*استاندار کرمان: پرواز خارجی باید در استان راهاندازی شود
*معاون اقتصادی استاندار: جاذبههای گردشگری استان معرفی شود
* رئیس اتاق کرمان: زیرساخت اقامتی و پذیرایی کرمان به شدت ضعیف است
* مدیرکل میراثفرهنگی استان: به حکمرانی خوب در حوزۀ گردشگری نیاز داریم
* معاون سرمایهگذاری اداره کل میراثفرهنگی: انگیزههای سرمایهگذاری در بخش گردشگری کم است
* معاون گردشگری استان: شرکتهای بزرگ در حوزۀ تبلیغات و بازاریابی فعالیت کنند
*معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری: بخش خصوصی در ناوگان هوایی سرمایهگذاری کنند
*رئیس جامعه هتلداران کشور: مشوقهای لازم برای ورود سرمایهگذاران به کرمان لحاظ شود
گروه اقتصاد ـ در استان کرمان ظرفیتهای فراوانی وجود دارد که بتوان از طریق آن گردشگری را رونق داد و توسعه و رشد اقتصادی را رقم زد. با این وجود، این ظرفیتها آنچنان که لازم بوده مورد توجه قرار نگرفته و کرمان نتوانسته سهم خود را از سبد گردشگری ایران و جهان بردارد.
در دومین همایش سرمایهگذاری و توسعه کرمان (آیدکس) در یک پنل تخصصی به موانع توسعۀ گردشگری پرداخته شد.
در این نشست، استاندار کرمان با اذعان به ظرفیتهای گردشگری و ضعفهایی که وجود دارد، گفت: «رفع ضعفها یکشبه ممکن نیست بلکه در یک پروسۀ زمانی باید رخ بدهد».
محمدمهدی فداکار افزود: «زیرساختهایی در حوزۀ گردشگری وجود دارد اما کامل نیست». وی بهعنوان مثال به وجود پنج فرودگاه در استان اشاره کرد و ادامه داد: «با وجود این زیرساخت خوب هنوز پرواز خارجی نداریم، در پروازهای داخلی هم مشکلاتی وجود دارد».
وی اظهار کرد: «در بسیاری مواقع، گردشگران و مهمانان خارجی از اینکه باید ابتدا به فرودگاه تهران و بعد به کرمان بیاید از خیر سفر به استان ما میگذرند».
استاندار کرمان تاکید کرد: «از سازمان هواپیمایی میخواهیم کمک کنند تا پرواز خارجی در استان راهاندازی شود».
وی با بیان اینکه مشکلی در زیرساخت جادهای نداریم، گفت: «دو خط آهن مهم کشور هم از استان کرمان میگذرند. ولی تعداد قطارهای ما کم است».
فداکار سپس بیان کرد: «در استان نگاه تقابلی با سرمایهگذاران وجود ندارد و گاهی شخصا برای پروژههای سرمایهگذاری از طریق ادارات پیگیری میکنم. اینکه رتبۀ فضای کسبوکار استان ارتقا پیدا کرده برای همین است که همه در استان به تسهیل سرمایهگذاری کمک میکنند».
کمبود تخت در کرمان
وی با اذعان به اینکه اگر نگاه واقعبینانه در موضوع سرمایهگذاری نداشته باشیم و فضای آرمانی را در نظر بگیریم دچار مشکل خواهیم شد، گفت: «اگر میخواهیم سرمایهگذار خارجی جذب کنیم ابتدا سرمایهگذار داخل استان را حمایت کنیم که شرایط را میشناسد و نیاز به مشاور برای مطالعه ندارد».
وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «بیابان لوت ظرفیت فوقالعادهای است که میتواند کشور را تامین کند».
وی با اشاره به رویکرد پاخور کردن استان گفت: «بخشی از این رویکرد با برگزاری رویدادها محقق میشود اما در رویدادها بنا نیست از استانهای دیگر بیایند و ما هزینه کنیم. این نگاه باید اصلاح شود و از استانهای دیگر وقتی به کرمان میآیند خودشان باید اینجا هزینه کنند».
