گروه اطلاعرسانی: پس از حدود سه سال انتظار، پروژۀ بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان روز دوشنبه آغاز شد.
پروژهای که به گفتۀ مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان «دشوارترین پروژۀ راهسازی در کشور» است.
این پروژه را شرکت فنی و ساختمانی «سکاف» اجرا خواهد کرد. کار طراحی و نظارت را شرکت مهندسین مشاور «گارنو» عهدهدار است.
طول کل جادۀ شهداد ـ نهبندان 275 کیلومتر است که به گفتۀ فرمانده انتظامی استان کرمان یک مسیر ترانزیتی بینالمللی محسوب میشود.
حدود 30 کیلومتر از این جاده در جریان سیل فروردینماه سال 98 تخریب شد و اگرچه طی این سه سال همواره از سوی مردم و مسئولان کرمان و خراسان جنوبی مطالبۀ ترمیم این جاده مطرح میشد اما به سرانجام نمیرسید تا اینکه دوشنبه 16 خردادماه طلسم شکست و پروژه آغاز شد.
آنطور که مسئولین میگویند؛ برنامهریزی شده تا حدود 23 کیلومتر از این جاده بازسازی شود و در فاز نخست، قطعات اول و دوم شامل 4.5 کیلومتر از مسیر را شرکت سکاف بازسازی میکند.
شرکت سکاف که سال 61 در اصفهان تاسیس شده، تاکنون بیش از یکصد پروژۀ بزرگ و کوچک را در نقاط مختلف ایران از جمله استان کرمان با موفقیت اجرا، تکمیل و راهاندازی کرده است.
به گزارش خبرنگار استقامت، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در این مراسم، با بیان اینکه بازسازی و بهسازی محور شهداد - نهبندان دومین پروژۀ بزرگ سازمان راهداری در این سالها بوده است، گفت: «پروژههای ما بهدلیل کمبود اعتبارات هرروز کوچکتر میشود».
دکتر داریوش امانی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «۱۶۵ هزار میلیارد تومان سالانه برای نگهداری راهها نیاز داریم تا خدمات خوب و ایمن به مردم ارائه کنیم اما کل اعتبارات این حوزه در سال گذشته فقط ۱۴ هزار میلیارد تومان بود».
وی با بیان اینکه شرایط فعلی ما بسیار سخت و شکننده است، ادامه داد: «۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که باید نگهداری شوند».
وی اضافه کرد: «اگر حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نبود، امروز نمیتوانستیم این پروژه را کلنگزنی کنیم».
جادۀ استراتژیک و مهم
در این آیین، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمان در بخشی از سخنان خود گفت: «در روایات داریم که هرکس به فریاد یتیمی رسیدگی کند یا راهی را اصلاح کند، پاداش بهشت را خواهد داشت که امیدواریم این اجر به بانیان و کسانی که پیگیر پروژه بودند عنایت شود».
حجتالاسلام حسن علیدادیسلیمانی با بیان اینکه جادهای که الان در آن هستیم از مسیرهای مهم و استراتژیک کشور است که ما را به شرق کشور متصل میکند، افزود: «کرمان استان پهناوری است که حدود یکپنجم مساحت آن کویر است و بخشی از خراسان جنوبی هم کویر است. وقتی صحبت از کویر میشود برخی شاید تصور کنند از کویر استفادۀ زیادی نمیتوان کرد. در حالی که میتوان از کویر استفادۀ بهینه داشت».
وی اضافه کرد: «این جاده از لحاظ اقتصادی هم میتواند بسیار مهم و حساس باشد تا از کویر استفادۀ بهینه داشته باشیم».
وی گفت: «امیدواریم این جاده با همت دولت، تکمیل و ترمیم و بهتر از قبل در اختیار مردم قرار گیرد».
راهسازی در شرایط سخت
دکتر احسان عراقیزاده مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان نیز در این مراسم، از شرایط سختی که پروژۀ بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان دارد گفت. وی اظهار کرد: «بدترین خاک دنیا از لحاظ ساختمانی و مهندسی را در این محدوده داریم، بدترین بافت خاک را اینجا دارد که نمکی است؛ وقتی محکم باشد بولدوزر نمیتواند در آن کار کند و با کمی رطوبت، باتلاق میشود و بولدزر به خاک آن فرو میرود».
وی افزود: «همچنین، اینجا بدترین آب که شوری آن دو برابر خلیجفارس است را هم داریم، گرمترین نقطۀ دنیا در فاصلۀ حدود 15 کیلومتری اینجا قرار دارد و در تابستان اصلا نمیتوان کار کرد و باید در زمستان و وقت شب کار کنند».
