پروین میرزاحسینی
مراسم هفتۀ حملونقل، رانندگان و راهداری صبح امروز اول دیماه در محل تالار فرهنگوهنر کرمان با حضور استاندار کرمان، مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل راهآهن استان، رئیس پلیسراه استان، فرمانده بیسج ادارات و کارمندان استان، مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و فعلان حوزۀ حملونقل کالا و مسافر برگزار و از رانندگان و شرکتهای حملونقل نمونه کرمان تقدیر شد.
کرمان در موقعیت خاص حملونقل قرار دارد
استاندار کرمان در این مراسم ضمن تبریک به فعالان حوزۀ حملونقل، راهداری و رانندگان گفت: «با توجه به موقعیت خاص استان کرمان، موضوع حملونقل، جاده و ریل در این استان از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار است».
محمدعلی طالبی افزود: «وسعت جغرافیایی استان، موقعیت استراتژیک آن بر سر راههای اصلی و همچنین عبور خطوط اصلی جادهای و ریلی از کرمان آن را در موقعیت خاص حملونقل قرار داده است».
وی با اشاره به اینکه استان کرمان رتبۀ اول طول جادههای کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: «تمام این موارد نشاندهندۀ حجم اقدامات و فعالیتهایی است که باید در این عرصه در استان صورت بگیرد و همچنین نشاندهندۀ حجم زحماتی است که همۀ فعالان عرصۀ حملونقل و راهداری در استان کرمان چه در بخش دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی بر دوش دارند».
طالبی در ادامه بیان کرد: «اگر امروز شرایطی است که دوستان و عزیزان توانستهاند مسئولیت خود را بهخوبی ایفا کنند، نشاندهندۀ ارادۀ خوب و اهتمام جدی همۀ فعالان این عرصه به ایفای مسئولیتی است که بر عهدۀ آنها گذاشته شده است».
وی یادآور شد: «مجموعۀ استانداری و دیگر دستگاههای مرتبط باید حرکت و فعالیتهای فعالان حوزۀ راهداری را تسهیل کنند و برای رفع مشکلات در کنار آنها باشند».
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: «انتظار دارم مسائل و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد و بخشی از آن بهصورت مستقیم به دستگاههای مرتبط برمیگردد، پیگیری شود».
وی تاکید کرد: «همچنین هر آنچه نیاز به تصمیمگیری استانی دارد و ما در کنار دیگر دستگاهها باید در قالب کارگروه یا ساختارهای رسمی ملی به آن بپردازیم، به من منعکس شود تا تصمیمات خوبی را در این رابطه داشته باشیم».
طالبی گفت: «یکی از ویژگیهای ادارهکل حملونقل و راهداری این است که با حجم زیادی از حوزۀ مشارکت مردمی در ارتباط هستند و ارتباط مستقیم با مردم بهعنوان مسافر یا صاحبان کالا، ارزشمند است و حساسیت کار در این دستگاهها را بالا میبرد».
وی بیان کرد: «بر شکلگیری انجمنهای مردمی و خصوصی تاکید داریم تا بتوانند در کنار دستگاههای دولتی کار کنند».
استاندار کرمان در پایان افزود: «از دستگاههای همراه و هماهنگ با حوزۀ حملونقل استان و مدیران مرتبط در وزارت راه و شهرسازی و فعالان عرصۀ حملونقل قدردانی میکنم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم».
نبض اقتصاد در دست فعالان حملونقل جادهای میزند
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان در این مراسم بیان کرد: «۲۶ آذرماه به مناسبت لبیک رانندگان حوزۀ حملونقل جادهای به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تخلیۀ بنادر کشور در سال ۶۱ بهعنوان روز حملونقل نامگذاری شد و اول دیماه نیز به مناسبت آغاز فصل زمستان و شروع راهداری زمستانی بهعنوان روز راهدار نامگذاری شده است».
به گزارش خبرنگار استقامت، علی عبداللهی ادامه داد: «هفتۀ بین این دو مناسبت بهعنوان هفتۀ حملونقل، رانندگان و راهداری نامگذاری شده است».
وی خاطرنشان کرد: «روز حملونقل، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و دستاندرکاران حوزۀ حملونقل کشور است که با بردباری سختیهای این شغل را به جان خریدند و روزها و هفتهها از خانواده و عزیزانشان دور بودند که بتوانند در جهت توسعه و شکوفایی کشور گام بردارند».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان اضافه کرد: «یکم دیماه نیز روزی است برای قدردانی از زحمات راهداران عزیز و بیادعایی که جان خود را برای باز نگه داشتن جادهها در طبق اخلاص گذاشتند».
