گروه جامعه: حدود هفت ماه پس از آنکه ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد منتفی و موکول به نظر طرح جامع ترافیک شد، پروژۀ اصلاح هندسی این سهراهی از سوی شهرداری شروع شده ولی این طرح به گفتۀ چناریان عضو شورای شهر کرمان ایرادات جدی دارد از جمله اینکه برای انجام آن، ترددشماری انجام نشده است.
حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر روز دوشنبه، 16 آبانماه در اینباره توضیح داد: «دیروز دیدم در جریان اجرای طرح همسطحسازی، در روبهروی سهراهی، در حال انجام اصلاحاتی هستند تا رفوژ بعد از سهراهی مسدود شود. اما اگر این اتفاق بیفتد مشکلاتی ایجاد میشود و شاهد تصادف و ترافیک خواهیم بود».
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان باید هرچه سریعتر این طرح را مجدد بررسی کنند، افزود: «یا قید همسطحسازی در سهراهی را بزنیم یا طرح بازنگری شود تا مشکلات بیشتر نشود».
وی ادامه داد: «در جریان تهیۀ طرح، تاکید داشتم که ترددشماری بشود تا بدانیم میزان باری که قرار است بعد از این اصلاحات وارد خیابان شهید رجایی شود چقدر است؟ و آیا مسیرهایی که این ترافیک به آن منتقل میشود کشش لازم را دارد؟».
چناریان اظهار کرد: «نه ترددشماری را انجام دادند و نه تغییر مسیر از کندرو به تندرو را قرار بود در محل فعلی انجام دهند».
وی تاکید کرد که یا این طرح اصلاح شود، یا فکری دیگر برای حل مشکل سهراهی بشود.
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر نیز گفت: «طرح اصلاح هندسی سهراهی در کارگروه ترافیک شهرداری تایید شد و به اطلاع شورای شهر هم رسید. در آن جلسه نیز سردار چناریان این مسائل را گفتند. با معاون حملونقل و امور زیربنایی شهرداری صحبت کردیم که گفتند بهصورت موقت این کار را انجام میدهیم، اگر مشکل ایجاد شد، مجدد مسیر مسدودشده را باز میکنیم».
سیدمحمد موسوی نایب رئیس کمیسیون بودجه اما این رویکرد شورا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که شهرداری طرح اصلاح سهراهی را در شورا ارائه کرده و این طرح در کارگروه ترافیک و شورای ترافیک استان نیز تایید شده و این درست نیست حالا که در مرحلۀ اجرا قرار گرفته، خودمان آن را در انظار عموم نقد کنیم.
به گزارش استقامت، موسوی در جلسۀ علنی شورای شهر در روز دوشنبه 16 آبان اظهار کرد: «در این دورۀ شورا در حوزۀ ترافیک با چالشهایی مواجهیم. برای تعیین تکلیف موضوعات مختلف، مراجعی مشخص و کارهای تخصصی به آنها محول شده است. مسائل ترافیکی به شورای ترافیک شهرستان و شهرداری واگذار شده است. در کرمان، کارگروه ترافیک شهرداری را داریم که طرحها را نهایی میکند و سپس به شورای ترافیک استان ارائه و در صورت تصویب، اجرایی میشود».
وی افزود: «شهرداری طرح اصلاح سهراهی شرفآباد را در شورا ارائه کرده و امروز در مرحلۀ اجرا خودمان آن را نقد میکنیم و یا از منظری که شاید خیلی درست نباشد به آن میپردازیم؛ این موضوع باید آسیبشناسی شود».
وی ادامه داد: «اگر قرار باشد شورای شهر جای شورای ترافیک بنشیند جایگاه را مشخص کنیم».
موسوی بیان کرد: «در سهراهی شرفآباد مشکلاتی وجود دارد که با اصلاح و اقدامات مُسکن بهطور کامل حل نمیشود اما شهرداری به این نتیجه رسیده اصلاح هندسی به کاهش بار ترافیک در مسیرهای منتهی به سهراهی کمک میکند. طرح ارائه و مصوب هم شده است».
وی گفت: «وقتی طرحی بررسی میشود، اگر ایرادی هست منعکس میشود. اینکه هر کاری در کرمان انجام میشود، بلافاصله عکسالعملهایی داشته باشیم که جای آن در انظار عمومی نیست بلکه در جلسات کارشناسی است؛ به نظر من رویکرد درستی نیست».
