پروین میرزا حسینی : با وجود اينکه تصادفات شهر کرمان در هفت ماه سالجاري نسبت به سال قبل کاهشي بوده اما آمار کساني که در اين حوادث جان خود را از دست دادند، 13 درصد افزايش داشته که نگرانکننده است.
رئيسپليس راهنمايي و رانندگي شهرستان کرمان، عامل اصلي تصادفات را «عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه حين رانندگي» بيان کرد. به همين سادگي و با وجود اينکه تاکيد ميشود نبايد هيچ عامل حواسپرتي در زمان رانندگي وجود داشته باشد، بعضي رانندگان جان شهروندان را ميگيرند.
به گزارش استقامت، سرهنگ پاکايزدي در پاسخ به اين سوال که در برخورد با تخلفات حادثهساز و رانندگان متخلف، جريمهها کارساز نيست و چرا تصميم جديدي گرفته نميشود، گفت که جريمهها مربوط به سال 92 است و چون با شرايط اقتصادي حال حاضر متناسب نيست، بازدارندگي لازم را ندارند.
به گزارش استقامت، به نقل از فرداي کرمان، وي هفتم آذرماه با اشاره به آمار تصادفات شهر کرمان در هفت ماهة اول سالجاري در مقايسه با سال گذشته، گفت: «سال گذشته 62 فقره و در سالجاري 58 فقره تصادف فوتي در شهر کرمان رخ داده است که مجموع جانباختگان سال گذشته 67 نفر و سالجاري 76 نفر بوده و 13 درصد تعداد فوتيها افزايش داشته است».
رئيسپليس راهور کرمان افزود: «سال گذشته 2 هزار و 393 تصادف جرحي در کرمان رخ داده که 2 هزار و 935 نفر مجروح شدند و امسال تعداد تصادفات جرحي 2 هزار و 128 بوده و 2 هزار و 530 نفر مجروح شدند». وي با اشاره به تصادفات خسارتي توضيح داد: «سال گذشته 786 تصادف خسارتي در معابر شهر کرمان رخ داده بود که امسال اين تعداد افزايش داشته و 952 تصادف خسارتي رخ داده است». پاکايزدي بيان کرد: «در مجموع آمار تصادفات سال گذشته 3 هزار و 241 مورد بوده که امسال طي اين مدت کاهش يافته و به 3 هزار و 138 مورد رسيده است». وي مهمترين علت تصادفات در شهر کرمان را عدم توجه کافي به جلو دانست و گفت: «اکثر رانندگان به دليل استفاده از موبايل و حواسپرتي دچار تصادف ميشوند».
رئيسپليس راهور کرمان خاطرنشان کرد: «برابر تحقيق دانشگاههاي معتبر دنيا وقتي راننده با موبايل صحبت ميکند، 60 درصد ذهنش معطوف به صحبت کردن با موبايل است و با استفاده از 40 درصد ذهن رانندگي ميکند، هرچقدر اين صحبت جنبة عاطفي يا احساسي بگيرد و يا فرد در زمان صحبت کردن خشمگين شود از 40 درصد تمرکز راننده کاسته ميشود».
توقيف 530 خودروي متخلف
در ادامة اين گفتوگو خبرنگار فردايکرمان پرسيد: «در شهر همواره شاهد تخلفات ترافيکي و مخصوصا سرعت بالاي خودروها و حرکات خطرساز هستيم و سرعت خودروها در کمربنديهاي اطراف شهر نيز معمولا بالاتر از سرعت قانوني است، به نظر ميرسد جريمهها کارساز نيست، چرا تصميم جديدي گرفته نميشود؟». پاکايزدي توضيح داد: «جريمههاي مصوب مربوط به سال 92 است و با شرايط اقتصادي فعلي متناسب نيست در نتيجه بازدارندگي ندارد».
وي در ادامه با اشاره به فعاليت گشتهاي نامحسوس پليس در سطح شهر کرمان، بيان کرد: «گشتهاي نامحسوس پليس ديگر جريمه صادر نميکنند بلکه پلاک خودروهايي که حرکات مخاطرهآميز دارند، سرعت بالا دارند، يا سبقت غيرمجاز ميگيرند و حرکات نمايشي انجام ميدهند را يادداشت ميکنند و پس از آن با هماهنگي مراجع قضايي، دستور توقيف خودرو صادر ميشود».
رئيسپليس راهنمايي و رانندگي شهرستان کرمان ادامه داد: «گشتهاي نامحسوس پليس طي يک ماه گذشته حدود 530 خودرو متخلف را توقيف کردند».
وي با اشاره به کمبود نيروي پليس در کرمان، گفت: «متناسب با گسترش شهر و معابر و تعداد خودروها، افزايش نيرو نداشتيم. تمام وقت نيروي پليس در طول روز صرف رسيدگي به تصادفات ميشود. زماني که يک تصادف رخ ميدهد قبل از آن تخلفي صورت گرفته که منجر به تصادف شده است، وقتي کسي با اين تخلف برخورد نميکند، يعني کسي نيست و فرصت و وقت هم براي رسيدگي به اين تخلف وجود ندارد، در نتيجه تصادفات افزايش مييابد».
