گروه جامعه: طرح گردشگری کرمان 1404 در نود و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه شد. برپایۀ این طرح قرار است طی 18 ماه رویدادهایی در سطح محلی، استانی و ملی در حدود 60 شهر و روستا در سراسر استان برگزار شود. هدف از برگزاری این رویدادها در قدم نخست جذب گردشگران از سراسر استان و استانهای همجوار است.
محمد جهانشاهی ـ کارشناس گردشگری در جریان تشریح طرح گردشگری کرمان 1404 در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در بخشی از سخنانش گفت: «در این طرح هر رویدادی که در استان قابل اجرا باشد و میزان اقامت گردشگران را افزایش دهد مدنظر است».
وی با بیان اینکه اعتبار موردنیاز برای اجرای بخشهای گوناگون این طرح حدود 30 میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: «سهم 70 درصدی بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی و مسئولیت اجتماعی در طرح دیده شده است. بخش دولتی 15 درصد و نهادهای عمومی و شهرداریها 10 درصد و فروش فضاهای تجاری پنج درصد سهم در این طرح دارند».
وی اضافه کرد: «درآمد مستقیم و غیرمستقیم و القایی از رویدادهایی که در جریان این طرح اجرا میشود بیش از 320 میلیارد تومان خواهد بود».
جهانشاهی ادامه داد: «طرح بخش زائد ندارد. کوچک ولی کاملا کاربردی است».
وی اظهار کرد: «با این دیدگاه طرح آماده شده که دولت فعلی و شهرداریها و شوراهای شهر تا پایان این دوره تمرینی داشته باشند و در کنار هم مسیری را طی کنیم. اگر ریلگذاری درستی انجام دهیم میتوانیم امیدوار باشیم در آینده هم روند به پیش برود».
مدل بومی توسعۀ گردشگری
به گزارش خبرنگار استقامت، عضو هیات علمی و رئیس مرکز مطالعات محیطی شهر و روستای دانشگاه آزاد کرمان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت وجود یک مدل برنامهریزی بومی توسعۀ گردشگری استان برخی ضعفهای این بخش را برشمرد.
دکتر مریم فداییقطبی گفت: «تاکنون در کرمان اقداماتی در زمینۀ رونق گردشگری اتفاق افتاده ولی وقتی رصد میکنیم میبینیم گردشگری کرمان به جای رشد خطی معمول بیشتر رشد سینوسی داشته و بالا و پایین شده است، همچنین به جای اینکه در یک برنامۀ عملیاتی دنبال شود قائم به فرد و مدیر بوده نه به یک سیستم و همین باعث شده با تغییر مدیران گردشگری افول و فرود داشته باشد».
وی تصریح کرد: «این شرایط نیاز به یک برنامۀ عملیاتی در حوزۀ گردشگری را نشان میدهد».
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «در مقیاس خرد مهمترین ضعفی که در زمینۀ گردشگری داریم این است که خودمان آثار تاریخی خودمان را نمیشناسیم، بستههای متنوع گردشگری نداریم، تورگردانی ما خیلی قائم به فرد است، خدمات متناسبی در قیاس با بازارهای رقیب ارائه نمیدهیم، جاذبههای گردشگری در سطح استان پراکنده است و شبکه دسترسی به آن ضعیف است و بین ارزشهای گردشگری زنجیرۀ مناسبی ایجاد نشده است».
وی افزود: «این ضعفها با یک برنامۀ میانمدت توسعه و برنامۀ عملیاتی کوتاهمدت قابل بررسی و رفع است».
ارجاع طرح به کارگروهی ویژه
برپایۀ این گزارش، پس از ارائه و معرفی طرح گردشگری کرمان 1404 استاندار کرمان با اعلام حمایت از این طرح گفت: «کارگروهی در استانداری تشکیل شود که سه معاون اقتصادی و امنیتی و عمرانی نیز در آن حضور داشته باشند. طرح فوق در این کارگروه بررسی شود و حداکثر تا دو هفتۀ آینده اگر ملاحظاتی دربارۀ آن وجود دارد اعلام و برای رفع آن برنامهریزی و اقدام شود».
محمدمهدی فداکار افزود: «همۀ دستگاههای دولتی برای اجرای این طرح باید پای کار بیایند، هرجا از طرف دولت لازم باشد اقدامی انجام شود، بنده حمایت و کمک خواهم کرد».
وی در ادامۀ این اظهارات بیان کرد: «موافق تشکیل ستاد مرکزی این طرح در خارج از دولت هستم چرا که اگر در دولت باشد با تغییر مدیران تحت تاثیر قرار میگیرد».
وی با بیان اینکه بهتر است ستاد مرکزی در اتاق تشکیل شود، ادامه داد: «بعد از اصلاح و نهایی شدن طرح در کارگروه، در شورای برنامهریزی و توسعه استان مصوب شود».
وی بیان کرد: «بخشی از کار باید برعهدۀ شرکتهای معدنی و صنعتی و بنگاههای اقتصادی باشد ضمن اینکه خود شرکتها ظرفیتهای زیادی دارند که رهاشده و میتواند در زمینۀ گردشگری مورد استفاده قرار گیرد».
نیازی جدی به معرفی کرمان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نیز در این نشست در بخشی از سخنانش گفت: «همه جا صحبت از اهمیت و مزایا و بینظیر بودن ظرفیتهای گردشگری کرمان است اما با وجود همۀ ظرفیتها هنوز گردشگری نتوانسته بهعنوان یکی از پیشرانهای اقتصادی استان عمل کند».
سیدمهدی طبیبزاده تصریح کرد: «تا کرمان شناخته و معرفی نشود مقصد جدی گردشگری نخواهیم بود».
وی با بیان اینکه مطالعات نیز عدم شناخت استان چه در سطح استانی و ملی و حتی بینالمللی را نشان میدهد، افزود: «باید هرکاری انجام داد تا کرمان شناخته شود».
نظر خود را بنویسید