اسما پورزنگیآبادی
آمار تصادفات و تلفات مربوط به سوانح رانندگی در شهرهای استان کرمان در 9 ماهۀ اول امسال به حدی رسیده که برخی کارشناسان آن را «نگرانکننده» و «وحشتناک» میدانند.
طی این مدت ۹ هزار و ۲۳۵ فقره تصادف در معابر شهری استان رخ داده و 175 نفر از شهروندان در این تصادفات جان باختند. بنا به آمار پلیس راهور استان، بیشترین تصادفات هم در شهر کرمان رخ داده است.
از آنجایی که بخشی از ایمنسازی شهر برای همۀ شهروندانی که به خیابان میآیند برعهدۀ شهرداری است، از مهندس علی سعیدی مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان خواستم تا از برنامههایی که برای رفع نقاط حادثهخیز در شهر دارند بگوید.
به گفتۀ او، برای انجام اقداماتی از جمله نصب پل عابرپیاده و یا سرعتکاه تصمیمگیری شده و کارهایی هم در حال انجام است. اینکه نصب پل عابر پیاده یا سرعتکاه چهقدر میتواند در کاهش تصادفات موثر باشد را آمار بعدی پلیس مشخص خواهد کرد. گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
*آقای مهندس، نقطۀ حادثهخیز برچه اساس شناسایی میشود و در حال حاضر چه تعداد نقطۀ حادثهخیز در شهر کرمان داریم؟
نقطۀ حادثهخیز براساس مواردی از جمله آمار تصادفات، تعداد مجروحان، تعداد تلفات جانی، شدت تصادف و خسارت به خودروها تعیین میشود. عمدتا این مسائل را پلیس راهور که دسترسی به آمار و اطلاعات دارد، رصد میکند و در کارگروه ترافیک شهرداری و شورای ترافیک استان مطرح و پیگیری میشود. در شهر کرمان، در هماهنگی با پلیس تکتک نقاط پرحادثه مورد بازدید قرار گرفت. با حضور جناب سرهنگ پاک ایزدی و جناب سرهنگ لطفی و مسئولان پنج ایستگاه راهنمایی و رانندگی که نظم ترافیکی را در شهر اعمال میکنند، بازدیدهای میدانی و جلسات مشترکی داشتیم. طبق آخرین آمار 19 نقطۀ حادثهخیز در شهر کرمان مشخص شده است. راهکارهای فنی که میتواند باعث رفع این نقاط شود، بررسی و جمعبندی و به شورای ترافیک استان ارسال شد و مواردی که شهرداری باید دربارۀ آن اقداماتی انجام دهد به مناطق مختلف و متولیان ابلاغ شد.
*این نقاط بیشتر در چه محلهایی هستند؟ مثلا پیچها؟ تقاطعها؟ نزدیکی پلها؟
ببینید، بیشتر حوادث، به دلیل عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله سرعت غیرمجاز اتفاق میافتد. برای اینکه از بروز این حوادث پیشگیری شود، راهکارهای فیزیکی در سطح معابر در حال انجام است تا شهروندان راکب و یا عابران پیاده به سمت رعایت مقررات هدایت شوند. اگر مقررات رعایت شود این نقاط هم حادثهای نخواهند داشت. از آنجایی که اکثر تصادفات به دلیل سرعت غیرمجاز رخ میدهد، راهکارهایی مانند نصب سرعتکاه و دوربین کنترل سرعت و نصب پلهای جدید برای عبور عابران پیاده و مسدود کردن رفیوژها و خط کشی معابر و ... مطرح است. ممکن است اصلاح هندسی هم در برخی موارد باشد ولی راهکارها عمدتا مربوط به کنترل سرعت غیرمجاز و عبور و مرور عابران پیاده در محلهای ممنوعه است.
*ممکن است مصداقی برخی نقاط حادثهخیز را نام ببرید تا شهروندان در حین عبور از آن، بیشتر احتیاط کنند؟
یکسری نقاط جاذب سفر در سطح شهر داریم از جمله پارکها و اماکن تفریحی یا مراکز آموزشی و پزشکی که به همین نسبت که افراد بیشتری به آن مراجعه میکنند، احتمال وقوع حادثه نیز در محدودۀ آن بیشتر میشود. به عنوان مثال ورودی پارک مادر یکی از نقاط حادثهخیز کرمان است؛ با وجود اینکه در این محدوده، دوربین کنترل سرعت و سرعتکاه هم داریم، اما یکی از نقاطی است که تصادفات زیادی در آنجا رخ میدهد. تاکید بر این است برای پیشگیری از این نوع حوادث، تعداد دوربینهای ثبت تخلفات افزایش یابد و پیامکهای عدم رعایت سرعت مجاز به رانندگان متخلف ارسال شود. البته فرهنگسازی هم باید ملاک عمل باشد و دستگاهها و نهادهای مختلف به این حوزه ورود کنند.
