اسما پورزنگیآبادی
مخالفان روگذرسازی در سهراهی شرفآباد نگران نباشند. این، چیزی است که از صحبتهای منصور ایرانمنش میتوان دریافت.
او که ریاست کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان را برعهده دارد، پیش از این، چندین جلسه با موضوع سهراهی شرفآباد با حضور متخصصان برگزار کرده است. در این جلسات، اغلبِ کارشناسان نسبت به غیرهمسطحسازی در این سهراهی ابراز مخالفت کرده و به شورا و شهرداری در این خصوص هشدار دادند. با وجود این، مدتی پیش، از سوی معاون عمرانی استاندار کرمان اعلام شد که غیرهمسطحسازی در این سهراهی مورد تایید شورای ترافیک استان قرار گرفته است.
پروژۀ ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد تابستان سال 1400 و در روزهای پایانی فعالیت شورای پنجم، با حضور استاندار وقت کلنگزنی شد. آن زمان قرار بود قرارگاه خاتم این روگذر را بسازد. عمر شورای پنجم به شروع عملیات عمرانی روگذر سهراهی شرفآباد و تکمیل آن کفاف نداد. شورای ششم که بر سر کار آمد، ابتدا پروژه را متوقف و سپس، در اردیبهشتماه سال 1401 آن را تعطیل کرد. اعضای شورای ششم شهر کرمان بر این باور بودند که مطالعاتی که برای اجرای طرح قبلی انجام شده، کامل نیست.
پس از آن، جلسات گوناگونی در خصوص اینکه چه کاری در این سهراهی باید انجام داد؟ برگزار شد. در یکی از جلسات که دربارۀ طرح ساخت روگذر از سمت شرفآباد به انتهای بلوار جهاد اظهارنظر میشد، نوید ندیمی ـ دکترای حملونقل و ترافیک و عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه باهنر تاکید کرد که تصمیمگیری در خصوص این سهراهی به بعد از تهیه و تصویب طرح جامع ترافیک موکول شود.
دکتر کورش افضلی ـ شهرساز و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان نیز گفت که حتی متخصصان ترافیک اذعان دارند با اصلاح هندسی همسطح مشکل این سهراهی فعلا حل میشود. وی با ارائۀ توضیحاتی و یادآوریِ پیشنهاد غیرهمسطحسازی در انتهای 24 آذر در طرح سابق جامع ترافیک و طرح تفصیلی، تاکید کرد که مطالعات فعلی مشاور که منجر به روگذرسازی در سهراهی شرفآباد شده ناقص است.
دکتر مریمفداییقطبی ـ معمار، شهرساز و استاد دانشگاه آزاد کرمان هم با هشدار نسبت به تبعات ورود پرسرعت خودروها از سمت شرفآباد به انتهای بلوار جهاد، به صراحت مخالفت خود را با روگذرسازی در این سهراهی اعلام کرد و گفت: اگر ماندن پشت چراغ قرمز این سهراهی آنقدر آزاردهنده است که دارد خفهمان میکند آن را ببندید و ترافیک آن را به پل کوثر منتقل کنید. وی تاکید داشت که حرکت مستقیم از شرفآباد به جهاد الزامی نیست.
دکتر معین عسکری ـ کارشناس حملونقل شهری نیز ساخت روگذر را تایید نکرد و تاکید کرد که باید منتظر نتایج طرح جامع ترافیک بمانیم که چه پیشنهاداتی برای این نقطه دارد.
یک سال و دو ماه پس از آن جلسه، 29 خردادماه امسال، موسوی ـ معاون عمرانی استاندار کرمان اعلام کرد: طرح روگذر تقاطع شرفآباد مورد موافقت شورای ترافیک استان قرار گرفت.
وی در عین حال اظهار کرد: «قبل از هر نوع تصمیمی باید تمام جوانب کار سنجیده و پس از تامین هزینه، این پروژه کلنگزنی شود».
