گروه جامعه: مدارس غیردولتی طی دوران کرونا به دلیل غیرحضوری شدن آموزشها با مشکلات جدی مواجه شدند. این مراکز که در کرمان بخش زیادی از دانشآموزان را پوشش میدهند و با فعالیت خود زمینۀ اشتغال بسیاری از نیروهای جوان و تحصیلکرده را ایجاد کردهاند، خواستار حمایت دولت برای ادامۀ روند آموزش در مدارس غیردولتی هستند.
چندی پیش در مجمع عمومی مدارس غیردولتی ناحیه 2 کرمان که با حضور دکتر پوابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور برگزار شد، بخشی از این مشکلات مانند همخوان نبودن هزینههای مدارس غیردولتی با شهریه و لزوم حمایت از این مراکز آموزشی از طریق صندوق موسسین مطرح شد و پورابراهیمی قول داد که در نشستی با وزیر آموزش و پرورش با حضور تعدادی از موسسان مدارس غیردولتی، این مشکلات بررسی شود.
به گفتۀ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، این نشست با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزیر، رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی وزارتخانه و شورای هماهنگی موسسان مدارس و مراکز استان کرمان و کشور با محوریت کرمان برگزار شد و پس از بررسی محورها از زوایای مختلف، مقرر شد یک کارگروه مشترک بین کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت آموزش و پرورش و شورای موسسان مراکز آموزشی غیردولتی تشکیل شود، تا کلیۀ تعهدات مرتبط با دستگاههای مربوطه که وزیر آموزش و پرورش مکلف است پاسخگو باشد ظرف یک ماه آینده احصا شود.
محمدرضا پورابراهیمی همچنین اظهار کرد: «در خصوص حمایتهای دولت از مراکز آموزشی غیردولتی، متناسب با شرایط فعلی کشور، یعنی شرایط کرونایی، نیز وزیر قبول کردند که باید انجام شود».
وی شانزدهم خردادماه در گفتوگو با خبرنگار فردای کرمان، بیان کرد: «اصل موضوع این بود که ما در راستای کمک به ظرفیتهای بخش غیردولتی، هم برای ایجاد خدمات جایگزین به جای دولت، هم به جهت اینکه بتواند از ظرفیت نیروهای فارغالتحصیل از دانشگاهها برای ایجاد اشتغال و انجام خدمات آموزشی استفاده کند، جلساتی را با شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی در کرمان شروع کردیم».
پورابراهیمی ادامه داد: «صحبتهایی که این عزیزان در قالب سندیکای تخصصی خود مطرح کردند، دو محور داشت. یکی از محورها، مسائل استانی و دغدغههایی در زمینۀ همکاری در حوزۀ مسائل استانی در بخشهای مختلف، از شهرداری تا استانداری، مجموعۀ فرمانداری و اداره کل آموزش و پرورش، بود».
وی خاطرنشان کرد: «یک بخش از دغدغهها هم موضوعات ملی بود که قبلا در قانون ادارۀ مراکز آموزشی غیردولتی تعریف شده بود و مجلس هم بر اساس آن، تکالیفی را بر دولت وارد کرده بود که اقداماتی را باید انجام دهد. بر اساس گزارشاتی که ما در نشست مشترک با روسای این مراکز و شورای تخصصی آنها دریافت کردیم، جمعبندی ما این بود که بخشی از آن قانون زمین مانده و تعهدات دولت در خصوص اینها اجرایی نشده است».
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: «یک هفته پس از جلسۀ مجمع مدارس غیردولتی در کرمان و قولی که برای برگزاری نشست با وزیر دادم، به منظور پیگیری این موضوعات در سطح ملی و استانی، نشستی را با محوریت مسئولین شورای مدارس غیردولتی استان کرمان با وزیر آموزش و پرورش و معاونین ایشان و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارتخانه برگزار کردیم. در این جلسه با محوریت استان کرمان، تشکیلات سراسری مراکز آموزشی غیردولتی آموزش و پرورش هم حضور پیدا کرد و به واسطۀ جلسهای که ما داشتیم آنها هم از سراسر کشور آمدند».
وی گفت: «در این نشست همۀ محورها از زوایای مختلف بحث، بررسی و جمعبندی شد و تقریبا چارچوب مباحث با توافق وزیر به این شکل مد نظر قرار گرفت که اولا یک کارگروه مشترک بین کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت آموزش و پرورش و شورای موسسان مراکز آموزشی غیردولتی تشکیل شد که کلیۀ تعهدات مرتبط با دستگاههای مربوطه که وزیر آموزش و پرورش مکلف است پاسخگو باشد، ظرف یک ماه آینده احصا شود و این گزارش مستقیم به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود. البته در آن جلسه وزیر به معاونینش دستور داد که این گزارش را خود وزارت آموزش و پرورش هم تهیه کند».
پورابراهیمی توضیح داد: «یعنی گزارش اجرای قانونی که سالها قبل در ارتباط با حمایت از مراکز آموزشی غیردولتی تشکیل شده بود و به دلایل مختلف، یا ناقص و یا با عدم اجرا مواجه شده بود. این توافق خوشبختانه انجام شد و تقریبا برنامهای برای آن مشخص شد».
وی ادامه داد: «دومین نکته، بحث حمایتهایی بود که متناسب با شرایط فعلی کشور، یعنی شرایط کرونایی، لازم بود انجام شود. در طول دو سال گذشته مراکز آموزشی غیردولتی تقریبا تعطیل شدند و آموزشهای غیرحضوری هم عملا باعث شد که هم کیفیت آموزش در مراکز دولتی و غیردولتی پایین بیاید و بخشی از چالشهای این مدارس نسبت به گذشته بیشتر شد».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: «اقداماتی در ارتباط با این حمایتها را هم وزیر قبول کردند که باید انجام شود که این موارد هم کاملا مشخص و احصا شد که در صورتجلسه آمده است».
وی گفت: «درخصوص مباحث استانی هم مقرر شد که این موضوعات از طریق استانداران در سراسر کشور در قالب رئیس شورای آموزش و پرورش استان مورد بررسی قرار بگیرد».
نظر خود را بنویسید