پروین میرزاحسینی
از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه 45 عابر پیاده به دلیل تصادف با وسایل نقلیه در خیابانهای شهر کرمان جان باختند.
به گفتۀ رئیسپلیس راهور شهرستان کرمان، 75 درصد فوتیها مردانی بودند که در سنین 35 تا 50 سال بودند.
امین پاکایزدی، مهمترین علت تصادفات عابران پیاده در شهر کرمان را عدم توجه راننده به جلو حین رانندگی بیان کرد و در عین حال تاکید کرد که حواسپرتی رانندگان به دلیل درگیریهای فکری ناشی از مشکلات اقتصادی و خانوادگی نیز از دلایل تصادف وسایل نقلیه با عابر پیاده است.
وی همچنین بیشترین تصادفات فوتی با عابر پیاده را مربوط به رینگ حاشیهای و بزرگراهها دانست که اکثرا خودروها با کارتنخوابها و زبالهگردها برخورد میکنند.
در گفتوگویی که با رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان داشتم، وی با اشاره به آمار تصادفات عابران پیاده در هشت ماهۀ نخست سالجاری گفت: «متاسفانه از ابتدای سال 45 مورد تصادف منجر به فوت عابر پیاده در شهر کرمان رخ داده است که حدود 75 درصد موارد فوتی مرد هستند».
پاکایزدی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته این آمار 36 مورد بوده که 9 نفر افزایش یافته است، افزود: «میانگین سنی عابران پیاده که فوت کردند 35 تا 50 سال است، یعنی بهترین زمانی که یک فرد میتواند برای جامعه و خانوادهاش مثمر ثمر باشد».
حواسپرتی حین رانندگی
وی با اشاره به مهمترین دلیل تصادف عابران پیاده توضیح داد: «عدم توجه به جلو حین رانندگی مهمترین دلیل این تصادفات است که این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ یا راننده در حال صحبت کردن با تلفن همراه است و یا فکر راننده درگیر است که این موضوع در حال حاضر شیوع زیادی داشته و به علت مشکلات اقتصادی و خانوادگی، فرد با عصبانیت سوار خودرو میشود و به دلیل حواسپرتی راننده، حوادث رانندگی مانند تصادف با عابر پیاده رخ میدهد».
پاکایزدی ادامه داد: «بیشتر تصادفات فوتی با عابر پیاده در رینگ حاشیهای و بزرگراهها اتفاق میافتد و اکثر این تصادفات مربوط به کارتنخوابها و زبالهگردهایی است که معمولا در این مکانها پرسه میزنند و چون این افراد معمولا لباسهای تیره دارند به خوبی دیده نمیشوند».
وی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر در رینگ حاشیهای معمولا نور کافی وجود ندارد و این مزید بر علت میشود، گاهی نیز مشکل مربوط به خودرو است و به دلیل اینکه چراغهای وسیله نقلیه نور کافی را ندارد و میدان دید لازم را برای راننده فراهم نمیکند، حادثۀ رانندگی رقم میخورد».
رئیسپلیس راهور شهرستان کرمان افزود: «البته با پیگیریهایی که انجام شده بخشی از خاموشیهای بزرگراههای شهر کرمان طی ماههای اخیر برطرف شده است».
فرهنگ استفاده از پلهای عابر پیاده
وی در ادامه با اشاره به اینکه از پلهای عابر پیاده در کرمان کمتر استفاده میشود، یادآور شد: «متاسفانه فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده در کرمان نهادینه نشده و از سوی دیگر رفیوژ میانی معابر محصور نیست و در نتیجه عابر پیاده ملزم به استفاده از پل نیست».
پاکایزدی یادآور شد: «یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از پلها، الکتریکی نبودن پلههای پل است، شاید اگر پلۀ پلهای عابر پیاده برقی باشد استقبال بیشتری از آنها میشد، هرچند در جایی مانند چهارراه سمیه با وجود برقی بودن پلهها، اما به دلیل عرض کم خیابان به ندرت از پل استفاده میشود».
وی با تاکید بر تاثیر فرهنگسازی بر استفاده از پلهای عابر پیاده و رعایت سایر موارد ترافیکی برای حفاظت از جان افراد، گفت: «اگر در تلویزیون به جای تبلیغ از یک خوراکی یا وسیلۀ خانه و تکرار مداوم آنها، بخشی از این زمان به فرهنگسازی استفاده از پل عابر پیاده و یا فرهنگ صحیح عبور از خیابان و رعایت موارد ترافیکی اختصاص داده شود، مطمئنا موثر خواهد بود».
توصیه به عابران پیاده
رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان در توصیه به عابران پیاده گفت: «عابران باید هنگام عبور از عرض خیابان حتما به تردد خودروها توجه کنند، از بین درختچههایی که در حاشیۀ معابر یا در وسط رفیوژها قرار دارد ناگهان وارد خیابان نشوند و با طمئنینه از معابر عبور کنند تا راننده متوجه آنها بشود».
وی خاطرنشان کرد: «یکی از دلایلی که در وقوع تصادفات عابر پیاده نقش دارد، تردید ناگهانی عابر پیاده هنگام عبور از خیابان است، به گونهای که ناگهان تصمیم میگیرد که به عقب برگردد و در نتیجه راننده سردرگم میشود».
پاکایزدی با تاکید بر اینکه عابران پیاده در ساعات شب از لباسهای رنگ روشن استفاده کنند، افزود: «عابران پیاده در جاهایی که معبر دارای پیادهرو است ملزم به استفاده از پیادهرو هستند اما در جاهایی که فاقد پیادهرو است باید از حرکت در طول خیابان در جهت موافق با حرکت خودروها خودداری کنند و به گونهای حرکت کنند که بتوانند خودروها را ببیند و در صورت لزوم، عکسالعمل بهموقع نشان دهند».
وی ادامه داد: «کسی که پشت به خودرو حرکت میکند ممکن است در زمانی که خودرو مجبور به تغییر ناگهانی مسیر است دچار سانحه شود و عابر پیاده نمیتواند عکسالعمل مناسب انجام دهد».
آموزش به کودکان
رئیسپلیس راهور شهرستان کرمان گفت: «والدین باید به فرزندان خود آموزش صحیح عبور از خیابان را آموزش دهند. مسئولان مدارس بسیار در این زمینه میتوانند مثمر ثمر باشند و باید به دانشآموزانی که مسیر خانه تا مدرسه را پیاده طی میکنند، عبور از عرض خیابان را آموزش دهند و یا در این خصوص از پلیس راهنمایی و رانندگی کمک بگیرند تا آموزش را به دانشآموزان ارائه دهند».
وی خاطرنشان کرد: «از موارد دیگری که نیاز است در مدارس به دانشآموزان آموزش ارائه شود نحوۀ سوار و پیاده شدن از سرویس مدارس است زیرا بارها شاهد بودیم که به دلیل بیاحتیاطی دانشآموز یا رانندۀ سرویس، فرد دچار سانحه شده است».
نظر خود را بنویسید