وی افزود: «نبض توسعۀ اقتصادی کشور در دستان ارزشمند فعالان حوزۀ راهداری و حملونقل جادهای کشور است، کسانی که در سرمای زمستان و گرمای سوزان تابستان برای ایمنی سفر و حفظ و حراست از شبکۀ راههای استان کرمان که بزرگترین شبکۀ راههای کشور است، در حال تلاش هستند».
عبداللهی ضمن تقدیر از زحمات شبانهروزی تلاشگران راهدار و فعالان حوزۀ حملونقل، یادآور شد: «با کمک انجمنهای صنفی، چرخ حملونقل استان علیرغم سختیها همواره خوب و مناسب چرخیده و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم هرچه بهتر از قبل مشکلات حملونقل استان کرمان را برطرف کنیم و آن را به جایگاه شایستۀ خود برسانیم».
وی با تقدیر از همکاری ارگانهایی که در طول سال با راهداری همکاری داشتهاند، گفت: «پلیسراه محترم در حوزۀ ایمنی به ما کمک دادهاند و مجموعۀ استانداری کرمان نیز همواره راهداری استان را حمایت کردند و امروز نیز حضور شخص آقای استاندار در بین فعالان حملونقل و راهداری استان، دلگرمکننده است و قطعا نویدبخش حل مشکلات حوزۀ راهداری و حملونقل جادهای استان خواهد بود».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان اضافه کرد: «دادگستری و دادستانی استان کرمان نیز کمک دادند ما بتوانیم کار را پیش ببریم و هر زمان که نیاز بوده، دستگاه قضایی برای حل مشکلات ورود کرده است».
وی خاطرنشان کرد: «همچنین کمیسیون ایمنی استان به ما کمک دادند تا بتوانیم مشکلات حملونقلی استان را حل کنیم».
بدهی 1000 میلیارد تومانی ذوبآهن اصفهان به بخش حملونقل
در ادامه، نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان با اشاره به تاثیر ناترازی انرژی بر حملونقل گفت که قطع برق و تعطیلی کارخانهها سبب شده کارخانه ذوبآهن اصفهان توان پرداخت بدهی خود به بخش حملونقل را نداشته باشد و در نتیجه شرکتهای حملونقل استان کرمان با مشکل مواجه شدهاند.
رضا باربد از بدهی 1000 میلیارد تومان ذوبآهن اصفهان به بخش حملونقل خبر داد و تاکید کرد که بار این بدهی ابتدا بر دوش رانندگان و در درجۀ بعدی بر دوش شرکتهای حملنقل و توانمند است که کار حمل بار را انجام میدهند تا تولید کارخانهها با مشکل مواجه نشود.
وی بیان کرد: «۵۵۰ هزار راننده در حوزۀ بار و ۱۰۰ هزار راننده در حوزه مسافر کشور فعال هستند».
باربد با بیان اینکه کرمان بزرگترین و مهمترین استان کشور است که به بهشت معادن مشهور است، یادآور شد: «استان کرمان حدود ۲۶ هزار راننده فعال در حوزۀ بار دارد و ۱۴ هزار راننده نیز در حوزۀ مسافر فعالیت دارند».
وی ادامه داد: «از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه، ۲۷ هزار تن کالا توسط شرکتهای حملونقل استان جابهجا شده است».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان خاطرنشان کرد: «حجم بار جابهجایی، اولویت استان کرمان را نسبت به سایر استانها مشخص میکند ضمن اینکه استان کرمان خوراک بسیاری از صنایع کشور را تامین میکند».
وی گفت: «با توجه به ناترازی عدیدۀ انرژی در کشور و تعطیلی سهچهار ماهۀ کارخانهها، بار مالی بزرگی به کارخانهها تحمیل شده، زیرا آنها از یکسو باید حقوق کارکنان خود را ماهانه پرداخت کنند و از سوی دیگر باید کرایۀ حمل بار را بهروز یا بر اساس قانون، حداکثر 48 یا 72 ساعته بپردازند، اما عدم پرداخت کرایۀ بار سبب شده شرکتهای حمل بار امسال با مشکلات زیادی مواجه شوند».