استاندار کرمان اظهار کرد: «یکی از نگرانیهای استان برای برگزاری همایشها کمبود تخت است که باید برای رفع آن همه کمک کنند».
وی همچنین گفت: «از اتاق بازرگانی و اداره کل میراثفرهنگی میخواهم تا برای اینکه ظرفیتهای گردشگری استان معرفی شود مسابقهای به صورت چهار زبانه طراحی کنند. بخشی از جوایز را بنده متقبل میشوم». وی تاکید کرد: «در جریان این مسابقه باید محتواهای خوب و فاخری به چهار زبان دنیا تولید و در سایتهای معتبر گردشگری ارائه شود».
جاذبههای ناشناخته
در بخش دیگری از این نشست، معاون اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه با وجود ظرفیتهای فراوانی که برای رونق گردشگری وجود دارد، متاسفانه استان بهخوبی معرفی نشده است، بر معرفی جاذبههای گردشگری تاکید کرد و گفت: «سیاستی که برای کمک به رونق گردشگری دنبال میکنیم پاخور کردن استان و افزایش آمد و رفت گروههای گوناگون است».
امیر حسنزاده افزود: «در این راستا، برگزاری همایشها و رویدادها میتواند موثر باشد». وی ادامه داد: «در چند ماه نخست سال جاری درخواستهای زیادی برای برگزاری چند همایش ملی در استان داشتیم و میتوان از این فرصتها به نفع گردشگری نیز بهره برد».
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «متاسفانه جاذبههای گردشگری استان کرمان بهخوبی شناسایی نشده است».
وی گفت: «برخی معتقدند در وهلۀ نخست، باید زیرساختها را تقویت کرد و سپس به دنبال جذب بیشتر گردشگران باشیم اما ما معتقدیم چنانچه استان بهخوبی معرفی شود و آمار ورودی تورهای گردشگری افزایش یابد، زیرساختها هم تحتتاثیر این رونق، بهبود خواهد یافت».
وی در دفاع از این دیدگاه خود به تجربۀ چابهار اشاره کرد که پیش از این مقصدی چندان شناختهشده برای گردشگران نبود اما طی چند سال اخیر توانسته گردشگران زیادی را جذب کند و زیرساختهای این منطقه هم تحتتاثیر این رونق قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: «از همۀ فعالان و دستاندرکاران میخواهم تا ظرفیتهای کرمان را برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنند».
کمبود تخت و نبود پرواز خارجی
رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه به دنبال این هستیم کرمان منطقهای رویدادمحور باشد، گفت: «به دلیل شرایط خوب معدنی و گردشگری، استان میتواند پایتخت گردشگری و معدنی کشور باشد و رویدادهای بسیار زیادی برگزار شود».
سیدمهدی طبیبزاده اظهار کرد: «اما از لحاظ زیرساخت اقامتی و صنعت هواپیمایی و پذیرایی کرمان به شدت ضعیف است».
وی با بیان اینکه امیدوارم یکی از دستاوردهای این نشست، تصمیم جدی برای شروع نهضت رشد زیرساختهای گردشگری باشد، از عظیمزاده ـ فعال مطرح فرش ایران خواست تا برای احداث یک واحد بزرگ اقامتی در کرمان سرمایهگذاری کند.
رئیس اتاق کرمان خطاب به معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «از شما میخواهم تا برای حل مشکل پروازهای کرمان و راهاندازی پرواز خارجی حمایتهای لازم را انجام دهید».
وی با اشاره به کمبود تخت در استان اظهار کرد: «برای این همایش 300 نفر مهمان داشتیم. در رزرو هتل همه را زحمت دادیم و آخر هم کامل نشد. بنابراین، ممکن است در برگزاری همایش بعدی احتیاط کنیم».
وی با قدردانی از سرمایهگذاریهای گروه مالی گردشگری در استان اظهار کرد: «از گروه هتلهای بینالمللی رکسان میخواهیم یک هتل پنج ستاره در کرمان احداث کنند».
