گروه جامعه: طرفداران ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد کرمان همچنان نتوانستهاند حرف خود را بر کرسی بنشانند چرا که صدای مخالفان روگذرسازی بلند است و شورای شهر هم نشان داده که حاضر نیست به این سادگی، هشدارهای مخالفان را نادیده بگیرد و هزینههای یک سعی و خطای ترافیکی دیگر را به شهر و مردمانش تحمیل کند. در این راستا، کمیسیون عمران شورا برای دومین بار در سال جاری، جلسهای کارشناسی با موضوع این سهراهی پرمسئله برگزار کرد و با پخش زندۀ برنامه، امکان حضور همۀ شهروندان در این نشست را فراهم ساخت.
اینبار اما برخلاف جلسۀ گذشته که اردیبهشتماه برگزار شده بود و بیشتر شهرسازان و معماران در آن شرکت داشتند، وزنۀ حضور کارشناسان ترافیک سنگینتر بود. با این وجود، عدم اجماع کارشناسان و همچنین انتقادات امینیزاده و بابایی؛ دو عضو شورای دورۀ ششم شهر که صراحتا نسبت به تکرار خطای زیرگذر آزادی در این نقطه هشدار دادند، موافقان روگذرسازی به عقب رانده شده و تاکید بر این شد که مطالعات بیشتری دربارۀ این سهراهی انجام شود.
در اردیبهشتماه که شورای شهر کرمان روگذرسازی در این سهراهی را متوقف کرد، انجام مطالعاتِ بیشتر را مورد تاکید قرار داده بود.
تاکنون، برای این سهراهی راهکارهایی از جمله ساخت روگذر، اصلاح هندسی بهصورت همسطح و ایجاد دوربرگردان غیرهمسطح پیشنهاد شده است.
به گزارش خبرنگار استقامت، نشست فوقالعادۀ کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با موضوع بررسی سهراهی شرفآباد و سهراهی سیلو شامگاه شنبه 19 آذرماه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، منصور ایرانمنش رئیس این کمیسیون با اشاره به سابقۀ اتفاقاتی که دربارۀ سهراهی شرفآباد رخ داده است گفت: «در شورای دورۀ پنجم طرحی برای ساخت روگذر در این نقطه مصوب شد و قرار بود اجرا شود ولی در دورۀ ششم برخی کارشناسان معتقد بودند که آن طرح، نیاز به بررسی بیشتری دارد و تصمیم بر این شد طرح مسکوت بماند و بیشتر بررسی شود».
وی افزود: «متعاقب این تصمیم، شهرداری سناریوهای مختلفی را پیشنهاد داده بود و در جلسات مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در این جلسه، جمعبندی از طرحهایی که ارائه شده داشته باشیم».
دفاع مشاور از غیرهمسطحسازی
سپس، مهندس داور، نمایندۀ شرکت مهندسین مشاور گارنو دربارۀ مطالعاتی که انجام دادهاند و نتایج آن، توضیحاتی داد.
وی گفت: «مطالعات مرحلۀ اول تقاطع شرفآباد در سال 99 شروع شد و تا سال 1400 به طول انجامید. در شورای قبل و شورای فعلی، در چندین جلسه مباحث کلی و جزئیات طرح ارائه شد و بسیار مورد تبادلنظر قرار گرفت».
وی سپس اظهار کرد: «تقاطع غیرهمسطح شرفآباد سه رویکرد اصلی دارد: یکی کمربندی است که شاخهای از میدان کوثر تا سهراهی شرفآباد امتداد پیدا میکند. دیگری شاخۀ شرفآباد بهعنوان یکی از راههای منتهی به تقاطع است و شاخۀ بعدی از این تقاطع به سمت پل خورشید میرود».