باربد یادآور شد: «ذوبآهن اصفهان هزار میلیارد تومان به بخش حملونقل بدهی دارد، 400 میلیارد تومان به بخش ریلی و 600 میلیارد تومان به بخش حملونقل جادهای و متاسفانه طی ۶ ماه گذشته پرداختها خیلی دیر انجام شده و شرکتهای حملونقل بار با بدهیهای سنگینی مواجه شدهاند که وظیفۀ آنها نیست».
وی توضیح داد: «شرکتهای تولیدی نمیتوانند بدهی خود را بپردازند و بار آن بر دوش رانندگان و در درجۀ بعدی بر دوش شرکتهای حملنقل و توانمند است که کار حمل بار را انجام میدهند تا کارخانهها با مشکل مواجه نشوند».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر پرداخت هزینۀ حملونقل بار در اولویت برخی کارخانجات نیست که بعضا با اعتصابات و اعتراضات بهحقی از سوی رانندگان مواجه هستیم زیرا با توجه به استهلاک، دلار 77 هزار تومان و قطعاتی که باید خریداری کنند، دچار مشکل هستند».
وی تاکید کرد: «شرکتهای حملونقل بار نهایتا تا یک ماه و نیم میتوانند رانندگان را ساپورت کنند اما در حال حاضر شرکتها 4 یا 5 ماه بدهی خود را پرداخت نکردهاند و اگر اعتراض کنیم بهسرعت یک شرکت جدیدالتاسیس را جایگزین میکنند».
باربد یادآور شد: «با توجه به ساده شدن قوانین تاسیس شرکت، افراد میتوانند با 4 دستگاه کامیون، یک هیاتمدیره و 600 تا حداکثر 1000 متر زمین، شرکت احداث کنند و شرکتها مانند قارچ رشد میکنند در حالیکه بسیاری از این افراد با قوانین آشنا نیستند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد میشود و رانندگان متضرر میشوند که باید به این موضوع در کمیتههای کارشناسی توجه شود».
وی مشکل دیگر را مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد و توضیح داد: «از 12 دیماه 1400 با توجه به اینکه عوارض جادهای از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافت، اعلام شد که از آن پس، هیچگونه ارزش افزودهای از رانندگان یا صاحبان کالا دریافت نشود و بعضا اگر شرکتهایی حتی تیک ارزش افزوده را میزدند به کمیسیون ماده 12 میرفتند و جریمه میشدند».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان ادامه داد: «یک سال بعد تعبیر جدیدی از قانون ارائه شد و اعلام کردند که درست است ارزش افزوده گرفته نمیشود اما کمیسیون شامل خدمات میشود و این سبب شده شرکتها سر دو راهی قرار گیرند».
وی تاکید کرد: «ما بر اساس دستور و بخشنامۀ سازمان راهداری و حملونقل جادهای این مبلغ را دریافت نکردهایم اما دارایی مبلغ زیادی را از شرکتها مطالبه میکند و بعضا پاسخگوی آنها هم نیست. باید برای این موضوع راهکاری در استان اتخاذ شود و مدیرکل دارایی فرصت سه ماههای بدهند تا از طریق سازمان راهسازی استان این مساله پیگیری و موضوع بین دو وزارتخانه راهداری و سازمان امور مالیاتی حل شود».
وضعیت پایانۀ مسافربری کرمان بسیار اسفناک است
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حملونقل جادهای کشور نیز در ادامه با انتقاد از وضعیت پایانه مسافربری کرمان گفت: «وضعیت پایانۀ مسافربری کرمان بسیار اسفناک است، به مسافران خدمات ارائه نمیشود، هم وسایل نقلیۀ عمومی مانند اتوبوس و مینیبوس و هم تاکسیها وضعیت بسیار اسفباری دارند و به دلیل بُعد مسافت بسیاری از مسافران را از دست دادهایم».
رضا خادمیزاده افزود: «وضعیت قیمت عرف نیز بسیار اسفبار است و شهرداری کمک نمیکند که این مشکل را حل کنیم».
وی وجود انبارهای غیرقانونی در اطراف ترمینال را از دیگر مشکلات بخش حملونقل مسافر دانست و ادامه داد: «این انبارها مشکلات زیادی ازجمله قاچاق را به وجود آوردهاند و بسیاری از اتوبوسها را به دردسر میاندازد».