ضرورت حکمرانی خوب
مدیرکل میراثفرهنگی استان کرمان نیز در این جلسه در بخشی از سخنانش گفت: «بنا به گفتۀ متخصصان در همایش آیدکس، سرمایهگذاری در حوزۀ گردشگری کمریسکترین نوع سرمایهگذاری و همتراز با سرمایهگذاری در مسکن و بخش تجاری جامعه است».
سعید شاهرخی افزود: «فضای حاکم بر هر جامعهای به ویژه در استان کرمان بسیار در رونق گردشگری تاثیر دارد». وی اظهار کرد: «کارشناسان توصیههایی داشتند از جمله اینکه بررسی کنیم که فضای حاکم بر استان در حوزههای سیاست و امنیت و اقتصاد و فرهنگ و ... تحت تاثیر چه عواملی است و بعد از شناسایی، آن را رفع کنیم و یا بهبود دهیم».
وی تصریح کرد: «یکی از نکاتی که به خودم و مسئولان دیگر عرض کنم این است که کرمان به حکمرانی خوب در حوزۀ گردشگری نیاز دارد».
وی با بیان اینکه اولویت اداره کل میراثفرهنگی، آموزش است، ادامه داد: «تقویم آموزشی خوبی ارائه خواهیم کرد ضمن اینکه بخشی از آموزشها را برای جامعۀ فعال حرفهای شروع کردهایم».
شاهرخی اضافه کرد: «اولویت دیگر این است که در استان کرمان رویداد تعریف کنیم». وی بر ضرورت راهاندازی پرواز خارجی در استان نیز تاکید کرد.
رابطۀ رفاه و گردشگری و سرمایهگذاری
در این نشست، معاون سرمایهگذاری اداره کل میراثفرهنگی استان کرمان با بیان اینکه برگزاری رویداد آیدکس و برنامههای مشابه میتواند به معرفی کرمان در سطح ملی و بینالمللی تاثیرگذار باشد، برخی از چالشهای سرمایهگذاری در بخش گردشگری را تشریح کرد.
محمدحسین تجلی سپس اظهار کرد: «سازمان جهانی جهانگردی امسال موضوع سرمایهگذاری و مدیریت سبز را مطرح و اعلام کرده است که اگر میخواهید در گردشگری کاری انجام دهید باید سرمایهگذاری بر روی افراد، سرمایهگذاری در محیط و سرمایهگذاری در زیرساختها را مدنظر داشته باشید».
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری در تامین رفاه نیز مورد تاکید است، افزود: «اگر گردشگری در استان باعث ایجاد رفاه نشود سرمایهگذاریهای ما ناموفق خواهد بود».
وی گفت: «بهعنوان مثال سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ معدنی را در نظر بگیرید؛ همه سعی میکنند به این شرکتها وصل شوند و یکی از معضلات اصلی این شده که تمام مختصصان جذب این شرکتها میشوند چون حوزهای حرفهای است و ایجاد رفاه برای جامعه میکند».
تجلی اظهار کرد: «از دیدگاه سازمان جهانی گردشگری، سرمایهگذاریهایی که رفاه ایجاد میکند در حوزۀ نوآوری و دیجیتال شدن و کارآفرینی زنان است».
چالش تامین مالی
معاون سرمایهگذاری اداره کل میراثفرهنگی استان کرمان سپس با اشاره به روشهای گوناگون تامین مالی سرمایهگذاریها بیان کرد: «سال گذشته از محل تسهیلات تبصره 18 توانستیم 40 میلیارد تومان وام به سرمایهگذاران بخش گردشگری ارائه کنیم. در بخش ملی نیز حدود 150 میلیارد تومان تسهیلات دادیم».
وی افزود: «ما هنوز نتوانستیم سرمایهگذاری از طریق کانالهای مختلف تامین مالی را در استان انجام بدهیم».
تجلی با اشاره به نقش مهم سرمایهگذاریهای خارجی، ادامه داد: «این تجربه را در کشورهایی از جمله دبی شاهدیم که نتیجه هم داده است».
وی تاکید کرد: «باید در استان شرایطی باشد که سرمایهگذاری خارجی در بخش گردشگری استان اتفاق بیفتد».
