اسما پورزنگیآبادی
بودجۀ چهار هزار میلیاردی شهرداری کرمان در سال گذشته، 80 درصد افزایش یافت و به بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای سال جاری رسید.
از این بودجۀ سالانه، آنطور که رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان میگوید 750 میلیارد تومان به آسفالت معابر اختصاص داده شده است. علاوه بر این، تکمیل فاز اول روگذر شهدای خلبان در نیمۀ اول سال، انجام برخی تملکها از جمله در خیابان بهمنیار کنار زیرگذر آزادی و همچنین شروع روگذرسازی در سهراهی شرفآباد هم برای امسال برنامهریزی شده است.
البته منصور ایرانمنش میگوید که تقاطع غیرهمسطح سهراهی شرفآباد بهطور ویژه در بودجه دیده نشده، چرا که برخی اعضای شورا معتقدند این پروژه، اولویت شهر کرمان نیست. با این وجود، رئیس کمیسیون عمران شورا خوشبین است که این پروژه امسال شروع بشود.
در گفتوگویی که با ایرانمنش داشتم، وی ضمن تشریح مهمترین پروژههای عمرانی امسال که در بودجه آمدهاند دربارۀ پروژههایی که خودش علاقه داشت در بودجه آورده شود اما این اتفاق نیفتاد هم توضیحاتی میدهد.
از او این را نیز پرسیدم که در شرایطی که در شورا دغدغۀ جدیای برای ترافیک شهر وجود ندارد و شهرداری هم برنامهای در این زمینه ندارد؛ شهروندان با این چالشی که زندگی روزمرهشان را تحتتاثیر قرار داده چه باید بکنند؟ پاسخهای او را در ادامه میخوانید.
*لطفا در ابتدا بفرمایید مهمترین پروژههای عمرانی که در بودجۀ امسال شهرداری کرمان لحاظ شده چه مواردی هستند؟
یکی از پروژهها تکمیل پل شهدای خلبان واقع در بلوار هوانیروز است. چندین سال میشود که شهرداری درگیر این پروژه بوده و تاکنون اعتبار زیادی هم صرف آن شده ولی به پایان نرسیده است. آنطور که برنامهریزی شده قرار است فاز اول این پروژه در نیمۀ اول امسال به بهرهبرداری برسد که برای آن اعتبار قابل توجهی نیاز است و در بودجه هم دیده شده است. در رینگ دور شهر هم به ساخت تقاطعهای غیرهمسطح نیاز است. بنا داریم پروژۀ سهراهی شرفآباد که خیلی هم ضروری است امسال شروع شود.
*در سهراهی شرفآباد قرار است روگذر ساخته شود؟
بله. تقاطع غیرهمسطح باید احداث شود. برای کل تقاطعهای غیرهمسطح رینگ شهر 400 میلیارد تومان (در بودجۀ امسال) دیده شده است. باید فاز اول پل شهدای خلبان تمام شود و قصد داریم اعتباری هم برای سهراهی شرفآباد اختصاص بدهیم و کار ساخت آن را امسال شروع کنیم. در مجموع باید بگویم که بودجههای عمرانی امسال بر دو موضوع معطوف شده است. یکی آسفالت است که 750 میلیارد تومان برای آن گذاشته شده که اعتبار خیلی خوب و مناسبی است و با آن، روکش آسفالت در تعداد قابل توجهی از خیابانهای شهر انجام خواهد شد. شهرداری در حال بررسی است تا لیست (خیابانهای در اولویت برای آسفالت) نهایی شود. هم روکش آسفالت و هم آسفالت معابری که خاکی هستند؛ به خصوص معابر بالای 14 متر، مدنظر است. فکر میکنم با این اعتبار، امسال اقدامات خیلی خوبی در زمینۀ آسفالت انجام و رضایتمندی ایجاد شود. همانطور که شاهد بودید در نیمۀ دوم سال گذشته هم تعداد قابلتوجهی از خیابانها که نیاز بود روکش آسفالت شد. در کنار آسفالت، موضوع دیگری که در بودجۀ عمرانی امسال مورد توجه قرار گرفته تعریض معابر و تملک املاکی است که در مسیرهای تردد واقع شدهاند؛ به نوعی برطرف کردن گرههای ترافیکی، که حدود 1000 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفتهایم که این هم رقم قابل توجهی است. بهعنوان مثال، برای ایجاد رمپهای پل شهدای خلبان هنوز به تملکهای زیادی نیاز است یا در خیابان بهمنیار (مجاور زیرگذر آزادی) باید تملکهایی انجام شود. همچنین، در بسیاری از مناطق شهر گرههای ترافیکی وجود دارد که براساس اولویتبندی شهرداری، اقداماتی در آن صورت خواهد گرفت. خرید ماشینآلات عمرانی، فضایسبز و توسعه و نگهداری پارکها هم در بودجۀ عمرانی دیده شده است. اجرای پروژههای خرد در سطح محلات را هم امسال در برنامه داریم.