وی با بیان اینکه مشکل اساسی در این تقاطع حجم گردش به چپهایی است که در آن وجود دارد، ادامه داد: «طبق آماری که داریم، گردش به چپ از سمت پل کوثر به شرفآباد در ساعات اوج حدود 2 هزار وسیلۀ نقلیه است و گردش به چپ از شرفآباد به سمت پل خورشید 2400 وسیله نقلیه در ساعت است».
وی افزود: «حجم قابل توجهی از حرکتهای گردش به چپ که چیزی در حدود 25 درصد حجم کل حرکات تقاطع را به خود اختصاص میدهد یکی از اصلیترین دلایل ایجاد ترافیک و صف طولانی خودروها در این تقاطع است».
وی اظهار کرد: «حرکتهای مستقیم هم کاملا قابل مشاهده است و حدود 2800 وسیله در ساعت در جهت حرکت از غرب به شرق داریم و حدود 3400 وسیله حرکت از شرق به غرب در کمربندی وجود دارد».
داور اضافه کرد: «ترددشماری در سال 95 انجام شده و با طرح جامع تطبیق داده شده است».
وی تصریح کرد: «حجم ترافیک قابل ملاحظهای در حرکتهای گردشی و مستقیم در کمربندی داریم».
نمایندۀ مشاور گارنو سپس گفت: «در شورای پنجم این گزینه برای ساخت تقاطع غیرهمسطح مصوب شد که جهت گردش به چپ از سمت شرفآباد به شرق با یک رابط جهتی انجام میشد، حرکت گردش به چپ از پل کوثر به شرفآباد توسط لوپ داخلی صورت میگرفت، حرکتهای مستقیم کمربندی بدون تغییر سطح انجام میشد و لوپ 180 درجهای حرکت گردش به سمت چپ از شرق به سمت بلوار جهاد و خیابانهای سمت جنوب کمربندی را تامین میکرد».
وی با اشاره به توقف اجرای این طرح در دورۀ ششم شورای شهر افزود: «گزینههای متفاوتی در این یک سال توقف طرح مطرح شد؛ یکی این بود که دوربرگردان غیرهمسطح احداث کنیم؛ یعنی وقتی از تقاطع شرفآباد خارج میشویم، در یک فاصلۀ 500 متری، دوربرگردان غیرهمسطح شبیه آنچه که نزدیک بلوار حجاج داریم ایجاد کنیم و حرکت گردشی انجام شده و به سمت شرق حرکت ادامه یابد و همچنین، حرکت از سمت پل کوثر را به لوپهای پل خورشید منتقل کنیم و در نهایت وارد سهراهی شرفآباد شویم».
وی توضیح داد: «اما این طرح چند ایراد اساسی دارد و در مطالعات ما هم جزو اولین گزینههایی بود که رد شد؛ ایراد مهم این است که ظرفیت دوربرگردانها بسیار محدود است و حداکثر به 1000 وسیله نقلیه در ساعت میرسد در حالی که ترافیکی با حدود 2400 وسیله نقلیه در ساعت در این مسیر داریم. از طرفی، با اجرای این طرح، حرکت گردش به چپ به روی لوپهای پل خورشید منتقل میشود در حالی که این لوپها همین الان در برخی ساعات روز از لحاط ترافیکی وضعیت مطلوبی ندارد و اضافه شدن بار ترافیکیِ 2 هزار وسیله از غرب به روی لوپها، ممکن است در آیندهای نزدیک مشکلساز شود. کمااینکه محدودیتهای ساختاری مثل نزدیکی به دکلهای برق فشار قوی را هم داریم و چون کندرو را نمیخواهیم قطع کنیم نیاز به تملک نیز وجود دارد و در نتیجه، اجرای این طرح گزینۀ خیلی ارزانی نخواهد بود و حدود 35 تا 40 میلیارد تومان در برآورد اولیه برای آن، بدون هزینۀ تملکات نیاز بود».
وی تاکید کرد که این طرح از لحاظ ترافیکی گزینۀ مناسبی نیست و بسیار کوتاهمدت خواهد بود.
