گروه جامعه ـ معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش استان کرمان با اشاره به نقش آموزش کودکان در حفاظت از منابعطبیعی و محیطزیست گفت: «ما ملزم به تربیت انسان چندبعدی هستیم و در همۀ زمینهها ابعاد وجودی انسان باید تحول پیدا کند».
طاهره زحمتکش افزود: «براساس سند تحول آموزشوپرورش باید در هرکدام از دروسی که تدریس میشود شش ساحت که ابعاد وجودی انسان را شامل میشود تقویت شود که یکی از آنها بعد زیستیهنری است».
وی ادامه داد: «در این بخش توجۀ کودکان را حتما باید به سمت محیط زیست و مسائل آن ببریم تا به زمینی که در آن زندگی میکنند کمک کنند. از طرفی، برای تقویت فرهنگ عمومی نیز باید کودکان را به سمت اهمیت محیط زیستی که در آن زندگی میکنند و پاسداشت و نگهداری آن سوق بدهیم».
زحمتکش سپس با اشاره به طرح «کودکان، دوستان طبیعت» و با بیان اینکه بنده از ابتدای اجرای این طرح در مدارس بودهام، اظهار کرد: «زمانی مدیر مدرسه بودم و شاهد بودم که این طرح به کمک معلمان ما میآید و درسی را که وظیفۀ معلمان است آموزش میدهد».
وی تاکید کرد: «این طرح هرگز تناقضی با دروس ما نداشته و وقت اضافهای را از دانشآموزان نگرفته است بلکه در زنگ هنر دانشآموزان، هنر را هدفمند و برنامهریزی کرده است».
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش استان کرمان افزود: «من این موضوع را بارها گفتهام که مربیان این طرح آنقدر تاثیر و نقش پررنگی داشتهاند که دانشآموزان ما به آنها میگفتند مربی درختی و بسیار دوستدار مربیان و آن ساعتی بودند که مباحث این طرح آموزش داده میشد چون آموزشها همراه با بازی و بسیار متنوع است».
وی ادامه داد: «گاهی برخی مسائل بهدلیل حجم بالای کار معلمان و تعدد درسها و حجم زیاد کتابها ممکن است فراموش شود که با اجرای این طرح احیا میشود».
زحمتکش در ادامه، در پاسخ به این پرسش استقامت که عملکرد جمعیت دوستداران زمین سبز که مجری این طرح است را چطور ارزیابی میکنید؟ گفت: «عملکرد بسیار عالی بوده است. به خصوص اینکه چند سال در یک مدرسه حضور پیدا میکنند و از پایۀ اول تا سوم را آموزش میدهند و این استمرار باعث میشود که مقولۀ اهمیت دادن به محیطزیست در شخصیت بچهها نهادینه شود و قطعا بنده و همکارانم از کار این بزرگواران بسیار راضی هستیم».
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ایدهای یا پیشنهادی دارید که به طرح کودکان، دوستان طبیعت اضافه شود؟ اظهار کرد: «این طرح در تعداد معدودی از شهرستانها و مدارس اجرا میشود؛ شاید یک دلیل این باشد که تعداد مربیان این جمعیت که بسیار هم متعهد هستند اندک است».
وی افزود: «اگر این امکان ایجاد شود که طرح به کل استان تعمیم داده شود و تعداد بیشتری از دانشآموزان تحت پوشش قرار داده شوند قطعا مفیدتر خواهد بود».
زحمتکش در پایان بیان کرد: «از همکاران خوبم و معلمانی که این زمینه را فراهم میکنند تا دانشآموزان با این بُعد از ابعاد وجودیشان بیشتر آشنایی پیدا کنند و با طبیعت دوستی داشته باشند قدردانی میکنم». وی خاطرنشان کرد: «لازمۀ دوستیها، فراهم کردن زمینه است که معلمان و مدیران محترم به این موضوع کمک میکنند».
نظر خود را بنویسید