گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان نبود بنگاههای متوسط در استان کرمان را یک ضعف بیان کرد و گفت: «اگر طیف صنعت و بنگاههای اقتصادی در استان کرمان را بهصورت خُرد، متوسط و بزرگ در نظر بگیریم، دچار یک نقص اساسی هستیم زیرا بنگاهها در استان کرمان یا بسیار بزرگ هستند و یا خیلی کوچک و سایز متوسط را نداریم».
سیدمهدی طبیبزاده 26 مهرماه در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع زنجیرۀ صنعت در استان کرمان و راهکارهای رفع میانۀ گمشده افزود: «اگر بنیۀ صنعتی استان ضعیف است، انتقال تکنولوژی صورت نگرفته، ارزش افزوده ایجاد نمیشود و اشتغال متخصصین را نداریم به دلیل این میانۀ گمشده در استان کرمان است».
وی یادآور شد: «با استفاده از فرصتهایی که وجود دارد، تکمیل زنجیرههای ارزش که در استان کرمان یک الزام است، توجه به صنعت نسل چهار که خیلی از آن عقب هستیم و تولید صادراتمحور میتوان این میانۀ گمشده را پر کرد و با این شیوه، کرمان میتواند ظرف چند سال آینده از یک پایگاه قوی در صنعت برخوردار شود».
به گزارش استقامت، وی در ادامه بیان کرد: «اگر این کار را انجام ندهیم و از این فرصت استفاده نکنیم، به دلیل اتمام ذخایر معدنی که بیم آن میرود، نبود واحدهای صنعتی با تکنولوژی بالا و عدم تولید ثروت از محل دانش و علم، با یک موضوع بسیار پیچیده مواجه خواهیم شد که امکان ادارۀ استان در آیندهای نه چندان دور فراهم نیست».
طبیبزاده گفت: «موضوعاتی که در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح میشود، کارشناسی شده هستند و خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی در سیستم دولتی مواجه شدهاند».
وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد روستا که توسط اتاق کرمان مطرح شد بهقدری جدی دنبال شده که بسیار نویدبخش است، خاطرنشان کرد: «میانۀ گمشده نیز با توجه به ضرورتی که دارد مطمئنا یک موضوع مورد علاقه و چالشی در استان کرمان خواهد شد و امیدواریم با کلید خوردن آن در شورای گفتوگو و تداوم آن بتوانیم این نقیصۀ بزرگ را جبران کنیم».
ضرورت پیوستگی بنگاههای اقتصادی کرمان
همچنین به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران نیز در ادامۀ این نشست پیوستگی بنگاههای صنعتی را ازجمله موضوعات مغفول مانده در استان بیان کرد و افزود: «حذف میانۀ گمشده به این معنا نیست که بنگاههای بزرگ مناسب نیستند؛ بلکه تنها بنگاههای بزرگ میتوانند تکنولوژی را جذب کرده و گذار از تکنولوژی و همچنین توسعه را ایجاد کنند».
حجتالله میرزایی با برشمردن امتیازات بنگاههای بزرگ مانند تابآوری بالاتر، آسیبپذیری کمتر، نیازمندی مردم و دولت به آنها و... گفت: «در کشور و استان کرمان به یک شبکۀ پیوسته از بنگاههای اقتصادی و خوشهسازی احتیاج داریم تا شبکهای درهمتنیده از بنگاههای کوچک و متوسط شکل بگیرد».
وی با اشاره به اینکه حوزههای خودرو، فرش، مرکبات، مس و معدن ازجمله موضوعاتی است که در استان کرمان میتوان برای آنها خوشهسازی انجام داد، تأکید کرد: «آنچه ارزش افزوده ایجاد میکند، ایجاد شبکۀ زنجیرهای است و خوشهها در کرمان باید شناسایی شوند».
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران بیان کرد: «علاوه بر خوشهسازی در استان کرمان به انتقال فناورانه نیاز داریم و باید از فناوری پایین به سمت فناوری بالا و حرکت به سمت تولید مبتنی بر نوآوری از طریق شکلگیری اقتصاد دانشبنیان پیش رویم».
وی با بیان اینکه ما به سه گذار در استان کرمان نیاز داریم، گفت: «در وهلۀ نخست، گذار از بنگاههای خرد به بنگاههای خوشهای، مرحلۀ دوم، گذار ساختاری از تولید کشاورزی، معدنی و صنعتی به سمت خدمات، و گام سوم، گذار فناورانه از فناوریهای اولیه به سمت فناوریهای بالاست که باید در استراتژی توسعۀ استان تعریف و تبدیل به پروژه شود».
