریم و نیروی انسانی که در این حوزه به کار گرفته میشود باری از زحمات را به دوش ما انداخته است».
فرحبخش دربارۀ منبع آمار ارائه شده نیز توضیح داد: «سازمان ثبت احوال، وزارت کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش ۳ سامانه دارند که نرخ تولد افرادی که به سن ورود به دبستان میرسند، در این سامانهها ثبت میشود و بعد هماهنگ میکنند که آیا در آموزش و پرورش ثبت شده است یا خیر. یک لیست از این آمار، استخراج و راستیآزمایی میشود که این اعداد نرخ بازماندگی از تحصیل را مشخص میکنند».
وی با بیان اینکه ۹ درصد از دانشآموزان استان کرمان هیچ دسترسی به جز کتاب ندارند، گفت: «حتی ممکن است این تعداد به تلویزیون هم دسترسی نداشته باشد».
فرحبخش بیان کرد: «این آمار در دوران کرونا به دست آمد که قرار بود موضوع اینترنت برای آموزش از راه دور پیگیری شود».
فقر چالش اصلی بازماندگی از تحصیل
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به سهم خودش در این زمینه کمکاری نکرده است، خاطرنشان کرد: «در استان هشت مدرسه تک نفره و ۸۵۶ مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم. هر آنچه که در دسترس آموزش و پرورش بوده برای کاهش درصد بازماندگی انجام داده اما فقر چالش اصلی است که موجب عدم حضور دانشآموز در مدارس میشود».
مدیرکل آموزش و پرورش اضافه کرد: «این آمار به صفر نمیرسد اما اگر حمایت صورت بگیرد هر سال نیم درصد در این حوزه کاهش خواهیم داشت».
وی با اشاره به وجود ۲۶۳ مدرسه خوابگاهی با ۳۶ هزار دانشآموز در استان کرمان گفت: «این مدارس یکی از مصداقهای عدالت آموزشی هستند که باید به آنها توجه کنیم تا بتوانیم دانشآموزانی را که در برخی جاها به دلیل فقر از چرخۀ تحصیل بازماندند در این مدارس ساماندهی کنیم».
استعدادهای جنوب نیازمند حمایت هستند
فرماندار جیرفت نیز در این نشست با بیان اینکه استعدادهای درخشان زیادی در جنوب کرمان وجود دارد، گفت: «این استعدادها برای شکوفا شدن نیازمند حمایت هستند».
روحانگیز بیگزاده افزود: «به عنوان نمایندۀ عالی دولت در این منطقه از همۀ تلاشها و فعالیتهایی که در این حوزه انجام وشد، حمایت خواهم کرد».
وی با اشاره به پتانسیلهای کشاورزی، معادن و میراثفرهنگی در جیرفت، بیان کرد: «بخش خصوصی به هر یک از این حوزهها که بخواهد ورود کند برای آنها فرش قرمز پهن خواهیم کرد و آنها را حمایت میکنم».
نظر خود را بنویسید