وی سپس گفت: «گزینۀ دیگر، غیرهمسطحسازی به صورت مرحلهای است که در یک مرحله، فقط حرکت رابط از شرفآباد به شهر را اجرا کنیم و لوپسازی نداشته باشیم و از این طریق، صرفهجویی در پلسازی داشته باشیم و در آینده، لوپ احداث شود».
وی اظهار کرد: «حدود 45 درصد از پلسازی و 25 درصد کار زیرسازی با این گزینه کم میشود».
نه به راهکارهای موقتی
در بخش دیگری از این جلسه، مهندس محمد میرحسینی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهی مهندسی عمران، گرایش برنامهریزی حملونقل و ترافیک گفت: «بارها دربارۀ طرحهای شرفآباد صحبت شده است. بنده اما توجۀ همۀ تصمیمگیرندگان را به این نکته جلب میکنم که با یک ناحیۀ جمعیتی بزرگ اعم از ساکنان ثابت (در مناطق و شهرکهای نزدیک به سهراهی) و همچنین ساکنان زنگیآباد و شرفآباد و کاظمآباد و ... و جمعیت شاغل در کارگاههای صنعتی مواجهیم که مدام هم در حال توسعه است، بنابراین، بهدنبال راهکارهای موقتی و کوتاهمدت نباشیم».
وی افزود: «برای ساخت دوربرگردان غیرهمسطح 30، 40 میلیارد تومان فقط برای سازۀ آن نیاز است که به این رقم باید هزینۀ تملکات را هم اضافه کرد».
وی ادامه داد: «اگر هم دوربرگردان میخواهید اجرا کنید، تعریض همسطح خود محور و ایجاد دوربرگردان با شعاع مناسب میتواند جوابگو باشد».
میرحسینی با طرح این پرسش که چرا با ساخت دوربرگردان غیرهمسطح سازهای را ایجاد میکنید که چهار، پنج سال بعد متروکه شود؟ اظهار کرد: «با توجه به اینکه اینجا مهمترین نقطۀ اتصال محورهای برونشهری و جادۀ کمربندی و محور مرکزی شهر که خیابان جهاد است و عرض کافی و مناسبی دارد، بلندمدت دربارۀ این تقاطع فکر کنید».
وی تاکید کرد که پیشنهادم اجرای طرح غیرهمسطحسازی بهصورت کامل است. وی در پاسخ به کسانی که با اشاره به پلهای کوثر و خورشید، میگویند آییننامه اجازۀ ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد را نمیدهد، گفت: «آییننامه فقط توصیه میکند. خیلی به آن حساسیت نشان ندهید که سه پل در فاصلۀ کمی از هم قرار میگیرند بلکه با توجه به ترافیک این محدوده ببینید چه گزینهای جواب میدهد. ضمن اینکه آییننامه آیۀ قرآن نیست».
اول تعیینتکلیف انتهای 24 آذر
در ادامۀ این نشست دکتر وحید خلیفه عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی سیرجان نیز گفت: «بحث اصلی که در سهراهی شرفآباد داشتیم و چند جلسه برای آن برگزار شد، این بود که در فاصلهای خیلی کوتاه، چندین تقاطع غیرهمسطح داریم. این آیا لزوما به نفع شهر است یا به ضرر؟ باید در شهرداری و شورای شهر در اینباره تصمیمگیری شود که آیا میخواهیم در انتهای خیابان 24 آذر غیرهمسطح بسازیم یا نه؟ اگر همۀ مسائل این محدوده را در کنار هم ببینیم، در این صورت نگاه شبکهای داریم. نگاه فعلی اما موضعی است».
