اسما پورزنگیآبادی
پروژۀ احداث یک خیابان جدید در دل شهرک باهنر کرمان که با تخریب بخشی از پارک نظام مهندسی همراه خواهد بود مدتی است از سوی شهرداری کرمان شروع شده و اگرچه با مخالفتهایی روبهرو است اما شهردار منطقه دو میگوید که قصدی برای کنار گذاشتن این طرح ندارند.
علی رحیمیراد مدعی شد که در جریان احداث این خیابان همان دغدغهای را دارند که منتقدان مطرح میکنند و میخواهند تردد خودروها را از معابر فرعی و کوچههای شهرک باهنر حذف و در این خیابان جدید تجمیع کنند.
گفتوگویی که با او انجام دادم را در ادامه میخوانید.
*لطفا دربارۀ آخرین وضعیت طرح احداث شریانی در شهرک باهنر بگویید. در حال حاضر چیزی که مشاهده میشود این است که پارک نظام مهندسی در حال گسترش و اتصال به سمت دیگر خیابان است. آیا احداث شریانی منتفی شده یا همچنان برقرار است؟
نه منتفی نشده است. ابتدا توسعۀ پارک را انجام میدهیم و فضای جدید برای بازی بچهها ایجاد میشود و در ادامه، درختان قسمتی (از پارک) که در مسیر شریانی قرار میگیرد را با روش معمولی یا با استفاده از باکسهای مخصوص جابهجا میکنیم. در حال حاضر اما توسعۀ پارک در حال انجام است. احداث شریان اصلی نیز به قوت خود باقی است چون طرح تفصیلی شهر را میخواهیم اجرا کنیم.
*بعد از گسترش پارک به سمت دیگر خیابان، احداث شریانی را شروع میکنید یا به آینده موکول میشود؟
تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده ولی توسعۀ پارک فعلا در حال انجام است. وقتی مردم فضای سبز جدید را ببینند میپذیرند ادامۀ کار نیز انجام شود.
*حتما انتقاداتی که نسبت به شهرداری در خصوص احداث این شریانی مطرح شده را شنیدهاید. اینکه در حال نابودی بافت زندۀ شهرک باهنر هستید. چه پاسخی به این انتقادات دارید؟
بنده به نظر همۀ منتقدان احترام میگذارم ولی آنچه که برخی از اساتید دانشگاه مطرح کردند این بوده که ما با احداث این شریانی تردد خودروها را افزایش میدهیم در صورتی که این تردد همین الان در شریانهای شهرک باهنر وجود دارد ولی در کوچهها و معابری با عرض کمتر. یعنی خودروها از کمربندی وارد خیابان بحرالعلوم شده و از داخل کوچه به سمت بلوار نصر میآیند. این ترددها با احداث این شریانی اصلی تجمیع و تردد از معابر فرعی حذف میشود. دغدغهای دوستان دارند و میگویند نباید تردد وسایل عبوری را به شهرک بیاوریم؛ این اتفاق که همین الان دارد رخ میدهد اما ما میخواهیم ترددها را از معابر فرعی و درجه دو حذف کنیم و به یک معبر اصلی بیاوریم. این وضعیت باعث میشود آرامشی در بقیۀ شهرک برقرار شود. ضمن اینکه در برخی موارد داریم براساس نظر منتقدان عمل میکنیم. روز دوشنبه هم جلسهای در دفتر بنده با حضور منتقدان و کارشناسان شهرداری برگزار میشود تا بدانیم ایرادات کار کجاست. در مجموع باید بگویم که بلوار حمزه قرار است معبری باشد که از سهراه دخانیات به کمربندی میرسد و باید مقطع به مقطع اجرا شود. در این بخش از معبر (پارک نظام مهندسی) شهرداری نیاز به تملک ندارد. حدفاصل بلوار جمهوری تا جاده تهران را اما با هزینۀ بسیار سنگینی داریم تملک میکنیم و کارهای اولیۀ آن در حال انجام است. در عین حال این بخش از طرح را هم داریم اجرا میکنیم. این پروژه در بودجۀ امسال بوده و میتوانستیم از فروردینماه آن شروع کنیم ولی صبر کردیم تا در فصلی انجام شود که قابلیت جابهجایی درختان وجود داشته باشد تا همه حفظ شوند وگرنه میتوانستیم زودتر این پروژه را اجرا کنیم.
