اسما پورزنگیآبادی
فعلا خبری از اتمام کامل پروژۀ ساخت پل شهدای خلبان در بلوار هوانیروز نیست. این در حالی است که جمعیت زیادی از شهروندان کرمانی چندین ماه میشود که با مسدودشدن بخشی از مسیر این بلوارِ بلند، با مشقت زیادی رفتوآمد میکنند. ساخت پل شهدای خلبان در این نقطه از شهر، راه خودروها را بسته است بنابراین، رانندگان مجبورند در مسیرهایی فرعی تردد کنند که از دل کوچهها و خیابانهای شهرک الغدیر میگذرد؛ هدایت حجم زیادی از ترافیک به این مسیرهای دسترسی محلی، برای کسانی که در این شهرک خانه و زندگی دارند زحمت زیادی ایجاد کرده است. مغازههایی که در مجاورت این پروژه هستند و پیش از این رونقی داشتند نیز چندین ماه است که نیمهتعطیل شده و بابت این وضعیت خسارت فراوان دیدهاند. همۀ اینها، تبعات ساخت پلی با اعتبار بیش از 1000 میلیارد تومان است که قرار است بلوارِ هنوز تکمیلنشدۀ شهید سلیمانی را به الغدیر وصل کند. این پروژه که توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست در دو فاز طراحی شده؛ بخشی از آن که به شکل روگذر است را بهعنوان فاز اول و زیرگذر آن را فاز دوم نامیدهاند.
هفتۀ گذشته خبری آمد که منصور ایرانمنش ـ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان از روند کُند این پروژه انتقاد کرده بود. اهمیت این انتقاد در زمانی که شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده صدچندان مینماید. حتی تصور اینکه تعداد زیادی ماشین، با هم، در ساعات شروع و پایان مدرسهها در این محدوده به حرکت در میآیند و برای باز شدن راهشان صف میکشند نگرانکننده است چه برسد به اینکه از چند هفتۀ دیگر، شهروندان کرمانی باید این وضعیت را زندگی کنند!
ایرانمنش میگوید که قرار است بهزودی کنارگذری در مجاور این پروژه باز کنند تا مقداری از مشکلات تردد در این محدوده کاسته شود.
فاز اول این غیرهمسطحسازی هم به گفتۀ وی احتمالا تا یک ماه آینده تمام میشود و برخی رمپها زیر بار ترافیک میرود. فاز دوم که در واقع اتمام کامل پروژه است اما به پایان سال موکول شده است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در اینباره توضیحاتی بیشتری داده و میگوید: «به خاطر اینکه کار ساخت این پروژه دچار فرسایش شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده هفتۀ گذشته جلسهای با حضور نمایندگان قرارگاه خاتم و مشاور طرح و شهردار و برخی از اعضای شورای شهر برگزار شد. عمدۀ بحث در این جلسه بر سر این بود که این پروژه از حوصلۀ مردم خارج شده است».
وی ادامه میدهد: «شاید 10 سال طول است که این پروژه کشیده است. البته حدود چهار، پنج سال بهدلیل وجود معارضات در مسیر تعطیل بود تا اینکه تقریبا از اوایل امسال سرعت گرفت».
وی اظهار میکند: « در آن جلسه، شخصا این را گفتم اگر قرار است با این شیوه پروژه اجرا شود از خیر فاز دوم گذشتیم. راه مردم را باز کند تا بیش از این آزار و اذیت نبینند».
ایرانمنش با بیان اینکه هر زمان در آن محدوده تردد میکنم بسیار از این وضعیتی که برای مردم به وجود آمده نگران و ناراحت میشوم، میافزاید: «جلسۀ هفتۀ گذشته نتایج خوبی داشت. قرار بر این شد که تا پایان سال هم فاز اول و هم دوم پروژۀ شهدای خلبان به پایان برسد و قرارگاه خاتم تعهد کرد که در این زمان پروژه را تمام کند».
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان بیان میکند: «همچنین قرار شد تا چند روز آینده کنارگذری در مجاور این پروژه باز شود تا تردد البته با یکسری محدودیتها انجام شود. با این کنارگذر انسداد فعلی مقداری کاهش پیدا میکند».
وی اظهار میکند: «فاز اول پروژه سه رمپ و لوپ دارد. یکی از گردشها از جنوب به شرق است که از بلوار هوانیروز به سمت خیابان کمیل میآید و بهزودی و پس از پایان سه تملک در مسیر آن، باز میشود».
ایرانمنش ادامه میدهد: «رمپ دیگر که از شرق به شمال است از کنار سنگبری میگذرد. با مذاکراتی که شهرداری با صاحب سنگبری داشته به توافقات خوبی رسیدهاند و فکر میکنم تا یک ماه آینده این معارض هم برطرف شود تا اتمام مسیر گردش از شرق به شمال نیز سرعت بگیرد».
وی میافزاید: «با پایان فاز اول، ساخت زیرگذر باید تسریع شود. قرار شد تیم اجرایی را افزایش دهند. مسئولان قرارگاه در آن جلسه قول دادند سه شیفت زیرگذر را اجرا کنند و تعهد کردند تا پایان سال تمام شود».
وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا میتوان گفت فاز اول به پایان رسیده است، اظهار میکند: «ضلع جنوب به شرق که از هوانیروز به سمت کمیل میرسد آسفالت هم شده است. منتها، همانطور که گفتم چند ملک در مسیر آن وجود دارد که باید تملک شود و شهرداری درحال انجام آن است».
ایرانمنش اضافه میکند: «کارهای عمرانی لازم در مسیر بلوار شهید سلیمانی که باید به این نقطه برسد هم در حال انجام است؛ یکسری معارضات بوده که شهرداری در حال رفع آن است و امیدوارم تا یک ماه آینده، این لاین و مسیر تردد باز شود».
وی تصریح میکند: «اگر قرارگاه خاتم بدقولی نکند و شهرداری نیز به تعهدات خود بهموقع عمل کند، زیر گذر و فاز یک و دوم تا آخر سال تمام شود».
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان با اشاره به خساراتی که این پروژه برای کسبۀ مجاور داشته است، میگوید: «دربارۀ کسبۀ مجاور این پروژه هم جلسات زیادی داشتیم. چند تا از این مغازهداران زیان زیادی دیدهاند. پیگیری کردیم تا هم شهرداری از آنها دلجویی کند و هم به گونهای برایشان جبران کند که بخشی از مشکلاتشان رفع شود».
فاز اول و دوم
ایرانمنش در پاسخ به این پرسش که به طول کلی، فاز اول و دوم این پروژه چه مسیرهایی دارد؟ توضیح میدهد: «فاز اول سه مسیر دارد: از بلوار جمهوری به سمت شمال، خودروها از روگذر بالا میروند و در ادامه، به خیابان کمیل میرسند. ادامۀ آن به بزرگراه سردار سلیمانی و سپس به پل کوثر میرسد. یک لاین هم از سمت میدان کوثر از بلوار سردار سلیمانی به سمت اختیارآباد میرود. مسیر دیگری هم از خیابان کمیل به سمت بلوار هوانیروز دیده شده است».
وی ادامه میدهد: «فاز بعدی مسیری مستقیم است که از بلوار سردار سلیمانی به غدیر دو وارد میشود که بهصورت زیرگذر اجرا میشود».
وی اظهار میکند: «فاز دوم که کامل شود یک مسیر مستقیم وارد الغدیر و زیرگذر از جنوب به شمال به سمت الغدیر و اختیارآباد میرود».
شارژ مالی پیمانکار
با تجربهای که از کار قرارگاه خاتم در شهر کرمان داریم سرعت پروژههایی که اجرا میکند به شارژ مالی شهرداری وابسته است. براساس خبری که از جلسۀ اخیر بیرون آمده، نمایندگان قرارگاه گفته بودند به خاطر نقدینگی پیشرفت کار کُند است. وضعیت مالی شهرداری طوری هست که شارژ مالی مناسب به پیمانکار داشته باشد که تا آخر سال این پروژه تمام شود؟ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان در پاسخ به این پرسش فردایکرمان میگوید: «توافق کردیم شهرداری تا آبانماه حدود 300 میلیارد تومان به قرارگاه پرداخت داشته باشد. برای این پرداخت شهرداری از بانک زمین تهاتر میکند».
وی میافزاید: «از اول امسال هم ماهانه هفت میلیارد تومان نقدی به قرارگاه میپردازیم».
وی اظهار میکند: «با تصمیماتی که در جلسۀ اخیر با قرارگاه خاتم گرفته شد پرداخت صورتوضعیت تا حد خوبی تسریع میشود. مقداری هم برای سال آینده میماند که برای پرداخت در آن زمان توافق کردیم».
وی با بیان اینکه برای پرداخت به پیمانکار، زمانبندی تعیین و مشخص شد که شهرداری چگونه شارژ مالی قرارگاه را انجام دهد، میگوید: «البته قرار شد قرارگاه برنامۀ زمانبندی اجرای پروژه را نیز به ما ارائه کند. گفتند تا پایان سال پروژه را تمام میکنند ولی جزئیات برنامۀ فاز دوم را قرار شد نهایت تا یک ماه آینده ارائه کنند».
وی اضافه میکند: «همچنین قرار شد روزشمار در کنار پروژه نصب کنند تا مردم روند پیشرفت کار را ببینند».
وی در پاسخ به این پرسش که پل شهدای خلبان در نهایت چقدر هزینه برای شهر کرمان دارد؟ بیان میکند: «به نظر میرسد بالای 1000 میلیارد تومان هزینه ببرد».
اصلاح هندسی روبهروی شهرک شهرداری
یکی دیگر از پروژههای ترافیکی که تردد ساکنان شهرک الغدیر و پیرامون آن را چند ماه با مشکل مواجه کرده اصلاح هندسی مسیری است که از زیر پل راهآهن به شهرک شهرداری میرسد. پس از بسته شدن مسیر مستقیم بلوار هوانیروز، بسیاری از ساکنان شهرکهای الغدیر، هوانیروز، شهرداری و اختیارآباد مسیری دیگر را انتخاب کردهاند از زیر پل راهآهن میگذرد. مدتی است که این مسیر بهدلیل عملیات مربوط به اصلاح هندسی آن، باریک و ناایمن شده؛ پروژه نیز متوقف است.