وی سپس گفت: «بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان یکی از بزرگترین پروژههای سازمان است و برای شروع آن پیگیریهای فراوانی انجام شده است و امیدواریم بعد از 400 روز دیگر این پروژه افتتاح شود».
عراقیزاده افزود: «بازسازی حدود 23 کیلومتر از جاده را در برنامه داریم. در فاز نخست، بازسازی 4.5 کیلومتر بهعنوان قطعات یک و دو آغاز شده و قطعات سه و چهار که 18.5 کیلومتر است در فاز بعدی اجرا خواهد شد».
عراقیزاده بیان کرد: «پروژه به صورت مناقصۀ عمومی برگزار شد و شرکت سکاف بهعنوان برندۀ مناقصه انتخاب شد».
وی سپس اظهار کرد: «پروژهای بسیار خاص است و در ایران چنین شرایطی نداریم و امیدوارم پروژه طبق برنامه اجرا شود».
اولین طرح بهسازی با دیوار ساحلی
به گزارش خبرنگار استقامت، مهندس ابراهیمی مدیر منطقهای شرکت سکاف در مراسمی که روز دوشنبه در محل جادۀ تخریبشدۀ شهداد ـ نهبندان و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور و جمع زیادی از مقامات ارشد استانهای کرمان و خراسانجنوبی برگزار شد، طی سخنانی در معرفی بیشتر شرکت سکاف گفت: «شرکت در سال 1361 تاسیس شده و حدود 40 سال سابقۀ فعالیت در پروژههای عمرانی کشور دارد و بیش از 100 پروژۀ این شرکت بهرهبرداری شده یا در حال بهرهبرداری است».
وی با بیان اینکه شرکت سکاف حدود 40 پروژۀ مهم در کشور در دست اجرا دارد، افزود: «این پروژهها در حوزههای انرژی و نفت و گاز، راهآهن، صنعت و معدن و ساختمان بوده و در تمام این رشتهها رتبۀ یک کشور را داریم».
وی سپس به برخی از این پروژهها اشاره کرد و گفت: «در حوزۀ انرژی احداث و راهاندازی ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی، طرح توسعۀ ظرفیت پالایشگاه آبادان، احداث خط جمعآوری پالایشگاه گاز بیدبلند به طول 167 کیلومتر، احداث ایستگاه تقویت گاز آبادان، خط تقویت گاز 30 اینچ فولاد بوتیا کرمان و فولاد زرند ایرانیان را داریم که با سفر رئیسجمهور به استان کرمان افتتاح میشود».
ابراهیمی ادامه داد: «در حوزۀ راه و راهآهن نیز پروژههای ملی از جمله احداث خط راهآهن همدان ـ ملایر، قطعه یک و سه باند دوم جادۀ راور ـ دیهوک به طول 40 کیلومتر، باند دوم سیرجان ـ جیرفت، احداث پل بزرگ کالشور را داریم و پروژۀ بهسازی و بازسازی محور شهداد ـ نهبندان نیز شروع شده است».
وی اضافه کرد: «در حوزۀ مسکن هم در استان کرمان پروژۀ 1070 واحدی سیرجان را داریم شروع میکنیم و پروژۀ 1200 واحدی نهضت ملی مسکن شهرستان جیرفت را نیز در برنامه داریم».
وی سپس با اشاره به پروژۀ بهسازی و بازسازی محور شهداد ـ نهبندان گفت: «اهم اهداف پروژه برقراری ارتباط بین کرمان و خراسان جنوبی، بازسازی و بهسازی قسمتهای تخریبشدۀ محور گردشگری کلوتها، ایجاد خط سرویس ایمن برای تردد، ساخت اولین طرح بهسازی با دیوار ساحلی بر روی دریاچۀ توریستی شهداد و کاهش مدت زمان سفر است».
ابراهیمی اظهار کرد: «طول مسیر پروژه در فاز اول 4500 متر و مدت اجرای قرارداد 450 روز است».
وی ادامه داد: «از جمله اهم عملیاتی که باید انجام شود؛ 133 هزار مترمکعب خاکبرداری و کفبرداری، 5 هزار مترمکعب پیکنی، 160 هزار مترمکعب خاکریزی، 29 هزار مترمکعب قالببندی، ساخت 13 هزار مترمکعب قطعات پیشساخته و انجام چهار میلیون و 500 هزار مترمربع آسفالت است».
وی تاکید کرد: «شرایط آبوهوایی منطقه برای اجرای این پروژه بسیار سخت است و باید هرچه زودتر اجرا شود و زمانبر نشود که امیدواریم با تامین بهموقع منابع مالی موردنیاز این اتفاق رخ بدهد».