*صحبت دیگری مطرح است که بلوار حمزه قرار است پیادهراه شود. احداث این شریانی منافاتی با این رویکرد ندارد؟
بلوار حمزه قرار نیست پیادهراه شود بلکه قرار است انسانمحور شود. در جریان اتفاقی که در بلوار حمزه حدفاصل بین ویلا و آزادگان قرار است بیفتد، تردد سواره به قوت خود باقی خواهد ماند اما طراحی انسانمحور انجام میشود و تمام لچکیها به فضای باز شهری تبدیل و کفسازی مناسبی انجام میشود ضمن اینکه تردد خودروها هم همچنان ادامه خواهد داشت. این طرح منافاتی با احداث شریانی ندارد. در حال حاضر بلوار نصر خیابان اصلی است و بلوار حمزه و بحرالعلوم فرعی هستند. با اجرای طرح تفصیلی این وضعیت برعکس میشود و بلوار حمزه به یک خیابان اصلی تبدیل میشود. ما داریم طرح تفصیلی را اجرا میکنیم و سلیقهای عمل نمیشود.
*انتقاداتی نسبت به طرح تفصیلی هم وجود دارد. هر طرحی میتواند اشتباهاتی داشته باشد؛ ضمن اینکه در شهر خروجی اشتباهات برخی طرحها را همه داریم میبینیم. نقد دیگری هم مطرح است و آن اینکه چطور به این نتیجه رسیدهاید که اولویت منطقۀ دو شهر کرمان احداث این شریانی آن هم در این قسمت است؟
ما سال گذشته تمام طرحها و پیشنهادات را به شورای محترم شهر دادیم و داریم براساس تاییدیه و مصوبه و بودجهای که برایمان تعریف شده اقدام میکنیم. اینکه میگویند چرا این شریانی را بهعنوان اولویت انتخاب کردیم باید بگویم که اتفاقات دارد بهصورت همزمان پیش میرود. در بلوار حمزه مقطع به مقطع کار در حال انجام است. شاید دوستان ندانند ولی در حال تملک خیابان بهمنیار تا پنجراه 24 آذر هستیم ولی چون هنوز تسطیح نشده همه فکر میکنند اتفاقی رخ نداده در حالی که حدفاصل آبنوس تا پنجراه کار (تملک) در حال انجام است یا در کنارگذر بهمنیار تاکنون 86 میلیارد تومان هزینه و مغازهها را تملک کردیم.
*کنار زیرگذر آزادی؟
بله. تا هفتۀ آینده این ساختمانهای تملکشده تخریب میشود. یا مثلا تملک املاک مسیری در امتداد بلوار حاجقاسم به الغدیر در حال انجام است. حدود 14 پلاک دیگر در این مسیر مانده که وقتی نهایی شود به پل شهدای خلبان میرسیم و کل مسیر در این قسمت آزاد میشود اما چون تملکها تسطیح نشده فکر میکنند در اولویت شهرداری نیست. یا در بلوار حمزه حدفاصل جاده تهران و بلوار جمهوری پروندهها در دست اقدام است و توافقنامهها تنظیم شده ولی چون تملکهایی که انجام میدهیم تخریب و جدول گذاری و آسفالت نشده نمودی ندارد ولی در پارک نظام مهندسی چون نمود دارد همه فکر میکنند اولویت این پروژه است در حالی که همزمان کارها دارد پیش میرود و وقتی بازگشایی صورت بگیرد خواهند دید اولویت صرفا این بخش از طرح نبوده و همزمان بقیۀ آن نیز در حال انجام بوده است.
نظر خود را بنویسید