گروه جامعه: در سال منتهی به انتخابات شورای شهر کرمان، پروندۀ ساخت دو پل در سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد روی میز مدیریت شهری گشوده شد آن هم در شرایطی که این پروژهها در بودجۀ 12 هزار میلیاردی امسال شهرداری نیامده است.
شهرداری همین اول سالی از شورا خواست تا با شروع مطالعات فاز دوم و بعد هم ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد موافقت کند. این درخواست اگرچه در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا مصوب شده اما در صحن علنی شورا تنها پنج موافق از بین 11 عضو شورای شهر داشت.
محمود بابایی و عشرت کردستانی به آن رای مخالف دادند و رای علیرضا نادری، محمد امینیزاده، سیدمحمدصادق تقوی و محمدامین شمسی به آن ممتنع بود.
طرح این موضوع در شورای شهر در حالی است که از زمان تصویب بودجۀ امسال، هم از سوی شهرداری و هم اعضای شورا، به مردم وعدۀ تقویت سیستم حملونقل عمومی داده شده است. همچنین، شهردار کرمان در دیدار نوروزی با استاندار گفته بود که احتمالا در فروردینماه پروژۀ میدان بیرمآباد را آغاز خواهیم کرد.
پروژۀ ساخت پل شهدای خلبان در بلوار هوانیروز هم هنوز نیمهتمام است و چالش زیادی برای کسبه و ساکنان آن محدوده ایجاد کرده و مطالبۀ جدیای از سوی شهروندان برای اتمام آن وجود دارد. به این وضعیت، عدم تصویب طرح جدید جامع حملونقل و ترافیک شهر کرمان را هم باید اضافه کرد.
با وجود همۀ این شرایط، شهرداری کرمان تصمیم به شروع این دو پروژه گرفته است. شهردار کرمان در دفاع از این پروژهها توضیحاتی داد اما نتوانست اکثریت شورا را قانع کند.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، در صحن علنی شورای شهر کرمان در روز دوشنبه اول اردیبهشتماه، سیدمحمد موسوی دبیر شورا نامۀ درخواست شهرداری دربارۀ احداث تقاطعهای غیرهمسطح جدید را قرائت کرد که اعلام کرده برای حل گرههای ترافیکی در سهراهی سیلو و تقاطع چهارراه نیکزاد احداث شود. وی گفت که این موضوع ابتدا به کمیسیون بودجه آمد و سپس به کمیسیون عمران ارجاع شد. در این کمیسیون چهار رای موافق و دو رای مخالف گرفت و سپس به صحن علنی شورا آمد.
محمدرضا یحییزاده ـ معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان در اینباره گفت: «ساخت تقاطع غیرهمسطح درسهراهی سیلو و چهارراه شهید نیکزاد در سال 98 از سوی شورای ترافیک مصوب شد. همان زمان نقشههای فاز یک آن مهیا شد اما با تغییر شورا کار مسکوت ماند».
وی افزود: «با توجه به اینکه سال گذشته تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان و شهید زنگیآبادی به خوبی پیش رفت، گفتیم این دو گره ترافیکی را امسال در اسرعوقت رفع کنیم».
وی ادامه داد: «در این راستا، نقشهها بهروزرسانی و دو هفته پیش در کمیسیون عمران شورای شهر مطرح شد».
یحییزاده بیان کرد: «پیشنهاد اولیه برای سهراهی سیلو زیرگذر بود اما بهدلیل اینکه خط اصلی لولۀ فاضلاب از آنجا میگذرد رد شد. در چهارراه نیکزاد پل شبدری و روگذر پیشنهاد شده است».
وی با بیان اینکه زیرگذر سهراهی سیلو به روگذر تبدیل شده است، اظهار کرد: «از سال گذشته مطالعات جدید مربوط به این پروژهها را شروع کردیم که تا یک ماه دیگر نهایی خواهد شد».
نگرانی از هزینهها
علیرضا نادری ـ رئیس شورای شهر کرمان اما با اعلام مخالفت با این پروژهها گفت: «مخالفتم با انجام پروژهها نیست. در این موضوع که ترافیک رینگ دور شهر باید به شکل ایمن روان بشود شکی نیست اما مواردی هست که باید مدنظر قرار گیرد».
وی افزود: «بابت اجرای هشت ماهۀ پل شهید زنگیآبادی از شهرداری قدردانی میکنم اما دغدغههایی برای پروژههای جدید وجود دارد».