*به نصب پل عابر پیاده اشاره کردید. قبول دارید کرمان در این زمینه تجربهای شکستخورده دارد؟ یک دلیل آن هم، وضعیت نامطلوب سازۀ پلهاست که شهروندان حاضر به استفاده از آن نیستند. قرار است پلهای جدید به همین فرم اجرا شود؟
فرم کلی پلهای عابر پیاده در کشور همین است و معمولا سازۀ فلزی دارند. تمام پلهای شهر کرمان محاسبات مربوط به اسکلت و اجرا را دارند و کنترل و نظارت نیز بر آن وجود داشته و دارد اما به دلیل ارتفاعی که این پلها دارد، ممکن است استفاده از آن، برای برخی عابران هراس ایجاد کند اما از لحاظ فنی، پلها مشکل خاصی ندارند و مسائل ایمنی دربارۀ سازۀ آن و ارتفاع پلهها رعایت شده است. با وجود این، شهروندان بیشتر رغبت دارند از مسیر مستقیم و همسطح استفاده کنند و از این پلها زیاد استقبال نشده و شاید بتوان گفت که پلها عملکرد خوبی نداشته است. اما واقعیت این است که یکی از راهکارها برای کاهش تصادفات و حفظ ایمنی عابران، نصب پل است که دستگاههای مسئول وظیفۀ خود را انجام دادهاند. دربارۀ استفادۀ شهروندان از آن، باید بیشتر فرهنگسازی کرد.
*به نظر میرسد پلهایی که پلۀ برقی دارد، طرفداران بیشتری دارد. در برنامۀ جدیدی که برای نصب پل دارید، از این نوع پلها هم احداث میشود؟
ما مجری پلها نیستیم و سازمان سرمایهگذاری شهرداری روال قانونی را در این خصوص طی میکند اما تجربیات گذشته نشان میدهد نگهداری پلهای برقی با توجه به محدودیتهایی که در تامین قطعات وجود دارد، هزینهبر است، ضمن اینکه در مواردی از پلهای دارای آسانسور هم در کرمان استفاده شد ولی تجربهای شکستخورده است. متاسفانه در کرمان، از پلهای با پلههای برقی هم کمتر استفاده میشود ولی اگر امکان اجرای آن باشد، حتما سازمان سرمایهگذاری پیگیری میکند.
*به ایجاد سرعتکاه هم اشاره کردید. این هم خیلی مورد انتقاد شهروندان و به ویژه رانندگان تاکسی است. سرعتکاه راهحل جایگزینی ندارد؟
متاسفانه همانطور که اعتراض به اجرای سرعتکاه وجود دارد، عکس آن را هم شاهدیم و عمدۀ تماسها و تقاضاهایی که شهروندان دارند، مربوط به اجرای سرعتکاه است. یعنی مردم به این نتیجه رسیدهاند که باید به صورت فیزیکی سرعت خودروها را کاهش داد؛ در حالی که شهرداری به هیچ عنوان موافق اجرای سرعتکاه در مسیر خیابانها نیست. نگهداری، تامین علائم و خط کشی و ... این سرعتکاهها برای شهرداری هزینهبر است اما این سرعتکاهها بنا به نظر پلیس، شدت تصادفات را کاهش میدهد. بنده و برخی دیگر از دوستان در کارگروهها خیلی موافق افزودن سرعتکاهها در شهر نیستیم ولی راهکارهای جایگزین، مثلا نصب دوربینهای ثبت تخلفات، هزینهها و زیرساختهایی نیاز دارد.
*برنامۀ زمانبندی برای رفع نقاط حادثهخیز وجود دارد؟
مواردی که الان در پنج ایستگاه پلیس راهور مدنظر بوده، ابلاغ شده است. در پارهای موارد که مثلا اجرای سرعتکاه بوده، به مناطق شهرداری ابلاغ شده اما برخی اقدامات مثل نصب پل عابر پیاده در 10 نقطه از شهر، نیاز به زمان بیشتری دارد که برای آن، فراخوان سرمایهگذار در حال پیگیری است. بسته به نوع اقداماتی که نیاز به انجام است زمانبندی داخلی در شهرداری وجود دارد. برخی موارد مثلا مسدود کردن مسیر یا نصب تابلو زمان زیادی نیاز نداشته و زودتر انجام شده است. برخی اقدامات هم مربوط به مصوبات گذشته است که باید عملیاتی شود. مثلا درِ ورودی دانشگاه آزاد کرمان با وجود اینکه تابلوهای عدم توقف و توقف ممنوع و حمل با جرثقیل داریم، ولی متاسفانه پارک خودرو و تردد عابر پیاده را داریم در حالی که در سالهای گذشته برای آن تصمیمگیری و وروردی جابهجا و پل هم نصب شده است. دانشگاه باید کمک کند تا مصوبات کاملا اجرا شود.
*ورودی دانشگاه جزو نقاط پرخطر است؟
بله.
*نتیجۀ کارهایی که برای رفع نقاط حادثهخیز انجام میشود چه زمانی در آمار تصادفات معلوم میشود؟
ما در حال حاضر، دسترسی به اطلاعات مربوطه نداریم و پلیس راهور باید نتیجه را اعلام کند.
نظر خود را بنویسید