*خود شما پروژه یا پروژههایی را مدنظر داشتید که علاقهمند بودید در بودجۀ عمرانی امسال دیده شود اما کنار گذاشته شد؟
یکی از مسائلی که خیلی پیگیر آن بودیم سهراهی شرفآباد است. خیلی هم تاکید کردیم اما این پروژه بهصورت ویژه دیده نشد تا اعتبار کامل و مجزایی برای آن لحاظ شود. بنده اما معتقدم باید برای ساخت این تقاطع غیرهمسطح اعتباری جداگانه تعریف شود. این اتفاق در بودجۀ امسال نیفتاد ولی سعی میکنیم مطابق همین بودجهای که به تصویب رسیده این پروژه حتما شروع شود. یکی از آرزوهایم که امسال هم در بودجه دیده نشد این است که شهرداری برای بازسازی قلعههای دختر و اردشیر به کمک میراثفرهنگی بیاید. بودجههای میراثفرهنگی بدون حمایت شهرداری پاسخگوی کاری که نیاز است در این دو اثر باستانی صورت بگیرد نیست و میبینیم سالهای زیادی است که این دو یادگار و میراث گذشتگان ما وسط شهر کرمان به نوعی رها شدهاند. خودم وقتی از کنار این قلعهها عبور میکنم، وضعیتی که دارند خیلی برایم ناراحتکننده و آزاردهنده است. اما این موضوع در بودجۀ امسال پیشبینی نشد. سال قبل هم صحبت کردم و خواستم بودجهای برای این قلعهها لحاظ بشود اما نشد. همچنان تلاش خواهیم کرد و با شهردار مذاکره میکنیم تا با جابهجایی بودجه، به این قلعهها که از ظرفیتهای مهم شهر هستند رسیدگی شود. منظورم اقداماتی که در حریم این قلعهها انجام میشود نیست. ممکن است برای تملکات حریم آن، بودجهای لحاظ شده باشد ولی منظور من بازسازی این دو قلعه است که اعتبارات سازمان میراثفرهنگی جوابگوی آن نیست . متاسفانه هر سال هم که میگذرد دچار فرسایش بیشتری میشوند. اهمیت این دو قلعه و نیازی که برای بازسازی آن وجود دارد در حدی است که استانداری هم باید به آن کمک کند و مرمت آن، در حد یک پروژۀ ملی دیده شود. کمتر شهری در کشور داریم که چنین ظرفیتی داشته باشد؛ در کرمان این ظرفیت را داریم اما مغفول مانده است. خیلی در این سالها تلاش کردیم ولی یک دست صدا ندارد و حتی اقبال و حمایت چندانی از سوی خود میراثفرهنگی هم نسبت به این قلعهها وجود نداشته و آنطور که نیاز بوده به آن رسیدگی نکردهاند. جا دارد میراثفرهنگی هم تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشد. یکی از آرزوهایم است که همانطور که ارگ بم را میبینیم که بازسازی شده و احساس غرور میکنیم این دو قلعه در شهر کرمان هم بازسازی و مرمت شود.
*آقای مهندس، چرا شهرداری پروژۀ غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد را بهطور ویژه در بودجه لحاظ نکرد؟ این پروژه مخالفانی دارد؟
متاسفانه تعدادی از دوستان ما در شورا نه که مخالف با اصل موضوع باشند اما معتقدند اولویت شهر بیشتر آسفالت و مواردی دیگر است و حمایت لازم را در شورا آنطور که باید، از این پروژه شاهد نیستیم در حالی که سهراهی شرفآباد جزو اولویتهای ضروری کرمان است ولی برخی دوستان این موضوع را قبول ندارند و اگرچه مخالفتی با اجرای آن ندارند ولی میگویند اولویتهای دیگری هست که باید به آن بپردازیم. بنده اما فکر میکنم یکی از پروژههای دارای اولویت شهر، تقاطع غیرهمسطح سهراهی شرفآباد است. شهردار محترم هم نظر مساعدی نسبت به آن دارند و سعی میکنیم امسال این پروژه را شروع کنیم. ممکن است با تاخیر این اتفاق بیفتد ولی در برنامه داریم که حتما شروع شود و حتی اگر منابع پیشبینی شده پاسخگوی آن نباشد بنا داریم در قالب تهاتر، اجرای این پروژه را پیگیری کنیم.