نادری ادامه داد: «ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد سال گذشته و وقتی داشتیم بودجه را بررسی میکردیم مطرح شد اما در بودجه قرار نگرفت. تنها یک ماه از سال گذشته و این دو پروژۀ بزرگ که تغییر عظیمی در بودجه ایجاد میکند دوباره مطرح میشود».
وی بیان کرد: «سال گذشته و در جریان تدوین بودجه به این دلیل این پروژهها مطرح نشد که این سوال وجود داشت که آیا درآمدها برای انجام چنین پروژههای کافی است یا نه؟».
نادری گفت: «طرز فکری در این 40 سالی که من در جریان کارهای اجرایی هستم وجود دارد که میگوید کار را زخمی کنید بالاخره تمام خواهد شد. از لحاظ رویکردهای بودجهای، این طرز فکر مردود و غلط است. بله هر پروژهای بالاخره تمام میشود ولی یک زخم را نمیتوان 10، 15 سال نگه داشت. پروژههای نیمهتمام مردم را گرفتار میکند».
وی افزود: «همانطور که پل شهید زنگیآبادی شروع و تمام شد برای این پروژهها هم باید منابع درآمدی مشخص شود».
وی با اشاره به بودجۀ 12 هزار میلیارد تومانی امسال شهرداری ادامه داد: «با این دو پروژه، در واقع داریم عدد بزرگی را به بودجهای تحمیل میکنیم که شک داریم تا حد کافی محقق میشود یا خیر».
رئیس شورای شهر کرمان پیشنهاد داد: «صبر کنیم و بگذاریم مطالعات فاز دو و طراحی این پروژهها انجام و محل هزینهها دقیقا مشخص شود تا مثل پروژههای دیگر نشود که رقم تخمین زده با واقعیت خیلی تفاوت داشته باشد. محل تامین درآمد این پروژهها هم باید مشخص شود».
نادری اظهار کرد: «ضمن اینکه طرح نیمهتمام شهدای خلبان را داریم که چندین سال است استخوان لای زخم است. این پروژه را تمام کنیم، منابع و هزینههای پروژههای جدید مشخص شود و سپس با 11 رای موافق اجرای آن آغاز شود».
وی گفت: «دلیل مخالفتم این مسائل است وگرنه با انجام چنین پروژههایی که ترافیک حلقههای دور شهر را روان کند موافقم».
ابهامی نیست
منصور ایرانمنش ـ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان هم با اشاره به اینکه پروژههای سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد در شورای قبل هم مطرح شده است، اظهار کرد: «دغدغۀ رئیس شورا بهجاست ولی در نامۀ شهرداری اشاره شده که نیمی از هزینۀ آن در بودجۀ امسال دیده شده و مابقی برای سال آینده. حتما شهرداری برای این 50 درصد برنامه دارد».
وی افزود: «اگر این دو گره را برطرف کنیم از هر گوشه از شهر دسترسی به مرکز شهر راحت میشود. ولی هرچه آن را معطل بگذاریم مشکلات هستۀ مرکزی شهر بیشتر میشود».
وی ادامه داد: «با توضیحاتی که کارشناسان دادهاند ابهامی دربارۀ این پروژهها نمیماند ضمن اینکه شورای ترافیک استان هم چند مرحله اجرای این پروژهها را تایید کرده است».
وی بیان کرد: «همۀ ما هفته ای دو، سه بار از این نقاط عبور میکنیم و شاهدیم که ترافیک و معطلی زیادی وجود دارد. به این هم فکر کنید که آمبولانسی در این گره ترافیکی معطل شود».
وی اضافه کرد: «اگر نیاز به جابهجایی منابع در بودجه هست انجام شود».
ایرانمنش مدعی شد: «افکار عمومی و اکثریت مردم موافق این کار هستند و نیاز است زودتر انجام شود».
دفاعیات شهردارِ پلساز
شهردار کرمان هم در ادامۀ این جلسه با دفاع از شروع این دو پروژه در سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد گفت: «اینکه ما باید بابت کار کردن چانه بزنیم مرسوم نیست و از این نظر پیش وجدان خودم راضی هستم».
محسن تویسرکانی افزود: «همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید دنبال کارهای سخت و ناشدنی برویم. یکی از کارهای سخت کوتاه کردن مسیرها و بروکراسی اداری است. عادت نکردهایم که دو کار را به جای پشت سر هم، به موازت هم انجام دهیم».