پاکايزدي افزود: «سرعت بالا، سبقت غيرمجاز و عبور از چراغ قرمز از تخلفات حادثهساز هستند و در صورتي که فرد متخلف جريمه نشود اين امر به ساير افراد جامعه نيز تسري پيدا ميکند». وي يادآور شد: «خوشبختانه بسياري از تقاطعها و معابر مجهز به دوربين هستند و رانندگان متخلف را اعمال قانون ميکنند».
سرعتکاهها در کاهش تصادف موثر بودند
خبرنگار فردايکرمان سوال کرد: «در اکثر معابر شهر کرمان چندين سرعتکاه اجرا شده و به نظر ميرسد تنها راهحل شوراي ترافيک براي کنترل سرعت تصويب اجراي سرعتکاه است. اين در حاليست که در برخي مسيرها که از نظر قانوني حداکثر سرعت 70 يا 60 لحاظ شده، اجراي سرعتکاه تخلف است و از سوي ديگر اين سرعتکاهها بر روند کار اورژانس و يا آتشنشاني تاثير منفي دارد. با اين وجود علت اجراي زياد سرعتکاه چيست؟ آيا در کاهش تصادفات تاثير داشتند؟».
رئيسپليس راهور کرمان پاسخ داد: «شخصا و با ديدگاه کارشناسي با احداث سرعتکاه موافق نيستم اما خوشبختانه پاسخ خيلي خوبي از احداث سرعتکاه گرفتيم زيرا باعث ميشود سرعت پايين بيايد و با توجه به اينکه سرعت يکي از عوامل تشديدکنندة تصادف است، در کاهش تصادفات شهر کرمان نقش موثري داشته است». وي خاطرنشان کرد: «در بسياري از کشورها مردم با توجه به تابلوهاي رانندگي، سرعت خودرو را کنترل ميکنند اما متاسفانه شهروندان کرماني به تابلوهاي هشدار و علائم رانندگي توجه ندارند».
دوربينها بيش از 50 درصد در کاهش حوادث نقش دارند
خبرنگار فردايکرمان گفت: «بارها از شهروندان شنيده شده که دوربينها کار نميکنند و حتي عدهاي با سرعت از زير آنها عبور کردند تا آنها را امتحان کنند اما هيچ پيامکي مبني بر سرعت غيرمجاز دريافت نکردند. علت چيست؟». پاکايزدي توضيح داد: «دوربينها گاهي خراب ميشوند و ممکن است به دليل خرابي کار نکنند اما اين مساله هميشگي نيست. پشتيباني دوربينها با شهرداري است و مشکل دوربينها توسط شرکتهاي پشتيبان رفع ميشود». وي بيان کرد: «128 دوربين ترافيکي شامل 86 دوربين نظارتي و 42 دوربين پلاکخوان در شهر کرمان فعال است اما تعداد آنها خيلي بايد زيادتر از اين باشد».
رئيسپليس راهور کرمان ادامه داد: «دوربينهاي رينگ حاشيهاي شهر سرعت را ميخوانند و براي خودروي متخلف پيامک ارسال ميکنند و دوربينهاي سر چهارراهها توسط مانيتورينگ و از طريق اپراتور که نظارت تصويري دارد تخلفاتي مانند نبستن کمربند، تجاوز از گذرگاه عابرپياده يا عبور از چراغ قرمز را رصد و جريمه صادر ميکنند». وي درخصوص نقش پليس در تامين يا راهاندازي دوربينها گفت: «پليس فقط جاي دوربين را مشخص ميکند و از آنها استفاده ميکند. نصب، راهاندازي، تهيه و پشتيباني دوربينها با شهرداري است».
پاکايزدي دربارة تاثير دوربينها در کاهش تصادفات، بيان کرد: «دوربينها سهم بسزايي در کاهش تصادفات دارند خصوصا تصادفاتي که به دليل تخلفات حادثهساز مانند سرعت زياد، سبقت غيرمجاز و عبور از چراغ قرمز رخ ميدهد و از نظر کارشناسي من دوربينها بيش از 50 درصد در کاهش حوادث نقش دارند».
وي يادآور شد: «متاسفانه کرمان نسبت به ساير استانها و خصوصا استانهاي همجوار بسيار در بخش تجهيزات و فناوري و دوربينهاي ترافيکي ضعيف و عقب است».
فرهنگسازي مهمترين عامل کاهش تصادفات
رئيسپليس راهنمايي و رانندگي شهرستان کرمان در پايان با بيان اينکه فرهنگسازي مهمترين عاملي است که ميتواند تصادفات را کاهش دهد، اظهار کرد: «متاسفانه شهروندان کرماني در رانندگي و رعايت فرهنگ ترافيک نمرة خوبي دريافت نميکنند و تمام اين موارد به عدم استفادة صحيح از خودرو و عدم اطلاع و آموزش کافي از رانندگي برميگردد».
وي افزود: «بايد مسائل ترافيکي از کودکي آموزش داده شود اما متاسفانه آموزش اين مسائل به زمان آموزش رانندگي به افراد 18 ساله منتهي شده است و فرد طي دو تا سه ماه گواهينامه را دريافت ميکند در حالي که در اين مدت کوتاه نميتواند آنطور که بايد و شايد فرهنگ ترافيکي را بياموزد». وي خاطرنشان کرد: «اکثر تصادفات مربوط به کساني است که تازه گواهينامه دريافت کردهاند و يا تازه ماشين خريدهاند و از ماشين بهعنوان يک ابزار تفريحي و سرگرمي استفاده ميکنند».
نظر خود را بنویسید