وی با بیان اینکه اگر تقاطع غیرهمسطح انتهای 24 آذر هم مدنظر قرار گیرد، کل شبکه دیده شده است، افزود: «نکتۀ بعدی اینکه در این گزینه (دوربرگردان غیرهمسطح) ایرادی که وجود دارد، گردش به چپهای بزرگراه به سمت شرفآباد است که باید در تقاطع انتهای خورشید انجام شود. این یعنی ما قبول کردیم چنین تصمیمی را که بخشی از ترافیک که 11 درصد ترافیک آنجاست را به پل انتهای خورشید منتقل کنیم. اگر این را قبول کنیم، پس 24 آذر را هم میتوانیم قبول کنیم».
وی تاکید کرد که در هر صورت، تکلیف انتهای 24 آذر باید مشخص شود.
زیرگذر یا روگذر
در ادامۀ این نشست، دکتر محمود صفارزاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور طرح جدید حملونقل و ترافیک شهر کرمان در تماسی تصویری با حاضران در جلسه در بخشی از سخنان خود گفت: «بنده با راهحل دوربرگردان به صورت همسطح آن هم وقتی نتوانیم آن را با عرض زیاد و بهصورت پروانهای اجرا کنیم، موافق نیستم».
صفارزاده گفت: «اینجا یا میتوان نقشۀ کوچک و ساده شده طراحی پل باشد یا زیرگذر ساده شرق به غرب اجرا شود که ارزانتر هم میشود».
وی اضافه کرد: «ساخت روگذر هم میتواند یک گزینۀ جدی باشد».
روگذر بهترین راهحل
رامین ارجمند کرمانی معمار و عضو دورۀ پنجم شورای شهر کرمان گفت: «حتما بهترین راهحل غیرهمسطحسازی است و از این طرح دفاع میکنم. شاید ایدههای بهتری هم باشد ولی براساس گذر زمان باید تصمیم بگیریم. هرچه زمان میگذرد، هزینۀ پروژه نیز در حال افزایش است. باید به سرعت وارد عمل شد و مشکل را حل و فصل کرد».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، دربارۀ تعیینتکلیف غیرهمسطحسازی در انتهای خیابان 24 آذر گفت: «بنده مشاور طرح تفصیلی کرمان بودم؛ طرح 24 آذر بلندمدت است و از اواخر دهۀ شصت و هفتاد و در زمان طراحی شهرک شهید رجایی این تقاطع دیده شده است».
وی تاکید کرد که طرح انتهای 24 آذر طرحی بلندمدت از لحاظ توسعۀ شهری است و الان شاید احداث آن جوابگو نباشد.
اجرای سریعتر روگذر
در ادامۀ این جلسه، حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان با بیان اینکه بعد از حدود یک سال معطلی به همان نقطهای رسیدیم که قبلا بودیم، گفت: «اگر مقداری دوستان حوصله و دقت کرده بودند و به سوابق طرحهای ارائه شده در سهراهی شرفآباد توجه شده بود، بهتر بود».
وی افزود: «طرح همسطحسازی در این سهراهی تا مرحلۀ اجرا رفت و استانداری حتی برای آن مقداری اعتبار اختصاص داد اما اجرایی نشد. طرح غیرهمسطحسازی نیز کاملا مطالعه شده بود».
وی با بیان اینکه دربارۀ سهراهی شرفآباد مطالعات دقیقی در شورای پنجم انجام و همۀ ابعاد بررسی شده بود، اظهار کرد: «سهراهی شرفآباد نقطهای بحرانی است و مردم خواهان رسیدگی به آن هستند. پیشنهادم این است که بیش از این آن را معطل نکنیم. همین طرح غیرهمسطح را با لحاظ جنبههای فنی و اقتصادی اجرا کنیم. معطلی بیش از این دارد خسارت ایجاد میکند و هزینهها را بالا میبرد».
تاکید بر مطالعات بیشتر
محمد امینیزاده رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر کرمان نیز گفت: «من هم معتقدم بعد از هفت ماه به سر جای اول برگشتیم ولی آن زمان هم مطالعه جدی و کاملی انجام نشده بود و الان هم مشکل ما همان است».