رغبت پایین به گردشگری
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «پیشبینی اشتغال برای سال جاری از طرحهای سرمایهگذاری 1368 نفر است که در مقابل حوزههای دیگر اقتصادی رقم بسیار پایینی است. دلیل آن این است که انگیزههای سرمایهگذاری در دیگر بخشهای استان از جمله معدن بسیار زیاد است».
وی با بیان اینکه حدود 300 میلیارد تومان بستۀ سرمایهگذاری در حوزۀ گردشگری در استان آماده شده است، افزود: «یکی از چالشهای اصلی سرمایهگذاری این است که سرمایهگذاران نمیدانند در چه زمینهای سرمایهگذاری میکنند؛ این بستهها را ارائه کردیم تا کسانی که تمایل دارند از آن استفاده کنند».
تجلی گفت: «اگر فلوچارتی را رسم کنیم و نقطۀ آغاز آن سرمایهگذار باشد، گاهی با فرایندی شبیه بازی مارپله روبهروست؛ بالا میرود و نیش میخورد و دوباره به نقطۀ قبلی برمیگردد. به این خاطر نیست که بخش دولتی همراه نیست بلکه گاهی سرمایهگذار نمیداند چطور باید وام بگیرد و چه شرایطی برای دریافت وام باید داشته باشد».
وی سپس اظهار کرد: «نکتۀ مهم دیگر سرمایهگذاری در قالب شرکتهای بزرگ مالی است». وی اذعان کرد: «هرکجا شرکتهای بزرگ مالی وارد سرمایهگذاری در حوزۀ گردشگری استان شدهاند، توسعه و گسترش صنعت گردشگری را به دنبال داشته است».
چالش تهیۀ بلیت هواپیما
در این نشست، معاون گردشگری استان کرمان به موضوع تاثیر سرمایهگذاری بنگاههای اقتصادی بزرگ استان در توسعۀ متوازن گردشگری پرداخت.
معین افضلی با اشاره به ورود برخی بنگاهها از جمله هواپیمایی ماهان، ارگ جدید، قطار جوپار، شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان، گلگهر و گروه مالی گردشگری به سرمایهگذاری در حوزۀ گردشگری در استان اظهار کرد: «اما برای توسعۀ گردشگری چالشهای متعددی وجود دارد. بهعنوان نمونه، یک گردشگر خارجی و حتی ایرانی بخواهد به استان کرمان سفر کند برای تهیۀ بلیت هواپیما با مشکلات زیادی مواجه میشود».
وی با بیان اینکه در تامین بلیت قطار و خدماترسانی این حوزه نیز چالشهایی در استان داریم، افزود: «اکثر ظرفیت پروازهای استان را شرکتهای بزرگ معدنی و زیرمجموعههای آنها رزرو میکنند و فرصتی برای فروش تورهای گردشگری باقی نمیماند».
وی اظهار کرد: «145 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری داریم شاید تنها 10 واحد آن به صورت حرفهای فعالیت میکند».
تاثیر اندک بر پیرامون
افضلی سپس گفت: «هواپیمایی ماهان اقدام به ساخت اکوکمپ ستاره لوت در روستای ملکآباد شهداد کرده است. این اقدام قابل تحسین است و جا دارد از مرحوم اکبر رشیدی به خاطر همراهی با هواپیمایی ماهان یاد کنیم. ایشان بسیار در این زمینه زحمت کشیدند. اما این سوال مطرح است که سرمایهگذاریهای کلان در استان چقدر بر جامعۀ پیرامون تاثیرگذار بوده است؟ آیا هواپیمایی ماهان چقدر توانسته شهداد و روستاهای حاشیۀ لوت را متحول کند؟».
وی ادامه داد: «گروه هتلهای پارسیان یک هتل در بم به نام پارسیان آزادی دارد. این، یک هتل چهار ستاره است و نیاز به بهسازی دارد و باید زودتر انجام شود».
وی افزود: «هتل کپری قلعهگنج را همه میشناسیم اما آیا گروه هتلهای پارسیان در کدام نمایشگاه داخلی و خارجی برای معرفی قلعهگنج و جاذبههای پیرامون آن اقدام کردهاند؟».