وی ادامه داد: «قطعا در این نوع پروژهها بدون مطالعه و نظر مشاور اقدام نمیکنیم».
وی با بیان اینکه با تعامل میتوان مسیرها را کوتاه کرد، اظهار کرد: «سال گذشته وقتی از بودجۀ امسال دفاع میکردیم همۀ دغدغه این بود که بودجۀ سال 1403 محقق نمیشود. هرچه گفتیم تقاطع غیرهمسطح (به بودجه اضافه شود)گفتند نه. ولی دیدیم که بودجه محقق شد».
وی با بیان اینکه دلیل اینکه در بودجه این پروژهها را ندیدیم این موضوع بود، اظهار کرد: «سازمان عمران شهرداری راسا میتواند تقاطع غیرهمسطح شروع کند. به سازمان عمران اعتماد نداریم باشد، پیمانکاران که هستند و میتوانند ورود کنند».
تویسرکانی گفت: «از ابتدا میخواستم بودجۀ سال 1404 شهرداری کرمان کمتر از 15 هزار میلیارد تومان نباشد. همیشه شهردار دست و پا میزند که بودجۀ حداقلی ببندد و بابت مازاد وصول پز بدهد. ما به دنبال این نیستیم».
وی افزود: «نکتۀ بعدی اینکه پل شهید زنگیآبادی در ابتدا (در شورای پنجم) با چه مبلغی مصوب شده بود؟ با چه الگویی قرار بود اجرا شود و ما با چه الگویی و با چند برابر قیمت انجام دادیم؟ اینها منابع شهر و بیتالمال است. اگر امروز پروژههای نیکزاد و سیلو مصوب نشود من و همکارانم راحتتر هستیم ولی همۀ ما یک وظیفۀ شرعی داریم و باید برای آباد کردن شهر سنتی فکر نکنیم».
وی بیان کرد: «زیبنده نیست که چون پروژهای داریم و تمام نشده پس سراغ پروژههای دیگر نرویم. دلیل عقبماندن ما همین است».
تویسرکانی با بیان اینکه هرچه تعلل کنیم زمان کار را از دست میدهیم، گفت: «اگر الان شروع کنیم تا پایان سال میتوان آن را تمام کرد».
وی بیان کرد: «خواهش میکنم به شهرداری اعتماد کنیم. از روز اول استدعا کردم به همکاران شهرداری اعتماد کنیم و به مدیران شهرداری اعتماد بهنفس بدهیم. امروز سازمان عمران شهرداری نباید به ساخت بلوک و جدول سیمانی بسنده کند. در شهرهای دیگر سازمان عمران در شهرستانها پیمانکاری میکند. ما هنوز در قیمت بلوک ماندیم که چند باشد. این وضعیت برای شهرداری شهر کرمان خوب نیست».
تویسرکانی تاکید کرد: «خواهشی دارم این است که با اعتماد به همکاران شهرداری، با این پروژهها موافقت کنید».
وی افزود: «حتما در حوزۀ درآمدی هیچ دغدغهای نداریم. من از الان متعهد میشوم در کسب درآمد و بودجه هیچ منعی نداشته باشیم چون در پایان سال 1403 با وجود اینکه جلوی تهاتر را گرفتیم و تخفیفی صورت نگرفت با مشارکت مردم و تلاش همکاران ما بودجه محقق شد».
شهردار کرمان گفت: «رینگ دوم شهر را قطعا باید داشته باشیم. مگر رینگ دوم را در ضلع شرقی نداریم؟ در ضلع غربی هم باید داشته باشیم. در سهراهی سیلو ببینید چه گره ترافیکی داریم. مطالبات مردمی هم نسبت به آن وجود دارد».
وی از شورا خواست تا تجربۀ ساخت سریع پل شهید زنگیآبادی و پیشرفت بالای پل شهدای خلبان را مدنظر قرار دهند و اظهار کرد: «چشم بر هم بگذاریم زمان میگذرد و هزینهها بالا میرود. هیچ منافاتی ندارد که با کلیات موافقت کنید تا با صرفهجویی در زمان، کار را جلو ببریم. هرچه تعلل کنیم از جیب مردم هزینۀ بیشتری باید پرداخته شود ضمن اینکه مردم زمان بیشتری در ترافیک خواهند ماند».
با وجود این دفاعیات شهردار، تنها پنج رای موافق به این مصوبه داده شد و به تصویب نهایی نرسید.
نظر خود را بنویسید