گروه جامعه: شهرداری و کمیسیون عمران شورای شهر کرمان با احداث زیرگذر در سهراهی سیلو واقع در جاده تهران موافقت کردهاند و در صورت تصویب طرح از سوی شورای ترافیک استان، این پروژه اجرا خواهد شد.
شرکت مهندسین مشاور فرادید، مطالعات ترافیکی سهراهی سیلو و چهارراه نیکزاد را بهطور همزمان انجام داده و برای سهراهی سیلو راهکارهایی شامل اصلاح هندسی همسطح یا غیرهمسطحسازی را مدنظر قرار داده و در نهایت به این نتیجه رسیدهاند که باید در این سهراهی غیرهمسطحسازی صورت گیرد.
نخعی نماینده مشاور فرادید در اینباره گفت: «براساس شبیهسازی که توسط نرمافزار انجام دادیم، گزینههای مختلف برای زمانبندی چراغ راهنمایی و تغییر هندسی تقاطع سیلو بررسی شد اما در هیچیک از گزینههای همسطح، سطح سرویس، حداقل برای سال بهرهبرداری جوابگو نبود و ناچار شدیم سراغ گزینههای مختلف برای غیرهمسطحسازی برویم».
وی افزود: «یکی از گزینههای اولیه، اجرای زیرگذر از سمت جنوب به سمت غرب بود تا رینگ کمربندی را به صورت غیرهمسطح داشته باشیم و حجم عمدۀ گردش به چپ از سمت جنوب به غرب را تامین کند».
وی ادامه داد: «گزینۀ دوم، تکمیلکنندۀ همین زیرگذر بود به این صورت که روگذری از شرق به جنوب داشته باشیم و تمامی گردشها داخل تقاطع صورت بگیرد».
وی اظهار کرد: «اما اصلیترین چالش در تقاطع سیلو وجود فرماندهی نیروی انتظامی است. قبلا هم شهرداری مطالعاتی انجام داده بود ولی طرح اجرا نشد چرا که ساخت روگذر، دید و دسترسی به محوطۀ فرماندهی ایجاد میکند. در این دوره، مجدد مکاتبهای با فرماندهی انتظامی صورت گرفت که آیا اجازۀ دسترسی داریم؟ در نهایت اما موافقت نکردند و گفتند به دنبال گزینههای زیرگذر باشیم».
وی بیان کرد: «یکی از پیشنهادها احداث زیرگذر دوسطحی بود که مورد تایید آقای دکتر صفارزاده مشاور شهرداری و عامل چهارم نیز بود».
وی اضافه کرد: «در این وضعیت، زیرگذری با حالت بهینۀ اقتصادی در این سه راهی خواهیم داشت که نمونۀ روگذر آن در تقاطع بلوار کشاورز است».
به گزارش استقامت، وی در نشست فوقالعادۀ کمیسیون عمران شورای شهر کرمان که 19 آذرماه برگزار شد، توضیح داد: «از سال 99 برای چهارراه نیکزاد و سهراهی سیلو قرارداد داشتیم حتی تا سال گذشته، با دکتر صفارزاده در ارتباط بودیم، آماربرداری بهروز شد و دنیایی کار در زمینۀ مطالعات انجام دادیم».
وی ادامه داد: «به عنوان مثال باید بگویم که برای ترددشماری فیلمبرداری انجام شد و آمار برداشتها بسیار دقیق و با شمارش دفتری در دفتر فنی صورت گرفته است».
وی با بیان اینکه در حال حاضر، تقاطع سیلو با چراغ راهنمایی سه زمانه در طول هفته کار میکند، اظهار کرد: «هماکنون، در این تقاطع حرکت از طرف میدان آزادی به سمت بلوار کشاورز آزاد است، گردش به راست از طرف کشاورز و گردش به راست از سمت نیکزاد نیز آزاد است، حرکت مستقیم از سمت غرب به شرق و گردش به چپ از طرف جنوب به غرب به صورت سه زمانه چراغ راهنمایی کنترلشده دارد».
وی گفت: «در پیک ترافیک عصرگاهی طول صفها در این سهراهی بلند است و باید برای آن چارهای اندیشیده شود».
نخعی افزود: «شبیهسازی برای سال 99 تا 1401 و پنج سال و 10 سال و 20 سال آینده توسط نرمافزار انجام شده است و در نهایت، به این نتیجه رسیدیم که این تقاطع نیاز به اصلاح هندسی همسطح یا غیرهمسطح دارد».
وی با توضیح دربارۀ برخی گزینههای پیشنهادی اعلام کرد: «زیرگذر دوسطحی پیشنهادی است که از سوی عامل چهارم هم تایید شده است».
نخعی توضیح داد: «در این حالت، دو زیرگذر با حالت بهینۀ اقتصادی ایجاد میشود به گونهای که دو تا عبور زیرگذر در تقاطع نباشد که مجبور باشیم 15،16 متر خاکبرداری انجام دهیم. تقاطع مشابه آن را در روگذر در بلوار کشاور داریم».
وی ادامه داد: «در این صورت، حرکات گردش به راست و مستقیم به سمت کشاورز آزاد است، خط فرماندهی هم مشکلی ندارد، فقط گردش به چپها به صورت زیرگذر صورت میگیرد و طوری طراحی شده تا تنها هفت متر خاکبرداری نیاز دارد».
وی اظهار کرد: «همچنین، خط پروژه طوری طراحی شده که مسیر گردش به چپ از جنوب به غرب هم بعد از تقاطع اجرا شود و نیاز به خاکبرداری به عمق زیاد نداشته باشیم».
وی بیان کرد: «گزینههای دیگری از جمله احداث تقاطع شیپوری هم مطرح شد که به خاطر تملک فرماندهی نیروی انتظامی غیرممکن است. یا روگذر از غرب به شرق هم پیشنهاد شد که باز هم برای رمپ راستگرد به تملک نیاز دارد».
در این جلسه، منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: «بنابراین، سهراهی سیلو به صورت زیرگذر اجرا میشود و همۀ جهات حرکتی پیشبینی شده است و باید برای تایید و تصویب به شورای ترافیک برود».
نظر خود را بنویسید