افضلی با اشاره به سرمایهگذاری گلگهر برای ساخت گهرپارک سیرجان اظهار کرد: «وقتی یک برند بزرگ سرمایهگذاری انجام میدهد انتظاراتی که در حوزۀ توسعه گردشگری برای فعالان و مردم پیرامون آن ایجاد میشود نیز افزایش مییابد». وی اضافه کرد: «بهنظر میرسد در سیرجان باید به جاذبههایی مثل کفه نمک و روستای خیرآباد و ... نیز توجه بیشتری شود».
وی تاکید کرد: «شرکتهای بزرگ در حوزۀ تبلیغات و بازاریابی باید نقش بیشتری داشته باشند تا کرمان به جای «سرزمین شگفتیهای پنهان» به «سرزمین شگفتیها» تبدیل شود».
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در مجموع، روند سرمایهگذاری در بسیاری از موارد در استان به گونهای نبوده که همراه با توسعه پایدار باشد، اظهار کرد: «بهجز ضعفهای زیرساختی، مشکل دیگری که در حوزۀ گردشگری داریم احساس امنیت در استان است. کرمان و سیستانوبلوچستان همیشه در مبارزه با قاچاق موادمخدر و در حوزههای امنیتی سپر مراکز کشور بودند و باید روی تبلیغات در زمینۀ امنیت استان کرمان بیشتر کار کنیم».
وی اضافه کرد: «رویدادهای گردشگری در مناطق گوناگون استان باید حتما اجرا شود تا به تقویت احساس امنیت کمک کند».
وی گفت: «در توسعۀ گردشگری نیاز به تکمیل زنجیرۀ مدیریت مقصد داریم و همۀ بخشها چه خصوصی و چه دولتی باید در کنار هم باشند».
افضلی با اشاره به تشکیل شورای توسعه گردشگری استان اظهار کرد: «همۀ بنگاههای اقتصادی که برندهای معتبر هستند، باید در جلسات در کنار هم بنشینیم و واقعیات گردشگری استان را احساس کنیم».
زیرساخت گستردۀ فرودگاهی
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری هم در بخشی از سخنانش گفت: «در کشور حدود 70 فرودگاه داریم و این زیرساخت در حال گسترش است. نگهداری این فرودگاهها هزینۀ زیادی روی دست دولت میگذارد البته وظیفۀ دولت است و آن را انجام میدهد. وظیفۀ بخش خصوصی هم این است که از سرمایهگذاریهای انجامشده استفاده کند».
مرتضی دهقان افزود: «استان کرمان پنج فرودگاه و سه مرز هوایی دارد که یکی از فرودگاهها بینالمللی است. از این نظر، کرمان زیرساخت خوبی دارد. نیروی انسانی ماهر و متخصص هم در کرمان داریم ضمن اینکه پتانسیل آموزشهای هوانوردی نیز در استان وجود دارد».
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد پروازهای کشور در 15 فرودگاهها انجام میشود، اظهار کرد: «فرودگاه زیاد ساختیم اما شبکه ایجاد نکردیم».
وی گفت: «از سرمایهگذاران و شرکتهای بزرگ اقتصادی استان کرمان دعوت میکنیم که در حوزۀ تامین ناوگان هوایی نیز سرمایهگذاری کنند».
وی ادامه داد: «دولت زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری هوایی را تامین کرده است اما نیاز به زیرساخت ناوگان متناسب هم داریم».
وی خطاب به استاندار کرمان بیان کرد: «اگر افراد به سرمایهگذاری حوزۀ ناوگان هوایی تشویق شوند بازگشت سرمایۀ آنها چندان بلندمدت نیست و در یک بازۀ زمانی قابلقبول این سرمایه برمیگردد».
وی با بیان اینکه در مالکیت و بهرهبرداری تفاوت قائل میشویم، تاکید کرد: «هریک از بنگاههای اقتصادی بهصورت تنهایی و مشارکتی میتوانند مالک هواپیما بشوند؛ بدون اینکه دغدغۀ نگهداری خط هوایی و نیروی انسانی و تامین آَشیانه و ... را داشته باشند».