* قرار بود فاز اول پل شهدای خلبان تا قبل از سال جدید به اتمام برسد اما این اتفاق نیفتاد. چه عواملی باعث تاخیر در اجرای این پل شده و چقدر خوشبین هستید که در نیمۀ اول امسال فاز اول پروژه به بهرهبرداری برسد؟
یکی از مسائلی که باعث طولانی شدن این پروژه شده وجود معارضها در مسیر احداث پل است. کابلهای برق فشار قوی وجود داشت که باید جابهجا میشد. تملک املاک از جمله سنگبری و محیط زیست هم باید صورت میگرفت اما مقداری دوستان تعلل کردند و آنطور که نیاز بود همکاری نکردند. عامل اصلی تاخیر وجود همین معارضها بوده اگرچه در تامین اعتبارات هم شهرداری مضیفههایی داشت ولی خیلی تاثیرگذار نبود و شهرداری در حدی که پروژه ادامه داشته باشد تزریق منابع را انجام داده است. معارضات اکنون همه برطرف شده است.
*ولی از کنار پروژه که عبور میکنیم مشخص است که دیوار سنگبری در مجاور پایههای این پل هنوز برداشته نشده است.
شهرداری با سنگبری مذاکره کرده است. ضمن اینکه با تغییری که در طرح انجام شد به نظر میرسد دیگر نیازی به برداشتن دیوار نباشد و یکی از رمپهای پل به گمانم از بالای سنگبری عبور میکند و مشکلی وجود ندارد. اگر شهرداری بتواند منابع مالی را تامین کند قرارگاه خاتم قول داده فاز اول این روگذر را در نیمۀ اول سال تمام کند.
*آقای مهندس، ترافیک یکی از چالشهای جدی شهر کرمان است که زندگی همۀ شهروندان را مختل کرده است. برخی کارشناسان میگویند با توجه به سرانۀ جمعیتی و وسعت شهر کرمان این حجم ترافیک نباید وجود داشته باشد. در حالی که مطالبات جدی از سوی مردم وجود دارد که برای حل این معضل چارهای اندیشیده شود؛ اما نه میبینیم شورای شهر دغدغهای نسبت به این موضوع داشته باشد و نه شهرداری برنامۀ مشخصی در حوزۀ ترافیک دارد. مردم با این معضل چه باید بکنند؟
ترافیک مشکلی است که حتی برخی شهرهای کوچک هم در برخی ساعات با آن مواجهند. کرمان اگرچه جزو کلانشهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر نیست ولی جمعیت قابل توجهی دارد و استفاده از خودروهای شخصی در شهر زیاد است. در شرایط کنونی، شهرداری شاید بهتنهایی نتواند برای حل مشکل ترافیک کاری بکند. یکی از عواملی که باعث ایجاد ترافیک میشود وجود معابر کمعرض است. برنامهریزی که پلیس راهور باید در خصوص ترافیک شهر کرمان داشته باشد را هم شاهد نیستیم. پلیس اعلام میکند بهدلیل نبود نیروی کافی نمیتوانند آنطور که نیاز است در شهر حضور داشته باشند. در نتیجۀ چنین وضعیتی است که گاهی شاهدیم با یک بینظمی کوچک در تردد خودروها، کیلومترها راهبندان ایجاد میشود و پلیس هم نیست تا گره را باز کند. من فکر میکنم فرمانده محترم نیروی انتظامی در این زمینه باید تدبیری بیاندیشند. علاوه بر این، در شهر کرمان مشکلات زیرساختی هم داریم و شهرداری و دولت باید برای رفع آن کمک کنند. یکی از معضلات ما عدم وجود ناوگان حملونقل عمومی قوی است. مطمئنم اگر سیستم حملونقل عمومی بهروزی داشتیم به طوری که مردم مطمئن بشوند که اگر با خودروی شخصی نیایند میتوانند از وسایل حملونقل عمومی استفاده کنند این اتفاق میافتاد اما برای توسعۀ سیستم حملونقل عمومی با مشکلاتی مواجهیم. در سالهای گذشته، متاسفانه به همان اندازه که اتوبوس از رده خارج شده، اتوبوس