گروه جامعه: شورای شهر کرمان با افزایش 40 تا 50 درصدی نرخ کرایۀ تاکسیها در سال جدید موافقت کرد.
این افزایش قیمت در حالی است که شهرداری کرمان به جز تاکسی و اتوبوس امکان دیگری برای شهروندانی که بخواهند از سیستم حملونقل عمومی استفاده کنند فراهم نکرده است. اتوبوسرانی همۀ مسیرهای موردنیاز را در شهر پوشش نمیدهد و بنا به اعلام مسئولان مربوطه در شهرداری، با کمبود اتوبوس هم مواجه است. در این شرایط، برای اقشار گوناگون اعم از دانشجویان، دانشآموزان و کارگران و کسانی که خودروی شخصی ندارند تنها گزینهای که باقی میماند استفاده از تاکسی است که حالا با افزایش 40 تا 50 درصدی نرخ کرایه بیشترین فشار مالی به این گروهها در شهر وارد میشود. این دغدغه را تنها یکی از اعضای شورای شهر مطرح کرد. محمود بابایی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: «این افزایش کرایۀ تاکسی خیلی زیاد است».
او افزود: «اگر شبکۀ حملونقل عمومی شهر کرمان به گونهای بود که همه میتوانستند از آن استفاده کنند و تاکسی امتیازی ویژه و لاکچری برای افراد خاص جامعه بود، این افزایش شاید مشکلی ایجاد نمیکرد اما الان اقشار گوناگون از تاکسی استفاده میکنند که شاید سطح برخورداری بسیاری از آنان پایین باشد».
موافقان این افزایش قیمت اما میگویند چندین سال است رانندگان تاکسی از سوی دولت حمایت نشدهاند و بهدلیل تورم بالا و از آنجا که بیش از 75 درصد از تاکسیهای فعلی در شهر کرمان فرسوده هستند، تامین قطعات و تعمیر خودروها و هزینۀ استهلاک، شرایط دشواری برای آنها ایجاد کرده و اگر به اندازۀ لازم نرخ کرایه افزایش پیدا نکند ناوگان تاکسیرانی ضعیفتر خواهد شد.
به گزارش استقامت به نقل از فردایکرمان، در نشست عمومی شورای شهر کرمان در روز دوشنبه 21 اسفندماه موضوع افزایش نرخ کرایۀ تاکسیهای درونشهری کرمان مطرح شد.
بابایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «شهرداری به جای این که با افزایش نرخ کرایه تاکسی از رانندگان حمایت کند یکسری تسهیلات برای آنها در نظر بگیرد».
وی افزود: «بهعنوان مثال شهرداری در پرداخت بیمه به رانندگان کمک کند یا با شرکتهای گوناگون رایزنی شود که برای تهیۀ قطعات خودروها به رانندگان تاکسی کرمان سوبسیدی داده شود نه اینکه نرخ کرایه را افزایش دهیم».
حمایت از رانندگان
سیدمحمد موسوی ـ عضو شورای شهر اما دربارۀ دلایل موافقت خود با این افزایش نرخ گفت: «سالیان زیادی است که از طرف دولت و مجموعههای حاکمیتی هیچگونه خدمات حمایتی به رانندگان تاکسی ارائه نمیشود».
وی افزود: «به دلیل افزایش تورم و هزینههای سرسامآور دستمزدهای تعمیرات و قطعات خودرو نیاز است از رانندگان حمایت شود».
وی ادامه داد: «در شورای شهر هم سالیانه یکبار نرخ کرایۀ تاکسی تعیین میشود و رانندگان نسبت به سایر صنوف بیشتر دچار مشکل هستند».
موسوی سپس اظهار کرد: «به نسبت سرمایهای که رانندگان برای خرید خودرو و نگهداری آن متحمل میشوند شاید کرایههای فعلی هیچگونه برابری با هزینهها و کاری که راننده انجام میدهد نداشته باشد».
وی بیان کرد: «به جز سرمایه و استهلاک، خود راننده هم باید از طریق این شغل خود دستمزدی داشته باشد».
وی اضافه کرد: «نسبت به رانندگان تاکسی و مشکلات آنها، کمتوجهی زیادی وجود دارد».
افزایش بیش از 45 درصد ممنوع
در ادامۀ این نشست، محمد امینیزاده ـ رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر کرمان گفت: «در لوایح عوارضی قاعده را براساس نرخ تورم دولت گذاشتیم و سقف افزایش نرخها در سال جدید را 45 درصد تعیین کردهایم».
وی افزود: «اما دربارۀ نرخ کرایۀ تاکسی 50 درصد و برخی موارد هم بیشتر از این پیشنهاد شده است». وی اظهار کرد: «همان سقف 45 درصدی در لوایح عوارضی برای افزایش نرخ کرایۀ تاکسی معقول است».
سختیهای رقابت
حسین چناریان ـ رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز با اعلام موافقت خود با افزایش 40 تا50 درصدی نرخ کرایۀ تاکسی گفت: «از لحاظ اهرمهای نظارتی صرفا دربارۀ تاکسیهای تحت پوشش سازمان تاکسیرانی شهرداری رعایت نرخها و نظارت و برخورد صورت میگیرد در حالی که مسافربریهای شخصی و تاکسیهای اینترنتی فضا را به سمتی بردهاند که شرایط برای رانندگان تاکسی سخت شده است».
وی بیان کرد: «در این وضعیت، اگر ما از رانندگان تاکسی حمایت نکنیم، کمکم ناوگان حملونقل تاکسی که ابزاری قابل اعتماد برای مردم است را تضعیف میکنیم».
وی با تاکید بر اینکه سعی شده قوانین و مقررات در تعیین نرخها رعایت شود، افزود: «فکر میکنم قیمتی که شهرداری پیشنهاد داده است مناسب و نهایت قیمتی بوده که در شرایط فعلی میشد منظور کرد».
رانندگانِ متضرر
مهدینژاد ـ معاون پشتیبانی سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از اقلام مصرفی تاکسیها بیش از 70 درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: «یک راننده تاکسی خطی در روز بین 40 تا 50 مسافر جابهجا میکند. در نرخ جدید، کرایۀ شش هزار تومانی به 9 هزار تومان میرسد و سقف کرایه 12 هزار تومان است که این هم مقرون به صرفه نیست و حقوق اداره کار هم برای راننده به دنبال ندارد».
وی افزود: «در ماه بین سه تا چهار میلیون هزینهکردهای یک راننده تاکسی است. اگر در روز 50 مسافر جابهجا کند حقوق اداره کار هم عاید راننده نمیشود».
وی با بیان این که از سال 93 هیچگونه تسهیلاتی برای نوسازی تاکسیهای شهر کرمان نداشتیم، اظهار کرد: «این در حالی است که شهرداریهای مشهد و تهران و کرج و اصفهان از گردش مالی شهرداری هزاران تاکسی را نوسازی کردهاند در کرمان اما این اتفاق نیفتاده است».
وی گفت: «در حال حاضر، بیش از 75 درصد تاکسیهای کرمان فرسوده است و رانندگان هرچه که درآمد دارند باید صرف هزینههای ماشین بکنند».
در نهایت، افزایش 40 تا 50 درصدی نرخ کرایۀ تاکسی در سال جدید با پنج رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.
نظر خود را بنویسید