گروه جامعه: طرح ساماندهی ترافیکی میدان کوثر که شهردار کرمان هفتۀ گذشته خبر آن را داد در واقع حذف این میدان و بازگشایی مسیر بلوار 45 متری است که قرار است با عبور از میان بخش زیادی از محلههای مسکونی و مناطق شهر کرمان تقاطع سیدی را به فرودگاه وصل کند و به گفتۀ مدافعان آن، مسیری موازی با بلوار جمهوری برای حرکت شرقی ـ غربی خودروها ایجاد کند.
سیدمحمد موسوی ـ عضو شورای شهر کرمان و عضو شورای ترافیک استان با دفاع قاطعانه از اجرای این طرح و ساخت بلوار 45 متری میگوید که فصل جابهجایی درختان که برسد، شهرداری کار حذف میدان کوثر را آغاز خواهد کرد. البته او بهصراحت نمیگوید که میدان کوثر حذف میشود بلکه توضیح میدهد که در طرح تفصیلی شهر چنین میدانی وجود ندارد و در گذشته بهطور غیراصولی اجرا شده است.
در جریان این گفتوگو سعی شده نظرات این کارشناس ترافیک دربارۀ تبعات ساخت بلواری پهن در بافت مسکونی شهر بر زیست شهروندان کرمانی جویا شود. این بخش از اظهارات موسوی در متنی که در ادامه میخوانید نیست. برای مطالعۀ کامل مصاحبة اسماپورزنگیآبادی با این عضو شورای شهر کرمان به پایگاه خبری فردایکرمان به نشانی fardayekerman.ir مراجعه کنید.
*آقای مهندس، شهردار کرمان بهتازگی از ساماندهی میدان کوثر سخن گفته است. قرار است در این میدان چه اقدامی صورت بگیرد؟
در طرح تفصیلی شهر کرمان که جدید هم نیست و در گذشته مصوب شده مسیری بهعنوان بلوار 45 متری سیدی داریم که بعدها به نام سپهبد شهید سلیمانی تغییر نام یافت. بخشی از این مسیر از بلوار آزادگان باید به پل کوثر و غدیر دو و در انتها به میدان پرواز در بلوار جمهوری برسد. این بلوار که از تقاطع سیدی شروع میشود باید دسترسیهای بار ترافیکی مسیر شرق به غرب شهر را تامین کند. در سالهای گذشته، بنا به شرایطی که بوده میدان کوثر در مکان فعلی آن شکل گرفته است. در طرح اما اینجا چیزی بهعنوان میدان کوثر نداریم. به مرور زمان اقدامات عمرانی هم در این میدان انجام شده است. زمانی که بنده مسئولیت معاونت ترافیک شهرداری را داشتم و حتی در دورههای پیش از بنده، همیشه صحبت این بود که اقدامات عمرانی زیادی در این میدان انجام نشود چون مطابق طرح، اینجا میدان نیست و باید بازگشایی شود و بلوار 45 متری در این مسیر عبور کند اما به هر حال، این میدان در مسیر بزرگراهی ایجاد شده است. در سالهای گذشته در شورای ترافیک تاکید بر این بود که شهرداری طرح بلوار 45 متری را اجرا کند ولی به دلیل شرایطی که وجود داشت به تاخیر افتاد وگرنه طرح مصوب در اینجا داریم و این میدان در بخشی از مسیر بزرگراهی قرار گرفته است. در گذشته در اجرای این طرح تاخیر شد و امروز اگرچه دیر است ولی اقدام مثبتی است که شهرداری باید آن را انجام دهد.
*پس میدان کوثر حذف میشود؟
کل میدان حذف نمیشود. بخشی از این چیزی که بهعنوان میدان کوثر شکل گرفته میماند. مطابق طرح تفصیلی، امتداد مسیر بلوار آزادگان باید بهطور مستقیم به سمت میدان کوثر بازگشایی شود که برای اجرای آن، بخشی از فضای سبز ضلع شمال و جنوب میدان میماند ولی مسیر بزرگراهی موردنیاز آزاد میشود و پس از آن، دسترسیها و گردشهای کنونی بهشکلی که الان در میدان کوثر داریم وجود نخواهد داشت.
*الان طرح جامع ترافیک شهر کرمان در دست تهیه است. شهرداری نباید صبر کند تا این طرح نهایی شود و بعد دست به چنین اقدامی بزند؟
طرح جامع ترافیک با طرح تفصیلی منافاتی با هم ندارند. طرح ترافیک در زمینۀ تسهیل عبور و مرور و برنامهریزی در زمینۀ حملونقل و طرح تفصیلی مربوط به حوزۀ مباحث شهرسازی است. احداث این بلوار با طرح جامع ترافیک منافاتی ندارد و حتما مورد تایید این طرح هم هست چرا که به هر حال اینجا یک مسیر بزرگراهی موردنیاز است و شهرداری باید آن را اجرا کند. احداث این بلوار اما بهدلیل کمبود منابع مالی در گذشته مقداری به تاخیر افتاده اما مورد تایید و تاکید است. ضمن اینکه چیزی که الان بهعنوان میدان داریم مشکلات عدیدۀ ترافیکی هم ایجاد کرده است. بنا به ملاحظاتی که در گذشته بوده خیلی برای اجرای طرح بلوار 45 متری اصرار نشده ولی احداث آن قطعا با طرح جامع ترافیک منافاتی نخواهد داشت و صد درصد مورد تایید طرح جامع خواهد بود.
*طرح حذف میدان کوثر در اولویت شهرداری است یا در حد پیگیریهای اولیه مطرح شده است؟
طرح مشخص است و فقط باید برای جابهجایی درختان در این میدان برنامهریزی شود وگرنه هرچه شهرداری زودتر کار اجرایی آن را شروع کند به حل مسائل ترافیکی و ساماندهی ترافیکی این محدوده کمک میشود. تنها موضوعی که الان وجود دارد جابهجایی درختان در فصل مناسب است تا آسیب کمتری به آن برسد. الان که داریم به فصل مناسب جابهجایی نزدیک میشویم شهرداری باید این کار را انجام دهد و طرح مصوب و تاییدشده را اجرا کند.
*آنچه که قرار است در میدان کوثر انجام شود در بودجۀ امسال شهرداری دیده شده است؟
کار خاصی نیاز نیست انجام شود و بودجۀ آنچنانی نمیخواهد. تکهای از فضای سبز میدان باید جمعآوری و آسفالت و جدولگذاری شود و مسیر مستقیم به ادامۀ بلوار آزادگان وصل شود.
*پس احتمالا تا آخر سال که فصل جابهجایی درختان است این پروژه شروع میشود. درست میگویم؟
ما امیدواریم این اتفاق بیفتد. همانطور که گفتم طرح این مسیر در سالهای گذشته تایید و تصویب شده ولی در اجرا با تاخیر مواجه شده و حالا هرچه زودتر انجام شود بهتر است. پیشبینی این است که پل شهدای خلبان تا پایان سال تمام شود. اگر قرار باشد پل وارد مدار بهرهبرداری شود ولی در اینجا گرۀ ترافیکی داشته باشیم مناسب نیست. باید هرجا که میتوانیم آزادسازی انجام بدهیم که مسیر شرق به غربِ موازی بلوار جمهوری شکل بگیرد تا بار ترافیکی بلوار جمهوری کاهش پیدا کند.
نظر خود را بنویسید