اکنون، منصور ایرانمنش میگوید که دغدغههای متخصصان در این طرح مصوب لحاظ شده و صرفا یک روگذر در مسیر غربی ـ شرقی احداث خواهد شد.
گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
آقای مهندس، مدتی پیش، از تایید روگذرسازی در سهراهی شرفآباد در شورای ترافیک استان خبر داده شد. در شهرداری این طرح در چه مرحلهای است؟
مطالعات فاز اول تمام شده و مطالعات فاز دوم که جزئیات را مشخص میکند در حال انجام است. بعد از این، مناقصه باید برگزار شود. البته در بودجۀ امسال، اعتباری برای غیرهمسطحسازی در این نقطه در نظر گرفته نشده است. شرکت جهادنصر اما اعلام آمادگی کرده و پیشنهاد داده که حاضر است به صورت تهاتر این پروژه را اجرا کند. در جلسهای که با استاندار محترم داشتیم، ایشان هم تاکید داشتند که با جهادنصر به صورت تهاتر کار انجام شود. ما پیگیر هستیم هرچه زودتر فاز دوم مطالعات تمام شود تا بتوانیم همین امسال، مناقصه را برگزار و اجرای این پروژه را آغاز کنیم.
این پروژه در بودجۀ امسال شهرداری دیده نشده است. آیا امکان برگزاری مناقصه برای آن وجود دارد؟
اگر قرار به تهاتر باشد، اینکه پروژه در بودجۀ امسال دیده نشده، مشکلی ایجاد نمیکند. شرکت جهادنصر زمینی در حوالی شرفآباد دارد که گفته تفکیک شود، بهازای سهم شهرداری در این تفکیک، حاضر است این تقاطع غیرهمسطح را اجرا کند. اگر این تهاتر اتفاق بیفتد، درآمد جدیدی برای شهرداری محسوب میشود و مشکلی برای شروع پروژه وجود ندارد.
پس قرارگاه خاتم دوباره به این پروژه برنمیگردد. درست میگویم؟
بعید است قرارگاه خاتم آن را اجرا کند.
دربارۀ همین پروژه کمیسیون عمران جلسات کارشناسی متعددی برگزار کرد.چیزی که از این جلسات مشخص شد این بود که اکثریت متخصصان دانشگاهی مخالف غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد بودند. نگران نیستید که بیتوجهی به این مخالفتها، تبعاتی جبرانناپذیر داشته باشد؟
مدت طولانی روی این سهراهی کار شد. چندین سناریو ارائه شد و بررسی کاملی صورت گرفت. ضمن اینکه دغدغۀ کارشناسان هم دیده شد. قرار است تنها یک روگذر از غرب به شرق احداث شود و زیر آن، ورودی به جهاد و شرفآباد به شرق به شکل فعلی باقی میماند. در طرحی که به شورای ترافیک پیشنهاد و مصوب شد نگرانیها و دغدغههای متخصصان لحاظ شد و رمپ و لوپهای طرح قبلی اجرا نخواهند شد و صرفا روگذر احداث و چراغ قرمز غرب به شرق حذف میشود و تغییرات آنچنانی نخواهیم داشت.
پس در این طرح، انتهای بلوار جهاد به شرفآباد متصل نمیشود. درست میگویم؟
این اتصال اتفاق نمیافتد.
همزمان با شرفآباد، غیرهمسطحسازی در سهراهی سیلو هم از سوی شورا و شهرداری پیگیری میشد. این پروژه در چه وضعیتی است؟
مطالعات آن انجام شده ولی چون اجرای پل شهدای خلبان خیلی زمانبر شده و باید هرچه زودتر به بهرهبرداری برسد، همۀ بودجه معطوف به تکمیل این پل شد و در اولویت قرار گرفت و تصمیم بر این است که فاز اول این پل تا پایان سال به بهرهبرداری برسد. اگر این اتفاق بیفتد، سهراهی سیلو به سال آینده موکول خواهد شد. البته اولویت بعد از پل شهدای خلبان، روگذر سهراهی شرفآباد است.
نظر خود را بنویسید