وی افزود: «باید مطالعه و بررسی میکردیم و میگفتیم مثلا پنج گزینه داریم و تقاطع غیرهمسطح بهترین آن است. چنین مطالعاتی وجود دارد؟ اگر در دورۀ قبل شورا چنین مطالعاتی انجام شده، آن را ارائه کنید».
وی ادامه داد: «به نظر من، دوستان شهرداری در این هفت ماه کوتاهی کردند و مطالعهای نکردند؛ شاید هم منتظر طرح جامع ترافیک بودند».
وی گفت: «این طرح (روگذرسازی) مخالفان جدی داشته و الان هم شرایط و این طرح هیچ فرقی نکرده است. آیا گزینههای متعددی وجود دارد که از بین آن انتخاب کنیم؟».
وی بیان کرد: «نباید اینجا هم مثل میدان آزادی بشود که بعد از هزینۀ میلیاردها تومان و ساخت زیرگذر، حالا شورای ترافیک تاکید دارد برای حل مشکل، چراغ قرمز بگذاریم».
تکرار اشتباهات
محمود بابایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان هم گفت: «در جلسۀ قبل با کارشناسان، همین طرح با همین اطلاعات ارائه شد و افرادی از جمله دکتر افضلی، دکتر ندیمی و خانم دکتر فداییقطبی به شدت با این پل روگذر مخالف بودند و دلایلی منطقی آوردند و حاضران تقریبا قانع شدند».
وی افزود: «شهرسازان موافق این نیستند که شرفآباد باید به شهر وصل شود».
وی ادامه داد: «نکتۀ جدی دیگر اینکه دقیقا اشتباهی که در آزادی رخ داد، اینجا دارد تکرار میشود. آنجا هم گارنو مشاور بود، نمیخواهم بگویم تقصیر گارنو بود ولی در طرحی که دادند، ورودیها به میدان همه یکسان دیده شد، در حالی که در خیابانهای شریعتی و بلوار جمهوری و جاده تهران مشکل داشتیم و باید حل میشد اما جهت زیرگذر را طوری در نظر گرفتند که مشکل استقلال و بهمنیار حل ولی مشکل آن ورودیها دو، سه برابر شد».
وی اظهار کرد: «میخواهیم در سهراهی شرفآباد طرحی اجرا شود که در کمربندی رفتوآمد تسهیل شود ولی الان میگویند باید شرفآباد به انتهای بلوار جهاد وصل شود. اشتباه میدان آزادی در اینجا دارد تکرار میشود در حالی که کمربندی الان قفل است. هر طرحی این قفل را باز کند برای ما باید اولویت داشته باشد. چرا باید شرفآباد به شهر وصل شود؟».
در ادامۀ این جلسه، محمدرضا نیکویی معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «چهار مشاور قوی کرمانی و غیرکرمانی برای احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در رینگ شهر گرفتیم. وقتی گارنو طرح شرفآباد را ارائه کرد، از مشاور قرارگاه خاتم هم کمک گرفتیم. دکتر صفارزاده هم به عنوان عامل چهارم تمام طرحهای رینگ شهر را کنترل کرد».
وی با بیان اینکه سه مشاور دربارۀ یک تقاطع نظر داده و همه گفتند تقاطع غیرهمسطح باید احداث شود، افزود: «دربارۀ تقاطع غیرهمسطح انتهای 24 آذر باید بگویم که اگر انجام شود به تقاطعی بنبست تبدیل میشود زیرا تملکات آن چندین برابر چند تقاطع غیرهمسطح هزینه نیاز دارد که فعلا قابل تامین نیست. براساس این شرایط، سراغ غیرهمسطحسازی در شرفآباد رفتیم».
در پایان اظهارات اعضای جلسه، منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی اعلام کرد: «برای سهراهی شرفآباد سناریوهای بیشتری ارائه و مطالعات کامل شود».
نظر خود را بنویسید