خادمیزاده یادآور شد: «این انبارها غیرقانونی هستند و سازمان راهداری و حملونقل بهعنوان متولی حملونقل جادهای بر آنها نظارت ندارد زیرا جواز خود را از حملونقل نگرفتهاند».
وی خاطرنشان کرد: «انبارهای اطراف ترمینال ۷۰ درصد درآمد ما را به یغما میبرند و هیچکس هم بر آنها نظارت ندارد».
خادمیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل سواریبرهای شخصی بهعنوان یکی از معضلات حوزۀ حملونقل مسافر در استان کرمان، گفت: «وجود این خودروها، حملونقل عمومی ما در بخش اتوبوس، مینیبوس و سواری را زمینگیر کرده است و متاسفانه هیچگونه نظارتی بر آنها نیست».
وی بیان کرد: «حملونقل بخش عمومی باید دهها مدرک را از مراجع مختلف بگیرد تا بتواند یک حملونقل انجام دهد اما این خودروها بدون داشتن هیچگونه امکاناتی و در حالی که برخی از آنها حتی گواهینامه هم ندارند، بهراحتی تردد میکنند و متاسفانه مشکلات زیادی را ایجاد کردهاند».
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حملونقل جادهای کشور خواستار تشکیل کارگروهی از سوی استاندار برای بررسی مشکلات و معضلات حملونقل استان شد و افزود: گفت: «در زمان اربعین، اتباع از طریق اتوبوسهایی که به مرزهای شرقی کشور میروند بهصورت قانونی وارد کشور میشوند اما این افراد در مسیر با هموطنان خود در تماس هستند و ضمن هماهنگی با آنها در مسیر پیاده میشوند».
خادمیزاده خطاب به استاندار کرمان گفت: «نمیخواهم جادههای ما را بسازید زیرا به دلیل نبود اعتبار این کار امکانپذیر نیست اما میتوان مشکلات ترمینال، انبارهای اطراف ترمینال و سواریهای شخصی یا نوسازی ناوگان را انجام داد».
وی ادامه داد: «در کرمان میتوانیم کار واردات اتوبوس، مینیبوس و سواری را خودمان انجام دهیم خصوصا سواریها را که میتوانیم از ظرفیت خودروسازیهای استان استفاده کنیم و از شرّ ماشینهای بیکیفیت خلاص شویم و مسافران را با ایمنی و اطمینانخاطر به مقصد برسانیم».
خادمیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «از زمانی که آقای دکتر عبداللهی و همکارانشان جناب آقای مهندس شفق و جناب آقای مهندس خدادادی تشریف آوردند، در بخش حملونقل مسافر اتفاقات خیلی خوبی افتاده است که انشاءالله این روند ادامه پیدا کند».
مرگ ۷۰۰ نفر در تصادفات جادهای استان کرمان
رئیس پلیسراه استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به آمار تلفات حوادث جادهای استان در ۹ ماهۀ سالجاری گفت: «طی این مدت ۷۰۰ نفر در تصادفات جادهای استان کرمان جان خود را از دست دادند و بیش از ۵ هزار نفر نیز مجروح و معلول شدند».
سرهنگ رضایی افزود: «در آخرین حادثۀ تلخی که شاهد آن بودم، مادری پشت درب غسالخانه در سوگ فرزند دو سالۀ خود که به دلیل تصادف از دست رفته بود، سوگواری میکرد».
وی یادآور شد: «در پی این حوادث خانوادههایی بیسرپرست میشوند، کودکانی یتیم میشوند و معضلات و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد».
رضایی بیان کرد: «دستگاه قضایی باید به قصور دستگاهها در حوزۀ ارتقاء فرهنگ رانندگی، خودروهای ناایمن، جادههای پرخطر استان کرمان و تاثیرگذاری استان در تلفات جادهای رسیدگی کند».
وی با اشاره به موقعیت استان ادامه داد: «در سنوات گذشته به کرمان کمتوجهی شده و راههای دوطرفهای در استان داریم که ترانزیتی هستند».
رئیس پلیسراه استان کرمان با تاکید بر حفظ، توسعه و ارتقاء راههای استان با استفاده از فناوریهای نوین خاطرنشان کرد: «امیدوارم با استفاده از فناوری شاهد کنترل سرعتهای غیرمجاز خودروها، نظم بخش در جادهها و کاهش تلفات جادهای در استان باشیم».
