گروه جامعه: عفت تکلو هنرمند نقاش، با نقشهای که دکتر احمد مستوفی حدود 50 سال پیش از بیابان لوت تهیه کرده، یک قاب هنری خلق کرده است.
او دربارۀ این اثر هنری توضیح داد: «در سرزمین ایران اقوام گوناگونی اعم از بلوچ و ترکمن و ... زندگی میکنند که هرکدام یک زبان تصویر دارند و با تصویر، دربارۀ چگونگی زیست و باورها و اقلیم خود با ما صحبت میکنند و حتی اگر برخی از این اقوام از بین بروند؛ مانند اقوامی که در لوت زندگی کردهاند، با بررسی نقوش بهجای مانده، میتوان باورها و آنچه در آن سرزمین رقم خورده را تا حدی بررسی کرد که یکی از شاخههای کار باستانشناسان است».
تکلو با اشاره به نقوشی که اطراف این قاب ترسیم شده است، افزود: «در طراحی این نقوش از لوحهای سنگی، کوزههای سفالی، بیرق معروف و خط نوشتههایی که از کاوشهای شهداد به دست آمده الهام گرفتهام و سعی کردم روایتی داشته باشم».
وی ادامه داد: «یکسری از این نقوش از خدایان مثل خدای رویش و خدای حیوانات اهلی بود. برداشت شخصی من این بود که نقوش، بازگوکنندۀ مشاغل اصلی آن سرزمین بودهاند و به دو شغل کشاورزی و دامداری رسیدم که آن را در مرکز اصلی کار قرار دادم. همچنین، نقوشی از حیات وحش و حیوانات اهلی نیز بازیابی شده و در این قاب آمده است».
وی با بیان اینکه سعی کردم روایت بیرق شهداد که تصویرگری آن به صورت پراکنده و تقریبا رئال بود را طوری بازآفرینی کنم که به آن روایت اصلی آن نزدیک باشد، اظهار کرد: «شغلهایی مثل ذوب فلزات و ساخت مهره و دامداری و کشاورزی و سفالسازی در این نقوش به شکل یک روایت گنجانده شده است».
وی گفت: «بعد از مشاغل و احتیاجات زیستی منطقه، در این نقوش نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی و گونههای گیاهی منطقه و پرندگان مهاجر نیز هستند که با کنار هم گذاشتن آن، میتوان قصههای این سرزمین را زندگی کرد».
تکلو اضافه کرد: «یکی دیگر از مسائل، خیر و شر بود که سعی کردم آن را از نمادها بیرون بیاورم و در کار بگنجانم».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی در مراسم ششمین سالگرد ثبت جهانی لوت که عصر یکشنبه 26 تیرماه برگزار شد، بعد از رونمایی از این قاب هنری این توضیحات را ارائه کرد و افزود: «چندین ماه قبل، چند جلسه با گروه سارلوت (یکی از برگزارکنندگان مراسم) داشتم. دکتر احمد مستوفی را از طریق این نشستها بیشتر شناختم و تصمیم بر این شد روایتی متفاوت از آنچه که تاکنون دربارۀ لوت گفته شده ارائه شود که به موضوع اقوامی که در لوت زندگی کردهاند، رسیدیم».
وی اظهار کرد: «این قاب هنری برداشتی کاملا هنرمندانه است و خیلی بهعنوان سند تاریخی نمیتوان به آن نگاه کرد و بیشتر جنبۀ معرفی و برداشت شخصی دارد».
وی یادآور شد: «با نظارۀ نقوش اقوام میتوان تشخیص داد که متعلق به چه قومی است و چه باورهایی داشته و در چه اقلیمی میزیسته است».
تکلو افزود: «در این قاب سعی کردم از نقوشی استفاده کنم که در اسناد بهجای مانده در دسترس است و سند اصلی برای طراحی این قاب، پژوهشهای باستانشناسی آقای حاکمی بود».
در ادامۀ این مراسم، شهداد کلانتری سرپرست تیم گردشگری سارلوت و محقق بیابان لوت دربارۀ نقشۀ بهکار رفته در این اثر گفت: «دکتر احمد مستوفی هزاران کیلومتر در لوت را طی شش سال پیادهروی کرد تا توانست این نقشه را تهیه کند که جامعترین نقشۀ بیابان لوت تا امروز است و در آن، راههای کاروانرو و نامهای کهن وجود دارد».
وی تصریح کرد: «اگر این نقشه نبود 90 درصد از نامها و راههای قدیمی لوت فراموش شده بود».
کلانتری در پاسخ به فردایکرمان دربارۀ محل نگهداری این اثر گفت که این قاب هنری پس از راهاندازی مرکز لوتشناسی در شهداد به آن محل اهدا میشود. / الف
نظر خود را بنویسید