جدید جایگزین نشده است و نسبت به 10 سال پیش در حوزۀ حملونقل عمومی نهتنها وضعیت گذشته حفظ نشده بلکه به موازات توسعۀ شهر، این بخش گسترش نیافته است. البته شهرداری در حد توان خود کارهایی انجام داده و تعدادی اتوبوس وارد کردهاند ولی باز هم جوابگو نیست. در شهر کرمان حداقل 400،500 دستگاه اتوبوس نیاز است ولی الان 100 اتوبوس داریم که همین اتوبوسها هم گاهی مشکل پیدا میکنند و نیاز به تعمیر دارند. در کنار ضعفهای زیرساختی که داریم فرهنگ رانندگی در شهر کرمان هم نیاز به ارتقا دارد. گاهی بهخاطر تخلف یک راننده، کل یک مسیر مسدود و راهبندان ایجاد میشود. ترافیک مسائل همهجانبهای دارد و همۀ دستگاههایی که وظیفه دارند باید کمک کنند تا رفع شود. هرکدام از این مواردی که به آن اشاره کردم میتواند تا حدی از بار ترافیک شهر کم کند. یکی از اقدامات خوبی که سازمان ترافیک شهرداری در برنامه دارد هوشمندسازی تقاطعهاست. اگر چراغها در تقاطعها هوشمند شود و بتوانیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم بخشی از مشکلات کم میشود؛ گاهی برق یک چراغ قطع میشود و میبینیم که بههمریختگی گستردهای در یک محدوده ایجاد میشود. در برخی مناطق هم گرههای ترافیکی وجود که شهرداری باید آن را تعریض کند. اما بهصورت کلی این روش که بخواهیم با تعریض خیابانها، ترافیک را مدیریت کنیم منسوخ شده است چون هرچه تعریض انجام شود به نوعی دعوت بیشتر از خودروهاست تا به خیابان بیایند. در مجموع من فکر میکنم مدیریت حملونقل و ترافیک و تقویت زیرساختها باید به موازات هم مورد توجه قرار گیرد. شورای شهر تا حدی که توانسته کمک کرده است. خود مردم هم میتوانند موثر باشند. گاهی یک تصادف جزئی باعث ایجاد ترافیک و اختلال در رفتوآمد میشود در حالی که پلیس بارها گفته در این تصادفات، عکس بگیرید، بیمه آن را قبول میکند ولی اغلب رانندگان به این موضوع توجه نمیکنند و راه را میبندند و منتظر میمانند تا مامور پلیس راهور بیاید. پلیس هم مامور کافی ندارد و همین شرایط باعث اختلال در رفتوآمد میشود.
*کمبود پارکینگ هم در شهر داریم. گاهی در برخی معابر، بهخاطر پارک دوبل خودروها عرض خیابان کمتر و تردد کند میشود.
قطعا کمبود پارکینگ هم یکی از مشکلات جدی شهر کرمان است البته سال گذشته کارهای خوبی برای رفع این کمبود انجام شد؛ بهعنوان مثال چند قطعه زمین در تقاطع سمیه (طهماسبآباد) خریداری شد و امسال ساخت پارکینگ طبقاتی در این نقطه از شهر آغاز خواهد شد. اقدامات دیگری هم صورت گرفته است؛ از جمله اینکه شهرداری را موظف کردهایم عوارضی که از مردم بابت حذف پارکینگ اخذ میشود را در همین بخش هزینه کند. با این اقدامات مشکل کمبود جای پارک تا حدی طی سالهای آینده حل خواهد شد. در مجموع باید بگویم که اگر توسعۀ ناوگان حملونقل عمومی، مدیریت ترافیک و افزایش حضور نیروهای پلیس راهور و تقویت زیرساختها همه به خوبی انجام شود، شاید تمام مشکل ترافیک حل نشود اما لااقل از وضعی که الان داریم به وضعیت مطلوبتری خواهیم رسید. در این زمینه، مطالبات مردمی و رسانهها هم خیلی میتواند موثر باشد. رسانهها تاکنون کمک کردهاند و بیشتر هم میتوانند نقشآفرینی کنند تا ترافیک شهر کرمان در سالهای آینده وضعیت بهتری پیدا کند.
نظر خود را بنویسید