تاکید بر تکمیل جاده
امام جمعه نهبندان نیز با قدردانی از همۀ مسئولانی که برای بازسازی این جاده تلاش کردند، در بخشی از سخنان خود گفت: «ارتباط بین شهرستان نهبندان و استان کرمان بهویژه شهداد از قدیم برقرار بوده است. بزرگان ما و اجدادمان خاطراتی نقل میکنند که از همین مسیر رفتوآمد میکردند و خرمای شهداد را بهعنوان تامین معیشت و خوراک میآوردند».
حجتالاسلام عباسعلی خزاعی افزود: «خدا را شاکریم که با راهاندازی مجدد این جاده که نیاز ضروری بود، ارتباطات اجتماعی و اقتصادی بین دو شهرستان توسعه پیدا میکند».
وی با بیان اینکه امیدواریم امکان تردد افراد به صورت اتوبوسی هم در این جاده برقرار شود، اظهار کرد: «این جاده ارتباطات اجتماعی را برقرار میکند و از لحاظ اقتصادی نیز اهمیت ویژهای دارد».
وی از مسئولان خواست تا حمایت خود را ادامه دهند که این جاده تکمیل و تردد در آن تسهیل شود.
درخواست برنامۀ تکمیل جاده
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم آغاز ساخت قطعات اول و دوم جادۀ شهداد ـ نهبندان خطاب به معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری کشور تاکید کرد که برنامۀ زمانبندی اجرای قطعات سه و چهار این مسیر باید هرچه زودتر نهایی و اعلام شود.
وی اظهار کرد: «مسیر شهداد به نهبندان هم از لحاظ امنیتی و اقتصادی و هم مراودات اجتماعی و فرهنگی بین مردم کرمان و خراسان و هم از لحاظ گردشگری و تجاری اهمیت بسیاری دارد و باید تکمیل شود».
وی همچنین گفت: «یکی از اولویتهای ما در استان کرمان جادۀ کرمان ـ راور ـ دیهوک است که وضعیت بسیار نگرانکنندهای دارد و هفتهای نیست که در آن تصادف نداشته باشیم و همین سه روز قبل، پنج نفر در یک تصادف در این مسیر کشته شدند».
وی با بیان اینکه عرض جاده باریک و روکش آن مربوط به دوران قبل است، افزود: «از وزارتخانه درخواست داریم که این پروژه را در اولویت بگذارند».
تاکید بر تامین مالی پروژه
محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی توجه بیشتری به وضعیت راهها بهویژه مسیرهای پرخطر در استان کرمان داشته باشد، گفت: «در این سه سال، تلاش زیادی کردیم تا پروژۀ شهداد ـ نهبندان زودتر شروع شود ولی وزارت راه میگفت که در حال انتخاب طرح بهینه از بین طرحهای متعدد هستیم و میگفتند که علت تاخیر همین است».
وی با قدردانی از مسئولان و دستاندرکاران پروژه افزود: «امیدواریم با تزریق بهموقع پول، این پروژه زودتر از موعد به اتمام برسد».
پیمانکار قوی برای جادۀ مهم
نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود گفت: «خیلی خوشحالیم بعد از مدتها پیگیری کار به نتیجه رسید و بازسازی این جادۀ فوقالعاده با اهمیت و راهبردی در شرق کشور چه از لحاظ اقتصادی و چه امنیتی شروع شده است».
مصطفی نخعی افزود: «ساخت این جاده اتفاق بسیار مبارکی برای کرمان و سیستانوبلوچستان و خراسان جنوبی است و در نهایت، میتواند برای کل کشور مفید باشد».
وی با بیان اینکه تبادلات فرهنگی و اجتماعی از گذشته بین دو استان کرمان و خراسان جنوبی وجود داشته است، ادامه داد: «شروع این پروژه، نمونهای از همافزایی منطقهای است و همه تلاش و پیگیری کردند تا کار به نتیجه برسد».
وی بیان کرد: «پیمانکار خیلی خوبی هم برای پروژه انتخاب شده و رزومۀ خیلی خوبی دارد و رزومۀ شرکت نشان میدهد که دانش فنی بسیار خوبی در اختیار دارند که بسیار امیدوارکننده است».
نخعی گفت: «امیدواریم با تزریق مناسب اعتبارات، این پروژه استمرار داشته باشد و ساخت آن طولانی نشود و هرچه زودتر تکمیل شود».
به گزارش استقامت، در مراسم آغاز پروژۀ بهسازی و بازسازی جادۀ شهداد ـ نهبندان، معاون عمرانی استاندار کرمان، فرمانده انتظامی استان و معاون فرمانده سپاه استان کرمان نیز طی سخنانی با تاکید بر اهمیت جاده خواستار حمایت از تکمیل آن شدند.
در این مراسم که در محل پروژه برگزار شد، جمعی از سران طوایف خراسان جنوبی نیز حضور داشتند.
نظر خود را بنویسید