رفع موانع سرمایهگذاری
در این جلسه، جمشید حمزهزاده ـ رئیس جامعه هتلداران کشور نیز طی سخنانی گفت: «از این نشست انتظار داشتم موانع توسعۀ صنعت گردشگری کرمان مشخص شود و اینکه چه اقداماتی میتوان انجام داد منتها همۀ صحبتها بر معرفی استان کرمان متمرکز بود».
وی افزود: «شکی نیست کرمان از استانهای برتر در صنعت گردشگری و یکی از قطبهای گردشگری کشور است اما باید ببینیم برای اینکه یک سرمایهگذار در استان و هر شهری حضور یابد چه مراحلی باید طی کند و وظیفۀ مسئولان در جذب سرمایهگذار چیست و سرمایهگذار چه تعهداتی دارد».
وی ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که سازمانهای دولتی و وزارتخانهها منافع سازمانی را بر منافع کلان ملی ترجیح دهند و همین باعث شده هتلداران با سازمانهای مالیاتی و تامین اجتماعی و وزارت نیرو به شدت مشکل پیدا کنند همچنین، این مراکز در تعیین نرخ تاسیسات گردشگری به شدت مشکل دارند و همۀ اینها مانع برای جذب سرمایهگذاری جدید در استان است».
وی اضافه کرد: «باید ببینیم چطور میتوان این موانع را برطرف و سرمایهگذاران را جذب کنیم».
حمزهزاده گفت: «در جامعه هتلداران کشور دهها سرمایهگذارِ علاقهمند به سرمایهگذاری در کرمان داریم اما زیرساختها و حمایتهایی لازم است».
وی خاطرنشان کرد: «حتما مشوقهای لازم در معافیتهای مالیاتی و بیمهای و تسهیلات بانکی باید ایجاد شود تا سرمایهگذاران رغبت به ورود به گردشگری استان کرمان بشوند».
غفلت از گردشگری
مدیرعامل گروه هتلهای بینالمللی رکسان نیز در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه گردشگری در کشور صنعت بسیار مظلومی است، گفت: «در دنیا کشورهای توسعهیافته برای توسعۀ اقتصاد خود در کنار اقتصاد و سیاست از گردشگری نیز استفاده میکنند». سمانه یوسفی افزود: «اما در کشور ما در یک پاورقی نامحسوس ردّپایی از گردشگری میبینیم».
وی با اشاره به ظرفیتهای استان کرمان در جذب گردشگر اظهار کرد: «چرا این استان نباید ضلع دیگری از مثلث گردشگری خارجی کشور باشد در حالی که کرمان خود یک چندضلعی گردشگری است».
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شخصا تعهد میدهم به کمک تکتک اعضای تیممان به گونهای برای برندینگ کرمان تلاش کنیم تا تنها مقصد گردشگری جوانان هرمزگان نباشد و سیل مهاجرت به کرمان سرازیر شود».
گفتنی است در این نشست، محمد جهانشاهی ـ کارشناس گردشگری پیشنهاد داد که کرمان بر روی گردشگری جادۀ ادویه که یک مسیر تاریخی است کار کند.
مجتبی یزدانپناه ـ عضو هیات علمی دانشگاه باهنر نیز نتایج یک مطالعه که در حوزۀ سرمایهگذاری در بخش گردشگری استان انجام داده بود را ارائه کرد.
احد عظیمزاده ـ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز طی سخنانی بر تقویت زیرساختهای گردشگری درکل کشور تاکید کرد.
مصطفی شفیعیشکیب ـ رئیس جامعه تورگردانان کشور که فرصت نشد ارائۀ کاملی داشته باشد بر استفاده از ظرفیتهای گستردۀ استان کرمان در جذب گردشگر تاکید کرد.
در این نشست همچنین، تفاهمنامۀ «بهروزرسانی و ارتقای سطح دانش در زنجیرۀ ارزش صنعت گردشگری و هتلداری و استانداردسازی با رویکرد نوین و دانشبنیان در زیرساختهای گردشگری و هتلداری» بین رئیس اتاق کرمان و مدیرعامل گروه هتلهای بینالمللی رکسان امضا شد.
نظر خود را بنویسید