چالشهای حوزۀ حملونقل منعکس نشده است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز با بیان اینکه در حوزه زیرساختها بهویژه زیرساختهای هوشمند در بخش حملونقل با مشکل مواجه هستیم، گفت: «در حالی که با آمدن هوش مصنوعی بسیاری از مسائل دارد متروک میشود، ما هنوز با امکانات سنتی و کمترین اقدامات زیرساختی میخواهیم این حجم بزرگ مسائل حملونقل را پیگیری کنیم».
سیدمهدی قویدل افزود: «در حوزۀ فرهنگ رانندگی و ترافیک نیز با مشکل مواجه هستیم و آنگونه که باید و شاید فرهنگسازی نکردهایم».
وی ادامه داد: «همۀ مجموعههایی که در حوزۀ حملونقل فعال هستند، بهویژه انجمنها وظیفه دارند در زمینۀ آموزش رانندگان، فرهنگسازی و ارتقاء آگاهیهای عموم مردم کار کنند».
قویدل مشکل دیگر را مربوط به حوزۀ سازوکارها، فرایندها و رویهها دانست و خاطرنشان کرد: «رویهها اکثرا سلیقهای است. فرآیندهایی که باید موضوعات را حل کند خیلی پیچیده است و ساز و کار مناسبی هم شاید اتخاذ نشده و موازیکاریهایی وجود دارد».
وی تاکید کرد: «باید در این سه حوزه بیشتر فعالیت کنیم و به سمت اقدامات هوشمندانه برویم».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: «معادن و صنایع در استان کرمان خیلی پیشرفت داشتند اما همسوی با آنها، زیرساختها ایجاد نشده و با توجه به مسئولیتهای اجتماعیای که معادن دارند، باید مشکلاتی مانند تخریب جادهها، پلهایی که با این حمل بار زیاد مواد معدنی به تعویض نیاز دارند و مشکل دستگاههایی که برای توزین، رصد بار و برنامههای سامانهای، پیگیری شود».
وی اظهار کرد: «واقعیتهایی مانند طول جادهها در استان کرمان، وضعیت ترانزیت کرمان و عقبماندگی جدی که در حوزۀ زیرساختهای این بخش داریم به کشور منعکس نشده است».
قویدل تاکید کرد: «راهاندازی بسیاری از سامانهها در حال حاضر ضرورت دارد و معادن وظیفه دارند بر اساس مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم، کمیسیون ایمنی راهها و یا کمیتههای تخصصی به این موارد عمل کنند».
برای توسعۀ حملونقل عمومی فکر اساسی بشود
در ادامه مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با بیان اینکه رانندگان و فعالان حوزۀ حملونقل، طلایهداران بخش اقتصادی و اجتماعی کشور در حوزۀ جادهها هستند، گفت: «با وجود تنگناها و مسائل و مشکلات حوزۀ حملونقل، جابهجاییها بهصورت کاملا دقیق و با شرایط مطلوبیت زمانی و مکانی در حال انجام است».
داریوش باقرجوان افزود: «در حالیکه با مسائل و مشکلاتی مانند آلودگی محیطزیست در شهرها و همچنین ناترازی انرژی مواجه هستیم، بیش از گذشته باید فکر اساسی برای توسعۀ حملونقل عمومی اندیشیده شود».
وی ادامه داد: «در حال حاضر حدود ۳۵ درصد جابهجایی در مسافت متوسط و بلند توسط حملونقل عمومی در بخش مسافران انجام میشود و اگر این رقم به ۷۰ درصد برسد، مطمئنا شرایط بسیار مطلوبی را در ایمنی جادهها ایجاد خواهد کرد و در کنار آن مسائلی مانند بهبود مصرف انرژی و کاهش آلایندگیهای زیست محیطی نیز رقم خواهد خورد».
باقریجوان همچنین با اشاره به تصادفات جادهای، تاکید کرد: «نیازمند توسعۀ حملونقل عمومی هستیم».
وی در پایان بیان کرد: «تضمین و توسعۀ حملونقل عمومی بهویژه زیرساختهای جادهای و همچنین فرامرزی و ترانزیت، متضمن امنیت ملی است و پیام امن بودن کشور را اعلام میکند».
گفتنی است در این مراسم از رانندگان و شرکتهای نمونه حملونقل استان کرمان تقدیر شد.
نظر خود را بنویسید