ایرانمنش دربارۀ آخرین وضعیت این پروژه نیز میگوید: «ظاهرا مشکل مالی پیدا کرده که در حال رفع است و کار بهزودی از سر گرفته میشود».
وی اظهار میکند: «قبلا وقت بارندگی زیر این پل آب زیادی جمع میشد. با اصلاح هندسی، علاوه بر این مشکل، تردد نیز ایمنتر میشود».
پیشرفت خوب پل شرفآباد
همزمان با اجرای پروژۀ شهدای خلبان در بلوار هوانیروز، پل سهراهی شرفآباد هم در حال ساخت است. این پروژه از خردادماه امسال شروع شده و بنا به وعدهای که شهردار در آیین کلنگزنی آن داد قرار است 200 روزه یعنی تا حدود آذرماه به پایان برسد.
این نقطه از شهر نیز مسیر تردد خودروهای بسیار زیادی است که از چند ماه قبل مجبورشان کردهاند در یک کندرو با عرض نسبتا کم حرکت کنند تا پیمانکار بتواند روگذر در سهراهی شرفآباد بسازد.
ایرانمنش در پاسخ به فردایکرمان روند اجرای پل سهراهی شرفآباد را خوب ارزیابی میکند و میگوید: «پیشرفت خیلی خوب است. حدود 35 درصد کار پیش رفته و تقریبا مطابق برنامۀ زمانبندی در حال اجراست».
وی با تاکید بر اینکه سرعت اجرای این روگذر خوب است، ادامه میدهد: «به نظر میرسد قبل از پایان سال این پل افتتاح شود». وی اظهار میکند: «همزمان با شمعریزی و اجرای فونداسیون و ستونها، عرشۀ پل که فلزی است در کارخانه در حال تولید است و فکر میکنم در موعد مقرر تمام میشود».
سختیهای کار عمرانی
از دو هفتۀ دیگر مدرسهها باز میشود. به احتمال زیاد، به دلیل اجرای پروژههای عمرانی از سوی شهرداری، هم در حوالی پل شهدای خلبان و هم در مجاورت پروژۀ سهراهی شرفآباد و هم در زیر پل راهآهن روبهروی شهرک شهرداری، با وضعیتی که الان هست صفهای بلند خودرو شکل خواهد گرفت. آیا نگران چنین وضعیتی نیستید؟ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان در پاسخ به این پرسش فردایکرمان میگوید: «کنارگذر سهراهی شرفآباد به نظر میرسد کشش تردد را داشته باشد و مشکلی ایجاد نمیشود».
وی میافزاید: «در هر صورت کار عمرانی مشقّات و سختیهایی هم دارد. خانۀ شخصی را هم میخواهید بازسازی کنید چند روزی باید شرایط سختی را تحمل کنید».
وی ادامه میدهد: «این پروژهها جز با همراهی و همدلی مردم اجرا نمیشد».
ایرانمنش اظهار میکند: «همراهی مردم کرمان جای تشکر دارد. بابت کوتاهیها هم عذرخواهی میکنیم. ممکن است در برخی موارد همکاران شهرداری کوتاهی داشته باشند ولی به هر حال کار عمرانی با دشواریهایی همراه است».
وی اضافه میکند: «امیداریم هرچه زودتر از این مقطع عبور کنیم و مردم بتوانند شیرینی بعد از افتتاح این پروژهها را بچشند».
لازم به ذکر است پس از انتشار این مصاحبه در پایگاه خبری فردایکرمان، ایرانمنش توضیحات تکمیلی ارائه کرد.
وی تاکید کرد که انجام تعهدات قرارگاه خاتم بستگی به کارفرما یعنی شهرداری کرمان دارد که بتواند بهموقع معارضین مسیر اجرای پروژه را رفع کرده و تعهدات مالی را نیز انجام دهد. وی ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف، کارفرما و پیمانکار بتوانند به تعهدات فیمابین عمل کرده و این پروژه در موعد مقرر به بهرهبرداری برسد.آنطور که گفته میشود پروژۀ ساخت تقاطع غیرهمسطح در بلوار هوانیروز شهر کرمان که به نام پل شهدای خلبان نامگذاری شده است یکی از بزرگترین پروژههای پلسازی در کشور بوده و از نظر وسعت و حجم عملیات اجرایی معادل حداقل چهار پل معمولی است. عملیات اجرایی این پروژه چند ماه میشود که با رفع یک معارض اساسی آن سرعت یافته و انتظار میرود با رفع کامل سایر معارضین مربوطه بتواند در آیندهای نزدیک مشکلات ترافیکی مسیر بلوار جمهوری اسلامی، میدان آزادی و خیابان شریعتی تا گلزار شهدا را در حد زیادی مرتفع کند.
نظر خود را بنویسید