موسوی اضافه کرد: «شورای ترافیک این ایراد را میگیرد که طرح مصوب میشود و بعد شورای شهر دربارۀ آن نظر میدهد».
طرح بازنگری شود
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی در واکنش به اظهارات موسوی گفت: «این موضوع که میگویید درست است. شورا جای نظرات کارشناسی شورای ترافیک نمیتواند بنشیند. اما موضوع این است که طرح، بعد از آنکه در شورای ترافیک تایید شد، به شورای شهر آمد. الان هم دغدغههایی وجود دارد که به شهرداری اعلام میشود تا بررسی کنند».
وی همچنین اظهار کرد: «شورای شهر زنگیآباد هم این دغدغه را داشتند که با اجرای طرح فعلی، مشکلات بیشتری ایجاد شود».
وی افزود: «ما هم این مسائل را به شهرداری منتقل و تاکید کردیم تا طرح بهطور کامل اجرا نشده، بازنگری بشود. هنوز هم فرصت آن وجود دارد».
موسوی اما این بخش از سخنان ایرانمنش که طرح پس از قطعی شدن به شورا آمده را نپذیرفت و گفت: «قبل از اینکه طرح در شورای ترافیک استان تصویب شود، از طرف شهرداری به شورا ارائه شد».
قبلا تذکر داده بودم
در ادامۀ این اظهارات، چناریان مجدد بر موضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: «شهرداری پس از کارگروه ترافیک، طرح را به شورای شهر آورد. این موضوع که برای تهیۀ طرح، ترددشماری نشده بود را قبلا هم مطرح کردم. انتقال بار ترافیک به خیابان شهید رجایی جای اشکال و سوال بود که آن را گوشزد کردم و گفتم که کوچههای این محدوده کشش ورود این بار ترافیک را ندارد».
وی افزود: «ولی شهرداری هیچیک از این دو موضوع را مدنظر قرار نداد».
وی با بیان اینکه در پاسخ به این دغدغهها نه توضیحی دادند و نه پاسخی، اظهار کرد: «کار را شروع کردند و به نظر من، این طرح ایراد دارد».
چناریان گفت: «خود بنده هم قبلا این موضوع را گفتهام که یکی از گلایههای شورای ترافیک این است که چرا پیشنهادات شهرداری اجرا نمیشود؟».
وی اظهار کرد: «آنچه به جمعبندی میرسد نباید تغییر کند ولی وقتی نظر میدهیم و هیچ پاسخی نمیدهند، لااقل حرف خودمان را بزنیم تا فردا به ما نگویند شما که میدانستید ایراد وجود دارد؛ چرا نگفتید؟».
چناریان با طرح دوبارۀ نگرانی خود از اجرای طرح فعلی ادامه داد: «بدترین عذر این است که بگوییم اجرا میکنیم، نتیجه نداد، به نقطۀ اول برمیگردانیم».
سعی و خطا اشتباه است
در ادامۀ این مباحث، موسوی گفت: «منظورم این نیست که انتقادات و دغدغهها را مطرح نکنیم اما اگر قرار است شهرداری کاری انجام بدهد و ما نظراتی دربارۀ آن داریم، در کمیسیون مربوطه نظر را اعلام کنیم حالا اینکه شهرداری به نظرات شورا توجه نکند و طرحی را اجرا کند، عیب ماست و باید این مشکل را حل کنیم».
وی تاکید کرد که در شورای عمومی وارد جزئیات مباحثی که کارشناسی است نشویم تا برای مردم سوال و ابهام پیش نیاید.
موسوی افزود: «اینکه شهرداری گفته طرح سهراهی را اجرا میکند، اگر ایراد داشته باشد، آن را جمع میکنیم اشتباه است و باید پاسخگو باشند».
ایرانمنش اما این بخش از اظهارات موسوی را نپذیرفت و گفت: «کار کارگروه و شورای ترافیک بیایراد نیست. مصداق آن پنجراه 24 آذر است که در سالهای گذشته طرحهای مختلفی برای آن مصوب و اجرا میشد ولی دوباره آن را تغییر میدادند. شهرداری در برخی مسائل ناگزیر است اینگونه عمل کند».
نظر خود را بنویسید