میرزایی مسیر توسعۀ استان کرمان در 50 سال گذشته را بینظیر خواند و بیان کرد: ا«ین مسیر در نتیجۀ تعامل شکل گرفته در استان کرمان و همچنین شکلگیری آژانسمحوری توسعه در کرمان است».
نگاه رقابتی بنگاههای استان اصلاح شود
رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در استان و کشور همۀ فعالیتهای اقتصادی از کسبوکارهای کوچک گرفته تا بنگاههای بزرگ اقتصادی مورد نیاز جامعه و مردم است و هرکدام نقشی دارند، گفت: «مشکل این است که این بنگاهها نگاه رقابتی به یکدیگر دارند که باید اصلاح شود».
حجتالاسلام ابراهیم حمیدی افزود: «بنگاههای بزرگ نباید به بنگاههای کوچک نگاه رقابتی داشته باشند، بلکه همۀ آنها قطعات یک پازل هستند که تامین معیشت را برعهده دارند».
وی با تأکید بر اینکه بنگاههای بزرگ باید بنگاههای کوچک را هدایت کنند، اظهار کرد: «اگر این نگاه رقابتی اصلاح نشود مشکلات حل نخواهد شد و نقش اتاق برای اصلاح این نگاه بسیار مهم است».
حمیدی با اشاره به اهمیت تأمین نیازهای بنگاههای بزرگ از سوی بنگاههای کوچک و متوسط و لزوم ساماندهی این بنگاهها در کرمان، افزود: «موضوع مسئولیتهای اجتماعی نیز باید در استان کرمان ساماندهی و براساس اولویتهای مشخصشده هزینه شود».
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تشکیل منظم جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، خاطرنشان کرد: «اتاق بازرگانی عملیاتی شدن و تبدیل به برنامه شدن این مصوبات را نیز پیگیری کند».
دلایل مغفول ماندن صنایع کوچک و متوسط
استاندار کرمان نیز در این نشست یادآور شد: «در نمودار بنگاههای اقتصادی، بیشترین فراوانی باید مربوط به بنگاههای کوچک و متوسط باشد، در حالیکه ابتدا و انتهای این نمودار شرکتهای خرد و بزرگ قرار دارند».
محمدمهدی فداکار بیان کرد: «بعضی از موضوعات اقتضایی است که باید در سطح ملی پیگیری شود و ممکن است در بعضی از مناطق بنگاه بزرگی وجود نداشته باشد.».
وی با بیان اینکه صنایع بزرگ پیشران و موتور اقتصاد هستند که میتوانند برای بنگاههای کوچک و متوسط و سایر مجموعهها ظرفیتساز باشند، افزود: «بنگاههای بزرگ باید به مجموعههای پاییندستی در استان کمک کنند».
استاندار کرمان در ادامه وجود شرکتهای بزرگ در استان کرمان را فرصت مناسبی دانست و گفت: «وجود این شرکتها برای استان ارزش افزوده ایجاد میکند».
وی ادامه داد: «در کنار شرکتهای بزرگ کرمان، شرکتهای کوچک و متوسط شکل نگرفته و نسبت به این موضوع غفلت شده که بخشی از آن به دلیل وجود مدیران غیربومی است و بخشی دیگر نیز به دلیل سیاستگذاریها و خواست مردم است».
فداکار با بیان اینکه شرکتها و دستگاههای اجرایی خدمات زیربنایی ارائه نمیدهند و سرمایهگذار را خسته میکنند، اضافه کرد: «برای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها نباید قید و بند گذاشت؛ بلکه باید به هدفمند شدن طرحهای اجرایی در زمینۀ مسئولیتهای اجتماعی کمک کرد».
وی موضوع تامین مالی استان از سوی شرکتهای بزرگ و همچنین تامین نیازهای داخلی را مورد توجه قرار داد و گفت: «اقدامات دستگاههای خدماترسان بهتر شده، اما ایدهآل نیست، بنابراین همه بهویژه اتاق بازرگانی باید کمک کنند تا سرمایهگذاری در استان با جدیت پیش رود».
گفتنی است در این نشست گزارشی با موضوع ارائۀ راهکارهایی برای رفع میانۀ گمشده در استان، با استفاده از ظرفیت بنگاههای بزرگ اقتصادی ارائه شد و اعضای شورا به ارائۀ نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
نظر خود را بنویسید